فرمانده انتظامی شهرستان بینالود از دستگیری عامل برداشت غیرمجاز بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از حساب شهروندان با شگرد قدیمی فروش شارژ ارزان قیمت خبر داد.

نوجوان ۱۷ ساله و فیشینگ ۱۱۷ میلیونی

سرهنگ علی اکبر حسینی پور در تشریح خبر گفت: با مراجعه فردی به عنوان شاکی به پلیس فتا شهرستان بینالود که مدعی بود از حسابش بدون اطلاع وجوهی برداشت شده، رسیدگی به موضوع در دستورکار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

شاکی یک زن بود و در اظهارات اولیه به کارشناسان پلیس فتا گفت: قسمتی از موجودی حسابش را یکشبه و در پی ۳۶ تراکنش ۲۰ هزار تومانی خرید شارژ از حساب خارج کرده‌اند. او همچنین مدعی شد این اقدام در حوالی نیمه‌های شب تا اوایل صبح و زمانی که او در حال استراحت بوده و متوجه دریافت پیامک برداشت از حساب نمی‌شده صورت گرفته است.

سرهنگ علی اکبر حسینی پور تصریح کرد: با توجه به اظهارات شاکی کارشناسان حدس زدند اطلاعات حساب بانکی شاکی در یکی از سایت‌های فیشینگ شده افشا و پس از آن اقدامات مجرمانه صورت گرفته، مأموران روی این سرنخ متمرکز و پس از مدتی با انجام تحقیقات تکمیلی توانستند فرد نوجوانی را در همین زمینه شناسایی کنند.

در ادامه هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و پس از کسب دستور قضایی مأموران متهم را در محل اختفایش غافلگیر و او را که انتظار دیدن پلیس را نداشت دستگیر و به همراه تجهیزات رایانه‌ای و تعدادی گوشی هوشمند که ادوات جرم محسوب می‌شد، به پلیس فتا منتقل کردند.

متهم که نوجوانی ۱۷ ساله بود با مشاهده ادله دیجیتالی و مستندات موجود لب به سخن گشود و اعتراف کرد: ابتدا به پیشنهاد دوستان خود در گروه و کانال‌های نامتعارف اخلاقی عضو شده و پس از آن با برخی موضوعاتی از جمله راه‌های کسب درآمد از طریق انتشار روبات صیغه‌یابی و... آشنا شده و با گذاشتن تله برای برخی افراد جهت بازدید از صفحات موجود و پس از آن خرید نرم‌افزارهای دروغین و وسوسه انگیز، آن‌ها را به درگاه بانکی جعلی هدایت و اطلاعات کارت‌های بانکی آن‌ها را سرقت می‌کردم. متهم همچنین مدعی شد: در فرصتی مناسب باتوجه به در اختیار داشتن اطلاعات کارت بانکی افراد مختلف از حساب طعمه‌ها اقدام به خرید شارژ تلفن همراه می‌کردم.  

این مقام انتظامی بیان داشت: در ادامه فرایند سرقت از حساب بانکی افراد، متهم اعتراف کرد شارژهای خریداری شده را زیر قیمت بازار و به صورت کلی در اینترنت به فروش رسانده و به این شیوه وجوه را به جیب می‌زده است.

 ۸ ماه فیشینگ و ۱۱۷ میلیون برداشت!

سرهنگ حسینی‌پور افزود: کارشناسان پلیس فتا شهرستان بینالود در بررسی‌های خود پی بردند متأسفانه در هشت ماه فعالیت این نوجوان مبلغی بیش از ۱۱۶ میلیون تومان به صورت غیرمجاز از حساب برخی از شهروندان و به روش یادشده برداشت کرده است. در ادامه پس از تکمیل پرونده انتظامی، متهم به همراه مستندات ارتکاب جرم برای سیر مراحل قضایی به دادسرا اعزام شد.

فرمانده انتظامی بینالود اضافه کرد: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد قربانیان فیشینگ افرادی هستند که به دنبال دریافت لینک یا دانلود نرم‌افزار از شبکه‌های اجتماعی بوده و در دام فیشینگرها گرفتار شده و یا موجودی حساب خود را از دست داده و یا اینکه از اطلاعات حساب آن‌ها برای پولشویی استفاده شده است.

از سویی در مواردی هم به واسطه دانلود نرم افزار از سایت‌های نامعتبر از گوشی آن‌ها جاسوسی شده است.

 شبکه‌های اجتماعی محل دانلود نرم افزار نیست

وی تصریح کرد: شهروندان در دانلود و نصب نرم‌افزارهای مورد نیاز خود دقت داشته و هرگز نرم‌افزارهای مورد نیاز گوشی هوشمند خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی تهیه نکنند و هرگونه نیاز به نرم افزار را از طریق فروشگاه‌های معتبر و رسمی برطرف نمایند.

این مقام انتظامی در پایان با تأکید بر ضرورت حفظ و صیانت از اطلاعات کارت و حساب بانکی شهروندان توسط صاحبان حساب، از کاربران فضای مجازی درخواست کرد تا با مراجعه به بانک عامل نسبت به فعال نمودن رمزهای یک بار مصرف اقدام نمایند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.