قزوین_ مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه میزان اهدای خون در قزوین از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: ۵۰ درصد پرداختی های بیمارستان های استان به انتقال خون محقق نشده است

 ۵۰ درصد پرداختی های بیمارستان های استان به انتقال خون محقق نشده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهدی اکبری مدیرکل انتقال خون استان قزوین روز چهارشنبه در کمیته استانی انتقال خون استان در سالن باغستان اظهار داشت: قزوین از جمله استان‌هایی است که توانسته موفقیت‌های بسیاری را داشته باشد و تعامل و همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل انتقال باعث شده که در برخی از شاخص ها شاهد موفقیت هایی در حوزه انتقال خون باشیم.

وی با اشاره با آمار اهدای خون در ۵ سال گذشته افزود: آمار انتقال خون استان از سال ۹۳ تا ۹۷ در بیشتر موارد روند صعودی را به همراه داشته به طوری که از ۳۹هزار نفر به بیش از ۵۳ هزار نفر مراجعه کننده در سال گذشته به انتقال خون رسیده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد: موضوع پلاکت فریزس به نحو احسن در استان فرهنگ سازی نشده و نیاز است تا اطلاع رسانی بیشتر صورت بگیرد چراکه استان ظرفیت های قابل توجهی را در این بخش به خود اختصاص می دهد.

اکبری یادآور شد: ظرفت های بالایی در استان برای افزایش آمار پلاکت فریزس وجود دارد و البته آمار کم بوده است و در سال ۹۳ میزان پلاکت فریزس در استان ۴۰۰ مورد بوده که در سال گذشته به ۷۴۰ مورد رسیده است.

وی با اشاره به آمار خونگیری در استان مطرح کرد: آمار خونگیری طی سال گذشته در استان شامل ۴۰ هزار مورد بوده که رشد داشته است و بالای ۶۴ درصد اهداکنندگان شامل اهداکنندگان مستمر هستند که فاصله اهدای خون این اهداکنندگان به کمتر از ۱۲ماه می‌رسد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: در مجموع کشور آمار اهداکنندگان بانوان کم و زیر ۱۰ درصد است و این در حالی است که خون بانوان به سالم ترین فرآورده ترین خونی از این قشر است و امیدواریم آمار مراجعه بانوان به پایگاه های انتقال خون افزایش یابد.

اکبری مطرح کرد: فرآورده های خونی در استان در برهه‌های زمانی که نیاز نداریم را به سایر استان‌های کشور صادر می‌کنیم و هر اندازه این میزان افزایش یابد، تجهیزات بارزتری را می توانیم به استان وارد کنیم.

وی افزود: میزان اهدای خون در کشور، به ازای هر هزار نفر، ۲۷ به هزار است و این آمار در استان ۳۲ در هزار است که از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین از راه اندازی سامانه سیارخونگیری در تابستان سالجاری خبر داد و گفت: با راه اندازی این سامانه شاهد افزایش آمار اهداکنندگان خون خواهیم بود.

اکبری تصریح کرد: باتوجه به افزایش ارقام ملزومات ابزار خونگیری از قبیل کیسه خونگیری و هزینه‌های جانبی که در سازمان انتقال خون وجود دارد، فشار مالی مضاعفی به سازمان وارد می‌شود و اگر بخواهیم شاهد کیفی خدمات باشیم نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی در بحث انتقال تعرفه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همکاری خوبی بین بیمارستان های استان را در حوزه مدیریت مصرف خون شاهد هستیم و صدرصد نیازهای خون از طریق انتقال خون نیز تامین شده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: در شاخص های کیفیت انتقال خون نیاز داریم تا دانشگاه علوم پزشکی در بحث تعرفه انتقال خون همکاری بیشتری با ما داشته باشد.

اکبری اظهار داشت: در بخش پرداختی های بیمارستان ها به انتقال خون، بیشترین آمار پرداختی ها مربوط  بیمارستان تاکستان بوده که ۹۹ درصد مطالبات را پرداخت کرده است.

وی مجموع پرداختی های بیمارستان های استان به انتقال خون را زیر ۵۰ درصد عنوان کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.