دهه کرامت به عنوان یک جریان و گفتمان فرهنگی نیاز به ثبت در تقویم رسمی کشور دارد.

رییس جمهور باید دستور ثبت دهه کرامت را صادر کند/ وزیر دولت قبول دارد ،وکیل ملت تاکید ؛ چرا شورای عالی فرهنگی توجه نمیکند؟

به گزارش قدس آنلاین، ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور که چند سالی است از طریق روزنامه قدس و پایگاه خبری قدس آنلاین  پیگیری می شود ، مورد توجه مسئولان کشور در حوزه های گوناگون نیز قرار گرفته و حتی شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی نیز پیرو این موضوع طرحی را به تصویب رسانده و به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال کرده است. زیرا در حال حاضر دهه کرامت علاوه بر داخل کشور در ۷۷ کشور دنیا مورد توجه واقع شده و در ابعاد مختلف موج فرهنگی به راه انداخته است .از این رو اگر ثبت تقویم رسمی کشور شود و جنبه رسمی به خود بگیرد،  دامنه‌اش فراگیرتر  خواهد شد.

اما علی رغم اینکه سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و سید محمدرضا موالی زاده ، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور استقبال کرده و در گفتگوهای جداگانه با قدس آنلاین حمایت خود را از این موضوع اعلام و عنوان کردند  که  دستگاه‌های مختلف باید با دید مثبتی به این طرح نگاه کنند تا این مناسبت در تقویم رسمی کشور ثبت شود، ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور همچنان در پیچ و خم سازمان های مختلف بلاتکلیف است . از این رو قدس آنلاین در مصاحبه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین اعضای ستاد دهه کرامت دلایل این موضوع را بررسی کرده است.

نقش دهه کرامت درایجاد معنویت

حجت الاسلام نصرالله پژمانفرعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  درباره ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور اظهار داشت :  دهه کرامت نقش به سزایی درایجاد معنویت درکشور و جهان اسلام دارد و این دهه فرصتی است که مردم از مباحث معنوی و ارزشی بهره مند می شوند.

وی در ادامه به قدس آنلاین اظهار داشت: دهه کرامت تاثیر ارزشمندی در رویکرد به ولایت و ولایت مداری دارد . این دهه باعث شده است که رفتار کلیشه ای در آن صورت نگیرد و نهاد ها و موسسات مردمی ، مساجد، هیئت ها و تمامی جریان هایی که امروز در عرصه فضاهای دینی و معنوی می توانند تاثیرگذار باشند بدون کمک گرفتن از دولت و یا ایجاد هزینه ای برای کشور مراسم دهه کرامت را به طور شایسته ای برگزار کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی  با بیان اینکه از ظرفیت معنوی و معرفتی دهه کرامت می توان برای بالندگی فرهنگ عمومی، بهره های فراوانی برد ،افزود: طی نامه ای موضوع ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور را خطاب به رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین به وزیر فرهنگ و ارشاد و شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام کرده ام و با جدیت نیز آن را دنبال می کنم تا شورای فرهنگ عمومی ثبت دهه کرامت را به عنوان یک جریان فرهنگ ساز در تقویم رسمی کشور مورد تصویب قرار دهد.

ثبت دهه کرامت پیگیری میشود

محمود رضا برازش،  عضو ستاد دهه کرامت نیز در باره این موضوع  به قدس آنلاین  گفت: ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور با جدیت از سوی ستاد این دهه پیگیری می شود.

وی تصریح کرد: بدین منظور ستاد درحال پیگیری  ثبت دهه کرامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور برای این موضوع نیز گرفته شده است.

عضو ستاد دهه کرامت افزود: تلاش ستاد دهه کرامت بر این است که فرهنگ و سیره رضوی را در جامعه توسعه و فراگیر کند که یکی از پیش زمینه های آن ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور است که به عنوان یک بازه زمانی در تقویم مشخص  باشد و مردم از ابتدای سال و  زمان انتشار تقویم رسمی کشور برای هر سال   در جریان تاریخ دقیق ان  برای برگزاری مراسم ها و جشن ها قرار بگیرند.

حمایت پویش مردمی

جعفر مروارید، دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی نیز  در باره این موضوع اظهار داشت: در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی در هفته اول تیر ماه سال جاری ، موضوع ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور مطرح و به تصویب رسید.

وی در ادامه به قدس آنلاین افزود: این مصوبه، طی مکاتبه ای  از طرف شورای فرهنگ عمومی استان به شورای فرهنگ عمومی کشور نیز مطرح شد و در این مکاتبه دلایل این موضوع نیز بیان گردید، از این رو در حال حاضر  تصمیم گیری در این باره  با شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مسئولان استانی و رسانه ها با جدیت باید این مصوبه استان  را برای  تصویب در تهران پیگیری کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی افزود:  اگرچه حجت الاسلام پژمانفر نیز به نمایندگی از مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در شورای فرهنگ عمومی  استان حضور دارند و در این باره نیز پیگیر موضوع هستند،  اما از سایر نمایندگان استان نیز انتظار داریم مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان را  را با جدیت و بنا به ارادتی که به حضرت معصومه (س) و امام رضا(ع) دارند پیگیری کنند تا ثبت این دهه در تقویم رسمی کشور انجام شود.

مروارید بیان داشت: امیدواریم با یک پویش مردمی و رسانه ای فضای عمومی کشور به سمتی برود که این مصوبه در شورای فرهنگ عمومی به تصویب و ثبت در تقویم رسمی کشور شود.

وی تصریح کرد: از موسسه قدس نیز که از سال گذشته این موضوع را دنبال می کند تقدیر می کنیم و امیدواریم در ادامه مسیر تا رسیدن به نتیجه این موضوع را پیگیری کند تا مسئولان در تهران به این مطالبه توجه جدی داشته باشند.

جای دهه کرامت در تقویم رسمی

حجت الاسلام محمد حسین حسین زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد نیز  در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین درباره این موضوع گفت: جای دهه کرامت در تقویم رسمی کشور خالی است ، از این رو موضوع ثبت  این دهه در تقویم رسمی کشور را  با جدیت پیگیری و دنبال خواهم کرد.

وی تصریح کرد: برای پیگیری این موضوع به شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی  مکاتبه ای را انجام خواهم داد و حتی به صورت حضوری نیز با اعضا این شورا و دبیر آن گفتگو خواهم کرد و  تا دستیابی به نتیجه پیگیری را ادامه خواهم داد.

نماینده مردم مشهد افزود: در حال حاضر مردم دهه کرامت را به رسمیت می شناسند و جشن و برنامه های مختلف خودشان را در این دهه برگزار می کنند و اینکه تقویم رسمی کشور آن را به رسمیت قبول نکند جای تامل دارد.

حجت الاسلام بحرینی بیان داشت: همچنین از سایر نمایندگان استان خراسان رضوی و مسئولان فرهنگی نیز تقاضا دارم که این موضوع را مد نظر قرار دهند تا دهه کرامت در تقویم رسمی کشور رسمیت پیدا کند.

همه از ثبت دهه کرامت حمایت کنند

سید احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  درباره این موضوع گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور باید مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی در باره ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور را مورد بررسی قرار دهد و نسبت به اجرایی کردن آن مساعدت کند.

وی  با بیان اینکه  موضوع باید از طرف همه نمایندگان بویژه نمایندگان استان خراسان رضوی و قم مورد حمایت جدی قرار بگیرد،  به قدس آنلاین اظهار داشت: این اقدام باید تاکنون صورت می گرفته است  از این رو جهت تحقق و عملیاتی کردن ان همه مسئولان فرهنگی باید حمایت جدی داشته باشند .

نماینده سرخس ، فریمان و بخش های احمد آباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در باره این موضوع با دبیر شورای فرهنگ عمومی مکاتبه و گفتگو خواهم کرد، افزود: یکی از مواردی که در زمان مدیرکلی وزارت فرهنگ و ارشاد استان تهران پیگیری و دنبال کردم و به آن نیز افتخار نیز می کنم برگزاری کنگره ها و همایش های متعدد با عنوان پاسداشت مقام مادران شهدا بود و با پیگیری که شخصا خودم از شورای فرهنگ عمومی انجام دادم   سالروز وفات حضرت ام البنین در تقویم رسمی به نام روز تکریم مادران شهدا ثبت شد.

تلاش هماهنگ نمایندگان قم وخراسان رضوی وفارس

احمد امیرآبادی فراهانی ، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با قدس آنلاین، درباره دهه کرامت و ضرورت ثبت این دهه در تقویم رسمی کشور، اظهار داشت: دهه کرامت با هدف بزرگداشت بزرگان دین و بهره بردن از دستاوردهای معنوی آن مطرح شده و ثبت این دهه در تقویم می‌تواند گام مهمی در جهت توجه بیشتر مردم به این موضوع باشد، بنابراین ثبت دهه کرامت در تقویم رسمی کشور ضروری است.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی قم و مشهد باید اقداماتی را در راستای ترویج معارف و مناسبت‌های دهه کرامت انجام دهند و پیگیریهای لازم برای ثبت آن در تقویم صورت بگیرد.

امیرآبادی فراهانی همچنین تصریح کرد: یکی از کارهایی که نمایندگان نیز می‌توانند در این زمینه انجام دهند، این است که نمایندگان سه استان قم، خراسان رضوی و فارس در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای را تهیه و در آن از شورای فرهنگ عمومی درخواست کنند دهه کرامت در تقویم رسمی ثبت و اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.