مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: همشهریان می توانند با رعایت چند راهکار ساده، مصرف برق را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

۱۱ میلیارد تومان پاداش برای مشترکین کم مصرف / چند راهکار ساده در کاهش مصرف برق

علی سعیدی در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان کرد: در ابتدای مرداد سال گذشته، مصرف برق در مشهد به میزان ۱۵۳۷ مگاوات بود، اما اکنون و در ابتدای تابستان از مرز ۱۴۰۰ مگاوات گذشته ایم.

وی در خصوص راههای کاهش مصرف برق در مشهد، بیان داشت: همشهریان با رعایت چند راهکار ساده می توانند در کاهش مصرف برق در روزهای گرم سال کمک شایانی انجام دهند. در غیر اینصورت علیرغم میل باطنی مجبور خواهیم شد برنامه زمانبندی تامین برق اضطراری که قطع شدن برق برخی از مناطق شهر مطابق جدول زمانبندی را در پی خواهد داشت، پیاده کنیم.

وی اظهار کرد: اولین راهکار این است که اگر همشهریان از کولر گازی استفاده می کنند، درجه آن را روی ۲۴ تا ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنند. اگر از کولر آبی بهره می برند در ساعات اوج مصرف از دور کند آن استفاده نمایند.

وی افزود: دیگر راهکار این است که از ساعت ۱۲ ظهر تا ۶ بعداز ظهر از وسایل پرمصرف برقی استفاده نکنند. به عنوان مثال در این بازه زمانی از وسایلی همچون لباس شویی و اتو استفاده ای صورت نگیرد. با انجام این موارد در کوتاه مدت شاهد افت مصرف به میزان قابل توجهی خواهیم بود.

وی در خصوص اقداماتی که در درازمدت مصرف برق را کاهش خواهد داد، گفت: مهمترین عامل در این زمینه مدیریت مصرف است. به عنوان مثال باید در خرید وسایل برقی از جمله یخچال و تلویزیون و لباس شویی و... دقت فراوان انجام داد که این وسایل دارای برچسب مصرف انرژی A باشد.

وی ادامه داد: کولر گازی در مناطق خشک کارایی لازم را ندارد. مشهد یکی از شهرهای خشک ایران است و به همین دلیل استفاده از کولر گازی در این شهر فاقد بهره وری مناسب است. اما اگر همشهریان می خواهند به هردلیلی کولرگازی بخرند، توصیه می کنم حتما از برندهای استاندارد استفاده نمایند.

وی تصریح کرد: برخی از برندهای نامعتبر وجود دارد که با خرید آنها، مردم هم لذت چندانی را از خنکای کولر گازی در تابستان نخواهند برد و استهلاک دستگاه نیز بیشتر از حد معمول است. همچنین بدلیل مصرف برق زیاد این کولرها، مردم مجبور خواهند بود هزینه بیشتری بپردازند. این کولرها فشار زیادی را بر شبکه وارد می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نزولات فراوان بهاری امسال، به صورت معمول افزایش تولید برق را به همراه دارد، پس چگونه با کمبود برق مواجه شده ایم، گفت: مصرف مردم تغییر کرده است. امروز نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش مصرف برق داشته ایم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد افزود: همچنین در شهر مشهد سالانه حدود ۶۰ هزار مشترک به شبکه برق اضافه می شوند و باید برق این مشترکان نیز تامین گردد. به هر صورت اگر می خواهیم بدون دغدغه از تابستان عبور کنیم، مردم باید با شرکت برق مشهد همکاری داشته باشند.     

وی در پاسخ به این سوال که شرکت برق مشهد چه اقداماتی برای کاهش مصرف برق و افزایش راندمان کاری انجام داده است، گفت: در این زمینه شرکت برق مشهد اقدامات مهمی انجام داده است. امروز مشهد تنها شهری از کشور است که ۱۲۰۰ نقطه اتوماسیون وجود دارد. به این معنی که از مرکز کنترل شرکت برق مشهد می توان ۱۲۰۰ نقطه را به صورت آنلاین رصد و بررسی کرد. این زیرساخت این امکان را به ما می دهد که در صورت مواجه با مشکل در شبکه به سرعت آن را برطرف کرده و ایراد شبکه را اصلاح کنیم. بدون اینکه مشترکان چندان متوجه اختلالات برق در شبکه شوند.

وی اضافه کرد: همچنین مشهد تنها شهری است که در آن، تعمیرات کابلها و خطوط انتقال برق، به صورت عملیات خط گرم و بدون قطع شدن برق شبکه انجام می شود.

سعیدی اعلام داشت: امسال ۵ هزار تفاهم نامه با بخش های کشاورزی، صنعت، اداری و تجاری منعقد کرده ایم به این مضمون که اگر این بخش ها در زمان اوج مصرف صرفه جویی کرده و مصرف را کاهش دهند مشمول پاداش خواهند شد. سال گذشته بر مبنای همین تفاهم نامه ۱۱ میلیارد تومان پاداش پرداخت کرده ایم. پرداخت پاداش به این گونه است که مبالغ را روی قبوض اعمال و مشترک را بستانکار می کنیم. این مشترک تا اتمام میزان پاداش و بستانکاری مبلغی را پرداخت نخواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.