مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: بخش گردشگری این استان بیشترین جاذبه و متقاضی سرمایه گذاری را بین سرمایه گذاران خارجی و غیرایرانیان دارد و بخشهای صنعت و خدمات در رتبه‌ های بعدی قرار دارند.

گردشگری مهمترین جاذبه سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین ؛ شکوه میرشاهی روز پنجشنبه با اشاره به وجود مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد و حضور سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر در این شهر افزود: همه بخش‌های اقتصادی استان آمادگی جذب سرمایه گذار خارجی را دارند اما اینکه سرمایه در کدام بخش جذب می‌شود به توجیه اقتصادی بستگی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به تحریم های موجود، هدف گذاری امسال استان بر جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و همچنین حفظ سرمایه‌های موجود متمرکز است.

میرشاهی گفت: افزایش ریسک اقتصادی منجر به فرار سرمایه می‌شود و نمی‌توان با افزایش ریسک انتظار سرمایه گذاری بیشتر را داشت با این حال می‌توان با افزایش جذابیت‌ها و مشوق ها سرمایه گذار را مجاب به سرمایه گذاری نمود.

وی افزود: تحریم‌ها نیز ریسک فعالیت اقتصادی و پیش بینی ناپذیر بودن آینده سرمایه گذاری را افزایش داده است به طوری که پارسال با تشدید مجدد تحریم‌ها به خصوص در حوزه نقل و انتقالات بانکی شاهد کاهش ورود سرمایه از مبادی رسمی و حرکت به سوی مبادی غیررسمی بودیم.

میرشاهی اظهار داشت: با وجود تحریم‌های تحمیل شده به اقتصاد کشور این استان در سال گذشته شاهد رشد سرمایه گذاری خارجی بود به نحوی که تعداد تقاضا در این زمینه ۱۶ درصد افزایش داشت و در مقایسه با سال‌های ۹۲ تا ۹۶ مبلغ مصوب سرمایه گذاری از بیشترین مبالغ به شمار می‌رفت.

وی گفت: پارسال حدود ۱۸۱ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در ۳۷ طرح این استان تصویب شد که از این مبلغ حدود ۲۳ میلیون دلار به صورت رسمی وارد کشور شد.
میرشاهی افزود: بیشترین سهم سرمایه گذاری خارجی در استان طی سال گذشته متعلق به افغانستان با ۶۵ درصد و آلمان با ۱۰ درصد بود و کشورهای هلند، کره جنوبی، عراق، روسیه، ترکیه، بحرین، چین و اتریش در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

وی اظهار داشت: در حوزه حل مشکلات سرمایه گذاران داخلی نیز شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان یکی از مراکز پیگیری و حل مشکلات سرمایه گذاران در حوزه های مختلف می‌باشد و از سوی دیگر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به همراه کمیته‌های زیرمجموعه خود نقش عمده ای در حل مشکلات سرمایه گذاران داشته است.

میرشاهی گفت: کارگروه سیاستگذاری و رفع موانع سرمایه گذاری استان نیز به عنوان نهاد سیاستگذار در راستای رفع مشکلات حوزه سرمایه گذاری داخلی و خارجی نقش مهم ایفا می‌کند.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی افزود: سرمایه گذاری خارجی در کشور تابع قانون و آئین نامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی است، بر این اساس سرمایه گذاران خارجی از رفتار یکسان همانند سرمایه گذاران داخلی برخوردار هستند لذا سرمایه آنان در مقابل هرگونه ملی شدن یا سلب مالکیت، تضمین می‌شود و امکان هرگونه انتقال اصل و سود سرمایه آنان نیز میسر است.

وی اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی از امکان اقامت در ایران برخوردار هستند با این حال در این استان پیشنهاداتی برای افزایش این مشوق‌ها و اصلاح آئین نامه و قانون داده شده است که برخی اجرایی شده و برخی نیز در شرف اجراست.

به گفته وی در سطح مدیریت عالی استان نیز اراده و خواست جدی برای ایجاد شرایط مناسب سرمایه گذاری از نظر تأمین زیرساخت‌ها و ارائه مجوزهای لازم در کمترین زمان ممکن وجود دارد.

میرشاهی افزود: در این زمینه باید تجربیات کشورهای موفق به خصوص اصلاح سالیانه قوانین، ایجاد ثبات در متغیرهای کلان اقتصادی، توسعه روابط با کشورها و دیپلماسی اقتصادی در سطوح کلان کشور مورد توجه قرار گیرد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.