چندی پیش اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان با ارسال نامه‌هایی از اتاق اصناف تهران درخواست کرده تا نحوه برخورد جدی و اساسی با برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها در پارک‌ها، وزارتخانه‌ها و فضاهای شهری را معین کند.

اتاق اصناف تهران پیگیر برخورد با نمایشگاه‌های غیرقانونی کتاب می‌شود

گویا گزارش بازرسی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نشان داده عده‌ای از افراد با در اختیار گرفتن محلی در فضای وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، کارخانجات، پارک‌ها و فضای شهری اقدام به عرضه و فروش کتاب با تخفیف‌های نامتعارف و کتاب‌های بدون مجوز ناشر و پدیدآورنده که به‌اصطلاح به کتاب قاچاق معروف شده‌اند، می‌کنند و هیچ ارگان و یا سازمانی بر نحوه کار و فعالیت آن‌ها نظارت ندارند؛ پیرو همین مسئله اتحادیه از اتاق اصناف تهران خواسته برگزاری این نمایشگاه‌ها با هماهنگی اتحادیه باشد.

در تماسی که با یکی از اعضای اتحادیه ناشران داشتیم، این عضو ضمن تأیید مطالب یاد شده گفت: متأسفانه در اداره‌های دولتی فروشگاه‌های کتابی برگزار می‌شود که محل فروش کتاب‌های قاچاق شده‌اند، به همین دلیل از اتاق اصناف خواستیم براساس قانون و در تفاهم‌نامه‌ای با کمیسیون فرهنگی شهرداری تهران، برگزاری این نمایشگاه‌ها حتماً با کسب مجوز از اتحادیه ناشران همراه باشد.

محمود آموزگار ضمن بیان این گفته‌ها توضیح داد: البته هر یک از ما موظفیم برای ریشه‌کن کردن قاچاق کتاب مبارزه کنیم. در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مبارزه با قاچاق کتاب به امضا رسید به اهمیت ابعاد فرهنگی این مبارزه اشاره شد و توجه به این نکته که ناشران نباید اقدام به چاپ چنین  کتاب‌هایی کنند و یا مخاطب و خریدار نباید به خاطر تخفیف، از نمایشگاه‌هایی که در ادارات برگزار می‌شود و یا کتاب‌هایی که کف خیابان به فروش می‌رسند، کتاب بخرند و کتاب مورد نظرشان را فقط از کتاب‌فروشی‌ها تهیه کنند.

مدیر نشر کتاب آمه تأکید کرد: مسئله قاچاق کتاب با دستگیری چند نفر فیصله پیدا نمی‌کند، در ادامه راه نقش فعالیت‌های فرهنگی برجسته‌تر است و باید همه دلسوزان کتاب متوجه این مسئله باشند. البته در خصوص نقش هر یک از ما در ریشه کن کردن قاچاق کتاب ویدئوهایی تهیه شده که بزودی همه آن‌ها پخش می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.