مسمومیتهای ناشی از آب و غذا سالیانه باعث مرگ ۲ میلیون نفر در جهان می‌شود که اکثر آنها از کودکان هستند.

شروع تابستان و شیوع مسمومیت‌ها / توصیه‌های مهم برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت های غذایی

بنا بر آمار و اطلاعات موجود، هرساله با شروع فصل گرم سال، درصد ابتلا به مسمویت های غذایی افزایش پیدا می‌کند. با نگاهی به کثرت افراد مسموم در بیمارستانها و درمانگاه ها در تابستان، به جرأت می‌توان گفت که بیشترین درصد گرفتاری مبتلایان به عارضه مسومیت های ناشی از خوراکی ها در این فصل است. اما دلیل آن چیست؟ شروع روزهای گرم سال، چه رابطه ای با افزایش مسمومیت های غذایی دارد؟ برای پیشگیری از ابتلا به این نوع از مسومیت ها چه باید کرد؟

 برای یافتن پاسخ سؤوالات فوق نظر دکتر زهرا نهبندانی، رئیس گروه پیشگیری از بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد را جویا شدیم.

رشد سریع میکروب ها در هوای گرم

دکتر زهرا نهبندانی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: با افزایش دما در فصل تابستان شرایط مساعدی برای رشد سریع میکروبها و فساد پذیری مواد غذایی بوجود می آید که باعث بروز بیماریهای گوارشی و افزایش مراجعه به مراکز درمانی می‌شود اما با توجه به حساس بودن کودکان این گروه بیشتر در معرض آسیب هستند.

وی ادامه داد: افزایش مسافرت های بین المللی و کوتاه شدن زمان این مسافرت‌ها باعث شده است بیماری‌های واگیردار با سرعتی باورنکردنی در عرض چند ساعت از کشوری به کشور دیگر منتقل شده و باعث ایجاد طغیانهای بزرگی شوند که به آسانی قابل کنترل نباشد.

وی اظهار کرد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی مسمومیتهای ناشی از آب و غذا سالیانه باعث مرگ ۲ میلیون نفر در جهان می‌شود که اکثر آنها از کودکان هستند. بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی چنانچه ۲ یا بیشتر از ۲ نفر از یک ماده غذایی و یا آشامیدنی استفاده نموده و دچار بیماری مشابه شوند، طغیان بیماری رخ داده است.

وی عنوان کرد: مواد غذایی از هر دسته و گروهی ازجمله مایع، نیمه جامد و خشک که باشند، با توجه به ویژگیهای فساد پذیری که دارند همیشه در معرض تهاجم رقبای خطرناکی مانند میکروبها، حشرات و جوندگان و عواملی مانند رطوبت، حرارت، نور و … هستند. مواد غذایی در مراحل طولانی از تولید، تهیه، حمل و نقل گرفته تا نگهداری، طبخ و مصرف ممکن است در شرایط غیر بهداشتی قرار گرفته، آلوده شوند و یا تغییر کیفیت داده و برای مصرف کنندگان خطرناک باشند.

وی در خصوص عوارضی که این آلودگی‌ها برای مصرف کنندگان دارد، اضافه کرد: عوارض ناشی از این آلودگی‌ها به نوع مواد غذایی و میزان آلودگی بستگی دارد. گاهی مسمومیت خفیف بیماریهای مزمن به مرگ ختم می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خوردن و آشامیدن غذا و خوراکیهای آلوده باعث بروز بیماریهای انتقالی از آب و غذا، می‌شوند. عوامل بروز این نوع از بیماری ها، باکتری ها، ‌ سم ها، ‌ ویروس ها و انگلها هستند. بطور کلی بیماریهای انتقال یافته از آب و غذا به دو دسته عفونت‌ها و مسمومیت‌ها تقسیم می‌شوند.

وی تصریح کرد: مسمومیتهای ناشی از آب و غذا یک فوریت پزشکی است و در صورت مشاهده باید خیلی سریع گزارش شود تا توسط تیم کنترل طغیان مورد بررسی قرار گرفته و از انتشار آن جلو گیری شود.

توصیه های مهم برای پیشگیری از ابتلا به مسمومیت های غذایی

دکتر نهبندانی در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماریهای انتقالی از آب و غذا گفت: باید دقت شود که از دستفروشان و دوره گردان موادغذایی و آشامیدنی چیزی خریداری نشود. همچنین مواد غذایی حتما در یخچال نگهداری شوند. باید توجه داشت که موادغذایی مانده از وعده گذشته را قبل از مصرف حتما در درجه حرارت مناسب (۸۰-۱۰۰درجه) گرم کنیم.

وی ادامه داد: به تاریخ انقضای مواد غذایی توجه کرده و کنسروهای غذایی، باید قبل از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده شوند. قبل از صرف غذا و همچنین بعد از دستشویی، باید دستها را با آب و صابون شست. باید دقت کرد که سبزیجات را قبل ازمصرف شسته و ضد عفونی نمائیم. حتی بهتر است جهت جدا شدن تخم انگلها از مایع ظرف شویی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: همشهریان باید در صورت وقوع یا مشاهده مسمومیت در خود یا اطرافیان در اسرع وقت به پزشک مراجعه نموده و از خوددرمانی اجتناب ورزند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.