آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی از مراجع تقلید شیعیان و فرزند آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی امروز یکشنبه درگذشت.

درگذشت آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی

قدس آنلاین: مرحوم آیت‌الله شاهرودی صاحب تألیفاتی چون توضیح مناسک حج، رساله توضیح المسائل، دروس فی احکام النساء و ذخیرة المؤمنینلیوم الدین که به دلیل بیماری، مدتی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی در آذرماه ۱۳۰۴ در نجف به دنیا آمد. پدر او مرحوم آیت الله العظمی سیدمحمود حسینی‌شاهرودی، پس از فوت سید ابوالحسن اصفهانی سال‌های متمادی زعامت دینی و علمی و مرجعیت حوزه‌های علمیۀ تشیع را برعهده داشت.

وی مقدمات را نزد پدر خود و همچنین شیخ علی شهربابکی و شیخ شمس زنجانی گذراند و دورۀ سطح را از حضرات آیات میرزا هاشم آملی و شیخ عبدالحسین رشتی فراگرفت.

آیت الله حسینی شاهرودی مدت زیادی در جلسات درس خارج پدر خود، سیدمحمود شاهرودی، شرکت کرد و تقریرات درس اصول و فقه او را به رشتۀ تحریر درآورد و از پدر خود و سید جمال‌الدین گلپایگانی (از شاگردان میرزای نائینی) اجازۀ اجتهاد دریافت کرد.

پدر وی سید محمود شاهرودی در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مقلّدین خود را در احتیاطات مسائل شرعی به او ارجاع داد و بدین دلیل بود که عده‌ای از مقلدان پس از درگذشت آن مرجع در سال ۱۳۵۳ هجری، به تقلید فرزند وی گرویدند.

در سال ۱۳۵۷ هجری قمری رساله عملیه وی به زبان فارسی و عربی، در نجف به چاپ رسید. در پی اخراج وی توسط رژیم بعث عراق از نجف به ایران در سال ۱۳۵۹، او در شهر قم ساکن شد و به تدریس فقه و اصول پرداخت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.