شاخص کل بورس تهران برای سومین روز متوالی به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و با رشد ۳۴۷۹ واحدی (معادل ۱.۴ درصد)، برای اولین بار در میانه کانال ۲۴۸ هزار واحدی قرار گرفت.

پایان هفته ۶ درصدی بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران برای سومین روز متوالی به حرکت در مسیر صعودی ادامه داد و با رشد ۳۴۷۹ واحدی (معادل ۱.۴ درصد)، برای اولین بار در میانه کانال ۲۴۸ هزار واحدی قرار گرفت. امروز علاوه بر عملکرد قابل قبول طیف متنوعی از سهم‌ها، خبر افزایش نرخ فروش گروهی از سهم‌ها و همچنین سیطره جو تجدید ارزیابی دارایی نیز بر بخشی از معاملات قابل مشاهده است. از این رو در معاملات روز جاری بار دیگر گروه‌های بزرگ کالایی که از حمایت مولفه‌های بنیادی برخوردارند، بیشترین نقش بر رشد شاخص را ایفا کردند. در این میان زیرمجموعه های گروه محصولات شیمیایی بیشترین ارزش دادوستدها را به خود اختصاص دادند.

در مجموع در پایان معاملات روز جاری، نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص سهام را داشتند.

از جمله گروه‌های کوچک بازار که امروز رشد یکدستی در سقف‌های قیمتی داشتند، صنعت سیمان بود. به این ترتیب تمام نمادهای این گروه در معاملات امروز از رشد قیمت برخوردار شده و بسیاری نیز در سقف مجاز روزانه دادوستد می‌شوند. علاوه بر گزارش‌های عملکردی که دو سه روز اخیر شفافیت عملکرد را در این گروه بالا برد، انتشار خبر افزایش ۳۰ درصدی نرخ فروش سیمان مهمترین محرک صعود دسته‌جمعی قیمت در صنعت بورسی به شمار می‌رود. تاثیر اهرمی افزایش نرخ فروش بر سودآوری شرکت‌های سیمانی سبب شده تا با وجود رشدهای اخیر در این گروه، سهامداران به استقبال خبر مزبور بروند و جبهه فراگیری از تقاضا را تشکیل دهند. با وجود این در مجموع گروه‌های کوچک و متوسط بازار عملکرد ضعیف‌تری نشان دادند. شرایطی که سبب شد تا شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، رشد ۰.۶ درصدی را ثبت کرد.

در بازار جهانی امروز با کم شدن احتمال کاهش مورد انتظار نرخ بهره دلار توسط بانک مرکزی آمریکا در ماه ژولای، طلا از اوج ۶ ساله عقب‌نشینی کرد. دیشب آقای پاول رئیس فدرال رزرو در سخنرانی خود تصمیم‌گیری در خصوص کاهش نرخ بهره را منوط به مطالعه دقیق‌تر بازار دانست و از فشارهای سیاسی روی این نهاد مالی انتقاد کرد. دونالد ترامپ از جمله منتقدان پاول به شمار می‌آید و عقیده دارد سیاست‌های فعلی فدرال رزرو مانع از اوج‌گیری اقتصاد ایالات متحده شده است. هر اونس طلا در بازار جهانی ۰.۹۷ درصد (معادل ۱۳.۶۲ دلار) افت کرده و به قیمت ۱۴۱۰.۴ دلار به فروش می‌رسد. قیمت طلا در بازار آتی کامکس نیویورک هم ۰.۳۵ درصد (معادل ۴.۷۲ دلار) افت کرده و هر اونس از این فلز گرانبها به بهای ۱۴۱۴ دلار معامله می‌شود.

بهای نفت نیز طی معاملات چهارشنبه افزایش یافت. نفت خام وست تگزاس آمریکا پس از گذشت ۲۰ روز بار دیگر به مرز ۵۹ دلاری نزدیک شد و برنت وارد کانال ۶۵ دلاری شد. علاوه بر تنش‌های بالا در خلیج فارس، کاهش فراتر از انتظار سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا از رشد طلای سیاه حمایت کرد. همچنین قرار است ولادیمیر پوتین با ولیعهد عربستان در حاشیه نشست «G۲۰» دیدار کرده و در مورد توافق کاهشی «+OPEC» به گفتگو بپردازد.

در فرابورس ایران شاخص کل رشد حدود ۴۵ واحدی را تجربه کرد. تاثیر مثبت نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند، سنگ آهن گهرزمین و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی سبب شد تا آیفکس در سطح ۳۱۷۸ واحد قرار گیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.