مازندران- مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور از وجود بزرگترین ذخیره سلولی خاورمیانه در کشورمان خبر داد.

بزرگترین ذخیره سلولی خارمیانه در ایران انجام شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر اشکان مزدگیر در سفر به مازندران در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به اینکه ۱۱۲ هزار نمونه خون بندناف از سراسر کشور جمع آوری شده است، اظهار کرد: سالانه ۲۰ هزار نمونه به ذخیره های بندناف کشور اضافه می شود.

وی با اعلام اینکه جمع آوری این نمونه ها توسط ۱۲۰۰ پزشک متخصص زنان در ۳۰۰ بیمارستان کشور صورت پذیرفته است، افزود: ۸۰ درصد نمونه های بندناف از کودکان متولد شده از روش سزارین برداشت شده و ۵۴ درصد از نمونه ها متعلق به نوزادان پسر است.

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور با بیان اینکه در حال حاضر یک و نیم درصد خانواده های متولدین از این فرآیند استفاده می کنند، یادآور شد: در پژوهشگاه رویان کارهای تحقیقاتی برای سلول درمانی در رابطه با درمان ۱۹ بیماری در دست انجام است.

مزدگیر با اشاره به اینکه مازندران بعد از استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان، ششمین استانی است که بیشترین نمونه های خون بندناف را جمع آوری کرده است، گفت: هزینه اولیه ذخیره سازی خون بند ناف نوزدان ۳ میلیون تومان بوده و سالانه ۱۶۰ هزارتومان از خانواده ها دریافت می شود.

وی با بیان اینکه این نمونه در ماه نهم بارداری برداشته و ذخیره می شود، توضیح داد: خون بند ناف بعنوان بیمه سلامتی و بیولوژیک ذخیره می شود و هرچه نسبت خانوادگی دریافت کننده نمونه با نوزاد نزدیک تر باشد، شانس بیمار برای درمان بیشتر است.

مشاوره ذخیره سازی سلول های بنیادی بندناف رایگان است

مزدگیر با اعلام اینکه مشاوره ذخیره سازی سلول های بنیادی بندناف کاملاً رایگان است به بانوان باردار توصیه کرد برای مشاوره به دفتر نمایندگی خون بندناف در مرکز جهاددانشگاهی مراجعه کنند.

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور گفت: تاکنون از ۳۰۰ مورد از نمونه های ذخیره شده برای درمان بیماران با منشا خونی استفاده شده است.

مزدگیر با اشاره به اینکه اخیراً بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی در دنیا را در دست اجرا داریم، اضافه کرد: در این طرح، ۱۳۰ بیمار مبتلا به فلج مغزی تحت درمان قرار گرفتند و نتایج رضایت بخش بوده و بزودی بازخوردها اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سلول های بنیادی توانایی درمان ۸۰ نوع بیماری ناعلاج از جمله سرطان خون، تالاسمی، فلج مغزی، اوتیسم، دیابت نوع یک و پارکینسون را دارد، افزود: در ۳۱ استان دفتر نمایندگی داریم و دو دفتر نیز در مسقط عمان و اربیل عراق راه اندازی شده است.

راه اندازی ۵ دفتر برون مرزی بانک خون بندناف

مزدگیر از راه اندازی ۳ دفتر برون مرزی دیگر در کشورهای امارات، آذربایجان و جنوب عراق خبر داد و گفت: درگذشته نمونه هایی که از خارج از کشور وارد می شد، ۴۰ هزار دلار هزینه ارزی برای کشور در پی داشته است.

مدیر توسعه محصولات شرکت بن یاخته های رویان کشور ادامه داد: کیفیت نمونه های ذخیره سازی شده در مازندران از میانگین کشور بالاتر بوده و در این میان نقش تیم های جمع آوری کننده بسیار مهم است.

مزدگیر با اشاره به اینکه شراط نگهداری نمونه ها مطابق با آخرین استانداردهای بین المللی است، افزود: آلودگی میکروبی در دنیا ۳ تا ۵ درصد است که این رقم در مرکز رویان زیر نیم درصد می باشد.

وی با اعلام اینکه کشورهای عراق و آذربایجان متقاضی هستند تا دانش فنی نگهداری سلول های بنیادی را انتقال دهیم، اضافه کرد: آمادگی داریم بانک های عمومی خون بندناف را توسط خیرین در مازندران دایر کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.