رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد از تصویب تبصره‌ای برای تغییر نام تکراری معابر مشهد خبر داد.

تغییر نام تکراری معابر مشهد تا 3 ماه آینده

به گزارش قدس آنلاین ، محمد رضا حیدری ظهر امروز در جلسه کمیسیون فرهنگی شهرداری مشهد با موضوع «بررسی اسامی تکراری معابر مشهد» که در ساختمان شورا برگزار شد، گفت: در خصوص خیابان‌هایی که با مشکل مواجه هستند، باید یا اقنا مخاطب و استفاده از ابزارهای مختلفی همچون میزگرد و دریافت کمک از رسانه و مطبوعات، نام‌های مشابه را حذف کرد.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر بررسی و شناخت مکانسیم و فرآیند تغییر، اظهار کرد: برای تغییر نام‌های تکرای معابر شهری، متغیرهایی تعریف شده و بر آن اساس اسامی تغییر کند.

محمدرضا حیدری افزود: این متغیرها می‌تواند براساس قدمت تعریف شود به عنوان مثال با وجود اینکه چند خیابان به نام «صاحب الزمان» داریم باید بررسی شود که کدام یک قدمت بیشتری دارد، البته فکر می‌کنم میدان صاحب الزمان قدمت بیشتری دارد، چراکه مربوط به سکونت بهاییان بوده و برای اشاعه شاخص‌های مذهبی این منطقه به نام صاحب الزمان نامیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: باید براساس متغیرها، مردم را متقاعد کرد که بتوان نام تکراری خیابان‌ها را تغییر داد و نام‌هایی که نیاز است را نیز تثبیت کنند.

رئیس شورای شهر مشهد افزود: در این خصوص می‌توان در نهایت از شورای اجتماعی محلات استفاده کرد و از صاحب نظران هر محله نیز نظرخواهی کرد، همچنین، می‌توان فضای متقاعدسازی صورت بگیرد تا اگر اعتراضی صورت گرفت، آنها  دنباله اعتراضات را نگیرند و به آن دامن نزنند. 

حیدری با تاکید بر اینکه مباحث مبنایی و شماره خیابان‌ها و پلاک منازل نیز بسیار اهمیت دارد، گفت: باید به این مسائل نیز توجه شود، بحث پلاک‌گذاری بسیار قدیمی و مخشوش است که باید رفع شود، چراکه این مسئله نام‌گذاری مجتمع‌ها که موضوعی اشتباه است را به دنبال داشته است.

وی افزود: باید برای تغییرها از جایی شروع کرد و اصلاحات را اعمال کرد.

تسهیل دسترسی، یکی از اهداف تغییر نام تکراری معابر است 

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با بیان اینکه نام‌گذاری معابر دو هدف تسهیل دسترسی در زندگی شهری و بحث هویتی را شامل می‌شود،گفت: بحث دسترسی دارای اهمیت بیشتری است، چراکه هویت را با دیگر مسائل نیز می‌توان حفظ کرد.

محمد جواد استادی اظهار کرد: نام‌گذاری باید به تسهیل دسترسی‌ها کمک کند که در این زمینه بحث کدگذاری را بسیار می‌پسندم.

وی ادامه داد: برای حل مشکل نام‌های تکراری باید یک مدل داشته باشیم و نباید سلیقه‌ای عمل شود، اگر شورا بتواند به یک مدل و الگو برسد، موضوع بسیار خوبی است.

رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با بیان اینکه عدم داشتن الگو مناسب دو نکته را در پی دارد، گفت: در این صورت نامگذاری‌ها سلیقه‌ای انجام می‌شود و مشکل دیگر این شیوه نامگذاری، این است که سبب سهم‌خواهی شده و مردم و گروه خاصی هم ممکن است بخواهند اعمال سلیقه کنند.

حل معضل نام‌های تکراری جرأت و شهامت می‌خواهد 

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حل معضل نام‌های تکراری، شهامت و جرأت می‌خواهد و خوب است که این شورا که سرآمد کارهای  نوین بوده، به این کار اقدام کند.

سلمان ساکت اظهار کرد: کسانی که نسبت به تغییر نام‌ها رضایتی ندارند، افراد کمی هستند، اما موافقان هیچ‌گاه موافقت خود را اعلام نمی‌کنند.

 وی جمع‌آوری نظرها بعد از هر واقعه‌ای را دارای جبهه‌گیری دانست و افزود: ناراضیان همواره تلاش بیشتری نسبت به افرادی که رضایت دارند، انجام می‌دهند و اعلام نظر می‌کنند.

استفاده‌ از مدل شهری؛ راهی برای کاهش اعمال سلیقه 

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این جلسه گفت: نام‌گذاری وجوه مختلفی دارد که پیرامون نام‌های تکراری خیابان‌ها باید کاهش یابد و تکرار نشود، اما کار آسانی نیست، چراکه مردم محله و خیابان به آن نام دلبستگی پیدا کردند و به این راحتی نمی‌توان نامی را تغییر داد.

حمیدرضا موحدی‌زاده اظهارکرد: برای اینکه جلوی اعمال سلیقه‌ها را بگیریم باید از مدلی استفاده کنیم که در شهرسازی وجود دارد و یک مدل آن «مشارکت محور» است که با فرهنگ سنتی ما نیز تطابق دارد.

وی کدگذاری و کد پستی را نیز از دیگر مدل‌های نام‌گذاری دانست و افزود: این دو نیز از مدل‌هایی است که وارد هویت ما شده است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: آنچه که باب طبع شهر ما بوده مدل تلفیقی  است و طی آن  نمی‌شود از مردم نظر نگرفت، اما باید مردم را قانع و همراه کرد و  نظرسنجی‌ها می‌تواند در این زمینه مستند عمل کند.

موحدی‌زاده با بیان اینکه بهترین مدل نامگذاری هویت‌محور است، یادآور شد: تغییر نام یک خیابان هزینه بیشتری از  احداث آن دارد، چراکه زمانی که  می‌خواهید آن را تغییر دهید مردم محله اعتراض می‌کنند و اگر نظرسنجی‌های علمی صورت بگیرد می‌توان استفاده بهتری ببرید.
 
وی نامگذاری و تابلوهای شهر را یکی از عوامل زیبایی شهر دانست و تصریح کرد: این مسئله سبب می‌شود افرادی که تازه وارد شهر می‌شوند از زیبایی و نام‌های مفاخر یا دیگر نام‌ها لذت ببرند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: بحث یکپارچه‌سازی بسیار مهم است و اینکه جزیره‌ای عمل کنیم، می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی شود، بنابراین، باید مجموعه‌ای مشورتی یا کمیته نامگذاری داشته باشد که نقطه نظرات خود را ارائه دهند، چراکه در بحث نام‌گذاری سهولت دسترسی، امنیت و نبود آدرس‌های چندگانه دارای اهمیت بسیاری است.

31 نام تکراری بر معابر شهری مشهد 

 عضو باشگاه آثار مفاخر و اسناد  دانشگاه فردوسی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به افزایش جمعیت مشهد نسب به سال‌های گذشته، گفت: برخی روستاها چندین هزار سال عمر دارد که مشهد آنها را بلعیده و جزئی از شهر تلقی می‌شود، به عنوان مثال، کوچه خواجه ربیع 45 باقی مانده‌ای از روستای کهن سمزقند است.

محمد سیدی افزود: برخی از افراد با توجه به اینکه بومی آن منطقه هستند نام همان مکان به عنوان پسوند فامیل آنها قرار گرفته و آنها تمایل دارند آن را بر روی زمین و محله خود حفظ کنند، اما برخی که به آن مناطق مهاجرت کردند درخواست تغییر نام برخی از مناطق را دارند.

وی با بیان اینکه ما اسامی هویت‌بخش بسیاری در معابر  داشتیم، اظهار کرد: متاسفانه امروزه این اسامی دست کم گرفته شده است. 

عضو باشگاه آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: در گذشته ما نه خیابان داشتیم و نه واژه‌ای به نام خیابان را مورد استفاده قرار می‌دادیم، بلکه این واژه مربوط به هرات است و بعد از آن بالاخیابان و پایین خیابان، قلعه خیابان و دروازه خیابان داشتیم که اسامی همه آنها تغییر کرده است. 

سیدی بیان کرد: با وقوع انقلاب همه خیابان‌ها با شتاب‌زدگی بسیار دچار تغییر و بلکه دارای اسامس تکراری شده که این بسیار اذیت‌کننده بوده و سبب شده ما 31 معبر با نام تکراری در مشهد داریم.
 
وی افزود: ما اکنون سه خیابان ارشاد و دو خیابان رسالت داریم که باید نام‌های آنها تغییر کند، چراکه نام تکراری دارد و سبب سردرگمی افراد می‌شود.

تصویب تغییر نام تکراری معابر شهری 

رئیس کمیسیون فرهنگی شهر مشهد گفت: در شورای شهر مشهد تصویب شد که شهرداری طی سه ماه باید نام‌های تکراری معابر را تغییر داده و به کمیسیون فرهنگی اعلام کند.

احسان اصولی افزود: تبیین نام‌ها و برنامه‌ای لازم است که شما باید بگویید چگونه می‌خواهید، تغییر را ایجاد کنید.

وی اظهار کرد: در خصوص تغییر نام‌ها باید شاخص‌ها و دسته‌بندی‌ها مشخص شود، همچنین، 31 معبری که نام تکراری دارد را تغییر داده شود و برای تغییر، باید برنامه‌ها را تبیین شوند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: اگر این کار را انجام دهیم 49 معبر آزاد می‌شود و باید مشخص شود برنامه برای آنها چیست؟

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.