پس از انتشار مصاحبه تعدادی از شهروندان مشهدی که از وضعیت آشفته سگ‌گردانی توسط تعداد اندکی گلایه داشتند، دادستان مشهد به ماجرا واکنش قاطع نشان داد و از مأموران پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی خواست با متخلفان برخورد کنند.

دادستانی دستور برخورد با سگ‌گردانی در شهر را صادر کرد

۱۶ تیر ماه گذشته (یکشنبه هفته پیش) بود که درپی افزایش گلایه‌های مردمی نسبت به سگ‌گردانی عده‌ای معدود در شهر مشهد و حواشی ایجاد شده نظیر حمله سگ به یک کودک، ایجاد رعب و وحشت در معابر عمومی، احتمال بروز بیماری‌های مختلف و...، سطح شهر رفته و با تعدادی از شهروندان گفت‌وگو کردیم.

در این میان هر یک از همشهریان گلایه‌های خود را به شیوه‌ای مطرح کردند. برخی از آن‌ها قرق پارک‌ها توسط افراد سگ‌گردان را پدیده‌ای غیرمنطقی دانسته و در واکنش به این ماجرا برای در امان ماندن از خطراتی مانند حمله سگ و بیماری‌های مرتبط، از رفتن به این مکان عمومی منصرف و برخی هم جای سگ را  در آپارتمان‌های کوچک ندانستند.

در موردی دیگر فردی هم از یک حادثه غم‌انگیز در پی پارس یک سگ و لکنت زبان دختر خردسالش حرف به میان آورد و در حالی که برافروخته بود، عنوان کرد: عامل سگ‌گردانی به جای دلجویی از دختر وحشت زده‌اش، دست به سر سگش کشیده و او را آرام کرد!

حتی پس از انتشار این گزارش میدانی یکی دیگر از همشهریان در پی تماس با تحریریه روزنامه قدس ضمن تشکر از پیگیری‌های صورت گرفته، عنوان کرد: چند روز پیش برای تفریح همراه خانواده‌اش به پارک کوهسنگی رفته و زمانی که قصد داشت از یکی از محل‌های تعبیه شده برای برداشت آب آشامیدنی استفاده کند، مواجه می‌شود با فردی سگ‌گردان که دهان سگش را به شیر چسبانده تا حیوان را به این صورت سیراب کند! او در ادامه از خطر شیوع بیماری‌های مرتبط گلایه داشت و نظارت‌ها را کافی نمی‌دانست.

 

واکنش دادستان شهر به ماجرا

در ادامه و یک روز پس از انتشار این مطالبه عمومی، مطلع شدیم دادستان مرکز خراسان رضوی به ماجرا واکنش نشان داده و دستور برخورد قاطع با این پدیده نامیمون را صادر کرده است.

بنا بر این گزارش، پیگیری‌های ما مشخص کرد قاضی غلامعلی صادقی یک روز پس از رسانه‌ای شدن این موضوع و بررسی ماجرا، دستوری به قید فوریت صادر و مخاطب آن را مأموران پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی قرار داد.

در ادامه از مأموران خواسته شد تا با عاملان سگ‌گردانی در شهر برخورد قاطع صورت پذیرد و در صورت مشاهده این اقدام، حیوان به مقر پلیس منتقل و با فرد خاطی هم برخورد قانونی شود.

 آغاز طرح برخورد با سگ‌گردانی در شهر

برهمین اساس مأموران پلیس امنیت اخلاقی فرماندهی انتظامی استان پس از وصول دستور مدعی‌العموم بسرعت موضوع را در دستور کار خود قرار دادند. از همین رو چند تیم عملیاتی برای برخورد با سگ‌گردانی در شهر وارد عمل شده و تیم خبری روزنامه قدس هم برای مستندسازی با مأموران پلیس امنیت اخلاقی همراه شد. درحالی که طرح برخورد با سگ‌گردانی در شهرآغاز شده است، به این نکته باید توجه کرد که سگ‌گردانی در شهر طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی (هر اقدامی کــه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند، بــه حبس تــا یک سال محکوم خواهند شد) از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی شمرده خواده شد، همچنین در صورتی که به واسطه قصور صاحب حیوان به شهروندی هر نوع آسیبی (روحی، روانی، حمله سگ و...) برسد، مسئولیت همه خسارت‌ها و... برعهده فرد مذکور بوده و او باید عواقب کیفری و حقوقی ماجرا را برعهده بگیرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.