یک گزارش ساده مردمی و پیگیری ماجرا از سوی کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی موجب شد تا پرده از تولید غیرقانونی لنت ترمز خودروهای سواری برداشته و با دستور قضایی دو مکان تولید و عرضه پلمب شود.

پُر کردن جیب به قیمت جان مردم!

حدود یک هفته پیش بود یکی از شهروندان با معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تماس گرفت و مدعی شد افرادی در حاشیه شهر مشهد به صورت مخفیانه در حال تولید و توزیع لوازم یدکی خودرو هستند. به همین واسطه بود که مهدی مقدسی، کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان موضوع را به یکی از تیم‌های کارشناسی ارجاع داد و از آن‌ها خواست همان لحظه به محل مورد اشاره در حوالی روستای همت‌آباد مراجعه و موضوع را رصد کنند.

 کمی بعد کارشناسان خودشان را به محل رسانده و اقدام‌های نامحسوس خود را برای دست یافتن به صحت گزارش اعلامی آغاز و پس از چند ساعت کنترل رفت و آمدهای صورت گرفته، متوجه شدند در محل لنت ترمز انواع خودروهای سواری تولید و در بازار به فروش می‌رسد. باتوجه به کسب این اطلاعات و برای محکم کاری، بررسی شد آیا در منطقه کارخانه و یا واحد تولیدی مجاز در زمینه تولید این محصول فعالیت دارد که معلوم شد به هیچ عنوان واحد تولیدی در محل مجوز فعالیت دریافت نکرده است.

کارشناسان باتوجه به اینکه لنت ترمزخودرو دارای استاندارد اجباری بوده و صلاحیت رسیدگی به این تخلف در حوزه اختیارات دستگاه قضایی قرار دارد، ماجرا را به اطلاع جانشین سرپرست دادسرای انقلاب مشهد رساندند، همان لحظه قاضی دشتی فدکی با توجه به اهمیت این ماجرا که مستقیم با جان شهروندان در ارتباط بود، دستور ورود به محل و در صورت مشاهده تخلف، پلمب مکان را صادر و از مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان خواست آن‌ها هم به محل مراجعه و اقدامات پلیسی را انجام دهند.

 توقف خط تولید کالای تقلبی

باتوجه به دستور مقام قضایی کارشناسان معاونت بازرسی سازمان صمت و مأموران اداره نظارت اماکن وارد محل شده و مشاهده کردند در کارگاه زیرزمینی یادشده خط تولید لنت ترمز انواع خودروهای سواری مانند تندر ۹۰، پژو ۴۰۵ و پراید به صورت عمده دایر و کارگران هم مشغول بسته‌بندی محصول تقلبی با یک برند بی‌هویت هستند.

بررسی‌های میدانی کارشناسان از سوی دیگر حاکی از آن بود عامل این اقدام در مسیر تولید لنت ترمز تقلبی و برای سودجویی بیشتر، لنت‌های ترمز از رده خارج و کارکرده را از شهرهایی نظیر شیراز، مشهد و... جمع‌آوری و پس از انتقال به محل و نصب لنت‌های بی‌هویت روی بدنه آهنی لنت کارکرده، در پایان محصول تقلبی را بسته‌بندی و راهی بازار می‌کرده است.

همچنین در پایان بازرسی حدود ۵۰۰ دست لنت ترمز تقلبی که برخی از آن‌ها بسته بندی و تعدادی هم در مراحل آخر چرخه تولید محصول قرار داشت از محل کشف و توقیف گردید. از سوی دیگر بررسی اسناد مالی به جا مانده در کارگاه زیرزمینی حاکی از آن بود که بیشتر لنت‌های ترمز تقلبی تولید شده به شهر مشهد منتقل و به یکی از فروشگاه‌های لوازم یدکی تحویل و آنجا فروخته می‌شد.

 پلمب کارگاه و محل عرضه لنت‌های ترمز تقلبی

برهمین اساس کارگاه مذکور پلمب و کارشناسان به حوالی خیابان فدائیان اسلام مراجعه و فروشگاه لوازم یدکی را شناسایی و آنجا را مورد بازرسی قرار دادند که تعدادی از محصول تقلبی در محل کشف شد. موضوع مجدد به اطلاع مقام قضایی رسید و به این واسطه دستور پلمب فروشگاه یادشده هم صادر شد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.