محمد جواد ظریف با بیان اینکه اینستکس جزو هیچکدام از تعهدات اروپایی‌ها برای حفظ برجام پس از خروج آمریکا نیست، گفت: عملیاتی شدن این سازوکار تبادل مالی مقدمه اجرای ۱۱ تعهد اصلی است که آنها به ما داده‌اند.

اروپایی‌ها می‌گویند اینستکس در حال انجام است/از رقم اعتبار اروپا به اینستکس خبر ندارم

قدس آنلاین: وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه هیئت دولت تصریح کرد: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد، ما جلسه‌ای در سطح وزرای خارجه سه کشور اروپایی و بعد از آن نیز دو جلسه با وزرای اعضای باقیمانده در برجام داشتیم. در جلسه سه کشور و در جلسات بعدی، اروپایی‌ها ۱۱ تعهد اعلام کردند. این ۱۱ تعهد شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی می‌شود که تعهدات به صورت رسمی همان روز اعلام شد.

وی تأکید کرد: اروپایی‌ها باید آن ۱۱ تعهد را انجام دهند؛ که در مواد ۱ تا ۳ ضمیمه برجام هم آمده لذا اینکه اروپا یک اقدامی انجام داده و یک قانونی را لغوکرده کافی نیست بلکه آثار آن قانون را باید نشان دهد. ما به صراحت گفتیم اگر اروپا به برجام متعهد باشد ما هم به برجام متعهد خواهیم بود.

ظریف در پاسخ به سوال قدس انلاین درباره اینکه تراکنش مالی در چند روز اخیر تئوسط اینستکس انجام شده یا نه؟ اظهار داشت: اروپایی‌ها می‌گویند تراکنش مالی در اینستکس در حال انجام است. باید از بخش خصوصی سوال کرد که انجام شده یا نه!؟

وی درباره میزان تأمین اعتبار اینستکس از سوی کشورهای اروپایی هم به خبرنگار قدس آنلاین گفت: از رقمی که آنها تخصیص داده‌اند اطلاع ندارم.

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد: ما تعهدات خود را به همان شکلی انجام می‌دهیم که اروپا تعهدات خود را انجام دهد و اقدام بعدی نیز عدم‌رعایت سقف ۳.۶۷ است که ما متناسب با نیازمان تصمیم می‌گیریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه یکی از مقامات گفته اینستکس فرزند معلول برجام است و مسؤولان نباید این فرزند ناقص را قبول کنند، نیز اظهار کرد: معلول یا غیرمعلول؛ به هر صورت ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم که تعهدات‌شان را انجام دهند. تعهدات اروپا بسیار فراتر از اینستکس است.

ظریف همچنین درباره واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به کاهش تعهدات ایران در زمینه غنی‌سازی، تصریح کرد: ایشان می‌تواند به هر چیزی واکنش نشان دهد، اگر ایشان می‌خواهد به خودش حق دهد که چنین واکنشی را نشان دهد اول باید نقض برجام و خروج از آن را متوقف کرده و تحریم‌های غیرقانونی که به مثابه تروریسم اقتصادی علیه ۸۲ میلیون ایرانی است را متوقف کند، بعد تصمیم بگیرد. این واکنش به عدم رعایت سقف ۳.۶۷ درصد است.

وی همچنین درباره انتشار برخی اطلاعات درباره فروش نفت در رسانه‌های داخلی گفت: این کار در جهت منافع ملی نیست و به منافع ملی ضربه خواهد زد. وزیر نفت از من ذیصلاح‌تر هست تا در این زمینه صحبت کند و او این کار را برای منافع ملی نامناسب می‌داند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.