کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: بخشی از آب انبار تازه کشف شده که در کادر خاک‌برداری قرار گرفته بود کاملا برش داده شده و از بین رفته است.

قسمتی از آب‌انبار کشف شده در گودبرداری از بین رفته است
به گزارش قدس آنلاین ؛ علی حسن‌آبادی، در خصوص جزئیات کشف آب‌ انبار اظهار کرد: موضوع آب انباری که در این منطقه کشف شده مربوط به تاریخ 12  خرداد سال جاری است، به محض اطلاع یگان محافظت از میراث مکاتبات انجام شد و در 13 خرداد من به عنوان کارشناس از سمت معاونت میراث فرهنگی مامور بازدید از منطقه شدم.
وی افزود: زمانی که از محل بازدید کردم متوجه شدم که با سازه‌ آب‌ انبار مواجه هستیم که در حین گودبرداری پروژه هتل ایران وابسته به صندوق بازنشستگی یکی از نهادها در گوشه شمالی- شرقی با این سازه آب انبار برخورد شده و قسمتی از اثر از بین رفته است.
کارشناس باستان‌شناسی معاونت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: پروژه‌هایی که در بافت قدیم مشهد و پیرامون حرم بدون استعلام اقدام به گودبرداری و ساخت وساز می‌کنند یک تخلف است و این‌که در پروژه‌های مشابه هنگام برخورد با آثار تاریخی به اداره میراث فرهنگی اطلاع داده نمی‌شود یک معضل است و جای تاسف دارد. متاسفانه کارفرما و پیمانکارانی که مشغول ساخت و سازهایی در اطراف هستند این کم لطفی را دارند و سعی می‌کنند که برخورد با این آثار تاریخی را پنهان کرده تا مبادا وقفه‌ای در کارشان ایجاد شود.
حسن‌آبادی خاطرنشان کرد: در هر حال همه چیز صورت جلسه شد و کار پروژه در آن مقطع متوقف شد تا مطالعاتی بر روی اثر کشف شده انجام شود. هرجایی که در بافت پیرامون حرم گودبرداری می‌شود کم‌تر جایی وجود دارد که با آثار معماری و لایه‌های تاریخی برخورد نشود و امروزه به تنها چیزی که متاسفانه بها داده نمی‌شود موضوع تاریخ میراث فرهنگی مشهد است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر میراث فرهنگی توانایی این را ندارد که از تمامی آثار کشف شده حفاظت کند و البته از لحاظ قانونی نیز حمایتی صورت نمی‌گیرد به همین دلیل بخشی از بافت تاریخی‌مان از دست رفته است. نهایتا در خصوص آب انبار کشف شده، موضوع ثبت می‌شود و مستندسازی مختصری از آن صورت می‌گیرد و در انتها اجازه ادامه پروژه صادر شده و آثار مدفون می‌شوند.
کارشناس باستان‌شناسی معاونت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی مطرح کرد: این آب انبار از دوره قاجار به یادگار مانده است. از بلوار کنار اثر نزدیک به سه متر خاک‌برداری شده و احتمالا کف این آب انبار قبلا در 10 متری زمین بوده است؛ پلکانی که منتهی به پایاب می‌شده جهت آن به سمت شمال بوده و انباشتگی آشغال‌هایی در داخل آب انبار نشان می‌دهد که این مکان تا سال‌های اخیر برقرار بوده است و عکس‌های هوایی سال1335 نیز این مورد را تایید می‌کند.    
حسن‌آبادی ادامه داد: در نهایت این آب انبار مستندسازی می‌شود، نیازی به کاوش ندارد و مجبوریم آن را پوشانده و اجازه دهیم پروژه ادامه پیدا کند. در حال حاضر پروژه ساخت هتل در این قسمت متوقف شده و اجازه کار به گروه داده نشده اما این‌که بخواهیم دوباره کاوشی داشته باشیم یا از اثر نگهداری کنیم هنوز به قطعیت نرسیده است؛ ما اصرار به حفظ اثر داریم و این بستگی به میزان حمایتی است که از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این زمینه می‌شود.
وی در خصوص قوانین وضع شده برای این گونه مسائل اظهار کرد: این مسئله که در هر کجا قرار است پروژه عمرانی انجام شود در ابتدا باید از دستگاه‌هایی مانند محیط زیست، میراث فرهنگی و ... استعلام شود از مصوبه‌های هیئت وزیران است اما در این پروژه برای شروع کار استعلامی انجام نگرفته است، زمانی که استعلام شود پروژه‌هایی که قراراست در بافت قدیم شهر آغاز به کار کنند ملزم می‌شوند خاک‌برداری را با نظارت کارشناسی انجام دهند که اگر با اثری برخورد شد افراد متخصص بدانند چه رفتاری با اثر داشته باشند تالطمه‌ای به اثر وارد نشود.
کارشناس باستان‌شناسی معاونت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی اضافه کرد: پروژه ساخت هتل بدون گرفتن استعلام کار خود را آغاز کرده و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وارد شکایت شده و این مسئله در مراجع قضایی مطرح خواهد شد منتهی امکان دارد که در آن‌جا نیز تبرئه شوند چرا که حمایت خاص و ویژه‌ای از موضوعات تاریخی انجام نمی‌شود.
حسن‌آبادی گفت: این آب انبار در فاصله 550 متری رینگ فعلی حرم در بخش شمالی قرار گرفته و در بلواری که کشیده شده است قدم به قدم آثار تاریخی مدفون شده است، حال در این پروژه به دلیل گودبرداری اثر تاریخی نمایان شده اما امکان دارد که در جایی دیگر این برخورد اطلاع‌رسانی نشده باشد یا این‌که در آینده ممکن است در پروژه‌های ساخت‌وساز با آثار برخورد شود.
وی خاطرنشان کرد: این مهم در زمان آغاز پروژه‌ها در صورت استعلام گفته می‌شود که در زمان کار اگر با اثری تاریخی- معماری برخورد شد باید به اداره میراث فرهنگی اطلاع داده شود تا  کار با آگاهی دنبال شده و بتوان بهره‌برداری و مطالعات لازم از آن اثر انجام گیرد تا اگر نیاز به حفظ اثر باشد از آن محافظت شود و آسیب کمتری به آن وارد شود.   
کارشناس باستان‌شناسی معاونت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: این سازه، سازه بسیار محکم و خوبی است اما درکادر گودبرداری مقداری از این معماری که داخل این پلان گوربرداری بوده آسیب دیده است؛ حدود پنج متر از بخش پلکان آب انبار و دسترسی آن از بین رفته، از بخش حوض انبار اثر تقریبا یک بدنه غربی و بخشی از بدنه جنوبی بدنه از دست رفته است. باقی اثر نیز زیر پیاده‌رو و بلواری که کشیده شده واقع است که در آن مکان نیز به دلیل حاشیه‌ای که برای تاسیسات کشیده شده صدمه دیده است که در حال حاضر پوشانده شده و قابل رویت نیست.
حسن‌آبادی یادآور شد: تک تک ما مسئول هستیم که تاریخ معماری‌‎مان را حفظ کنیم چرا که تاریخ ارزشمندی در محله‌های قدیمی مشهد وجود دارد که متاسفانه با غفلت از این آثار در حال از دست دادنشان هستیم.  
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.