سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید تراکنش محدود اینستکس از سوی اروپایی ها صرفا برای وقت کشی است و ایران نباید دست از گام های برجامی بردارد.

تراکنش محدود اینستکس مانع از اجرای گام دوم برجامی نمی شود

قدس آنلاین: سیدحسن حسینی شاهرودی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه وزیر دارایی فرانسه از تراکنش محدود اینستکس در روزهای آینده خبر داده است، گفت: از ابتدا که اروپا کانال مالی اینستکس را معرفی کرد اعلام کردیم که این اقدام، حرکت سیاسی و صرفا برای وقت کشی است تا ما را بازی دهد و اقدامات ایران را به تاخیر بیاندازد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تراکنش محدود تاثیری نخواهد داشت، بیان داشت: به نظر می رسد اگر اکنون تراکنشی در اینستکس صورت گیرد، سطح و سقف آن مورد قبول نخواهد بود چرا که ایران ۴۰ میلیارد دلار تراکنش مالی در امر واردات و صادرات با اروپا دارد و عددهای بسیار جزیی در حدود چند میلیون دلار مشکل ایران را در تبادل اقتصادی بین المللی حل نمی کند.

یقین داریم اینستکس نمی تواند مسئله و مشکل مالی ایران را حل کند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین باید دلتمردان ایران به جد به دنبال غنی سازی و اجرای گام دوم اقدامات در حوزه برجامی باشند، از سوی دیگر دولت های اروپایی باید فکر جدی و عملیاتی در این خصوص داشته باشند.

این نماینده مجلس بیان داشت: یقین داریم اینستکس نمی تواند مسئله و مشکل مالی ایران را حل کند.

حسینی شاهرودی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تغییرات در اتحادیه اروپا و جایگزینی جوزف بورل به جای موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، گفت: انتظار می رود با این تغییرات در اتحادیه اروپا شاهد رویکرد جدید و جدی در اروپا باشیم، در غیر اینصورت ایران به جد به اقدامات برجامی خود ادامه می دهد.

 "برونو لومر" وزیر دارایی فرانسه مدعی شد اولین معامله «محدود» از طریق اینستکس ظرف چند روز آینده به انجام خواهد رسید.

وی در خصوص روند عملیاتی شدن اینستکس گفت: ما می‌خواهیم اینستکس ظرف چند روز آینده اجرایی شود و امیدواریم که اولین تراکنش آن ظرف همین روزهای آینده به انجام برسد.

وزیر دارایی فرانسه ادامه داد: اولین تراکنش اینستکس یک تراکنش محدود خواهد بود، اما یک نقطه شروع محسوب می‌شود و ما انتظار داریم که اینستکس یک ابزار کارآمد باشد.

از سوی دیگر  رئیس‌ جمهور با اشاره به اجرای گام دوم کاهش سطح تعهدات برجامی ایران در پاسخ به نقض توافق هسته‌ای از سوی طرف مقابل، اظهار کرد: از ۱۶ تیر اقدام بعدی را انجام خواهیم داد و به هر مقدار که نیاز داشته باشیم غنی سازی خواهیم کرد.در ۱۶ تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.