امیر مشهدی عباس از وضعیت اکران و جشنواره فیلم کودک انتقاد کرد و گفت: ما تاکنون یک کار فاخر ایرانی نتوانستیم تولید کنیم. این همه سال یک شخصیت محبوب سینمایی برای بچه‌ها نساخته‌ایم. با وجود شخصیت‌هایی مانند رستم و سمک عیار که می‌توانند الگو باشند، بتمن قهرمان بچه‌های ماست.

"بتمن" قهرمان بچه‌های ایرانی است نه اسطوره‌های ملی

قدس آنلاین: این کارگردان که با آخرین ساخته‌ی خود به نام «دوچ» در سی و یکمین جشنواره کودک و نوجوان حضور داشت و علی رغم اینکه در حوزه کودک و نوجوان دو فیلم‌نامه دارد اما امسال موفق به ساخت آن‌ها نشده و در این دوره از جشنواره کودک نیز حضور ندارد، معتقد است که جشنواره‌ی فیلم کودک دیگر مانند گذشته کارآیی ندارد.

مشهدی عباس در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت جشنواره کودک و نوجوان گفت: جشنواره کودک و نوجوان جشنواره معتبری بوده که اتفاقات مهمی را در سینمای کودک رقم می‌زده است. اما در حال حاضر در حد بیلان است. جشنواره‌ای که خروجی نداشته باشد و از حمایتی برخوردار نباشد، بیشتر مهرواره است تا جشنواره. به این معنا که عده‌ای دور هم جمع می‌شوند تا خوشحال باشند.

او افزود: اگر قرار است جشنواره سیستمی کمک کننده به سینمای کودک داشته باشد، باید بر اساس سیاست‌های اکران و تولید پیش برود. اینکه صرفا فقط جشنواره‌ای برگزار شود، چه اتفاقی برای سینمای کودک می‌افتد؟ هیچ حمایتی از فیلم‌های منتخب و حتی تولید فیلم در جشنواره نمی‌شود و فقط به منزله جشنواره بودن به کارها، یک ارزش هنری می‌دهند.

این کارگردان اضافه کرد: از طرفی هم جالب است که فیلم‌های منتخب جشنواره فروش نمی‌روند و اکران نمی‌شوند و برعکس فیلم‌هایی که جایزه نگرفتند اکران می‌شوند. اگر ذائقه و سلیقه مردم فرق دارد باید سیاستگذاری‌ در فرهنگ‌سازی تغییر ذائقه مخاطبین انجام شود و اگر سلیقه داوری فرق دارد، این چه داوری‌ای است که فیلم منتخب اکران نمی‌شود؟

او ادامه داد: اگر جشنواره برای حمایت از آثار کودک است باید کمک کند که آثار فاخر و منتخب اکران شوند، اگر مدعی هستند که سینمای کودک و نوجوان را راه‌اندازی کرده و هر سرگروه پخش و اکران را موظف کرده‌اند که یک اثر کودک هم اکران کنند، پس چرا الان کاری نداریم؟

کارگردان «شهر امید و آرزو» با بیان اینکه "جشنواره کودک با سیاست‌های یک جشنواره برگزار نمی‌شود" بیان کرد: برای مثال سیاست‌های جشنواره فجر در هر بخشی تعریف شده است. اما به نظر من جشنواره کودک و نوجوان هیچ کارآیی ندارد با اینکه زمانی جزو کارآمدترین جشنواره‌های کشور بوده است.

او افزود: حتی مشخص نیست که کاری که در جشنواره شرکت می‌کند باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. اگر صرفا باید هنری باشد، به چه دردی می‌خورد؟ اگر کودک برای بزرگسال است، به چه درد جشنواره می‌خورد؟ اگر برای کودک است، چرا فروش نمی‌کند؟ به طور کل جشنواره کودک و نوجوان برگزار می‌شود، که فقط برگزار شده باشد.

مشهدی عباس در ادامه از وضعیت اکران ‌فیلم کودک و نوجوان گله کرد و گفت: در اکران فیلم‌های کودک اجهاف می‌شود، مانند اینکه مسئولین چند فرزند دارند و بین آن‌ها تبعیض قائل می‌شوند. ساعت دو بعدازظهر یا 11شب سانس کودک است؟ مشخص است که کسی در این ساعات فرزند خود را به سینما نمی‌برد. سینمادارها هم توجهی به این معقوله ندارند و فرهنگ‌سازی برای آن‌ها هم انجام نشده است.

این هنرمند اضافه کرد: به نظر من همه این اتفاقات بر دوش جشنواره است، چراکه عهده‌دار یک کار تخصصی است. آقای تابش امسال کار سختی دارند، ایشان انسان شایسته با نگاهی درست هستند اما واقعا کار سخت است، واقعا می‌خواهند چه کاری انجام دهند؟

او با طرح پرسش مبنی بر اینکه "ما در سال چند کار برای کودک و چند کار برای نوجوان تولید می‌کنیم؟" تصریح کرد: کارهای نوجوان‌مان شبیه کارهای کودک است. کارهای کودک هم همه را یاد دهه 60 می‌اندازد. وضع کارهای خوب و اکران‌شان هم چنین می‌شود.

مدیر مرکز تئاتر کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در ادامه بیان کرد: کجای سیاست‌گذاری سینمای ما عدالت وجود دارد؟ شرایط اکران فیلم‌های کمدی، اجتماعی، سینمای هنر و تجربه، مستند، فیلم جدی جشنواره‌ای و فیلم کودک و نوجوان برابر است؟ در مواقعی هم که کاری اکران نمی‌شود، مسئولین می‌گویند که کاری برای اکران وجود ندارد، معلوم است که با این وضعیت اکران، کاری برای تولید وجود ندارد.

او در راستای صحبت‌هایش گفت: ما عادت کرده‌ایم به این موضوع که  دولت پولی بدهد و فیلمی بسازیم حتی اگر اکران نشود و فروش نرود. چرا باید برای کاری که اکران نمی‌شود و استقبالی به همراه ندارد، پول دولت را دور بریزیم؟  از یک طرف هم می‌گوییم سینمای جشنواره داریم و پول دولت باید صرف ساخت فیلم‌های جشنواره‌ای شود. اما نمی‌شود که فقط فیلم جشنواره‌ای ساخت، پس مخاطب خودمان چه می‌شود؟ از سینمای دنیا تغذیه کند و همیشه قهرمانان او اسپایدرمن و بتمن باشند؟

مشهدی عباس بیان کرد: ما تاکنون یک کار فاخر ایرانی نتوانستیم تولید کنیم. بچه‌های ما برای تماشای فیلم، فیلم‌های خارجی را انتخاب می‌کنند. این همه سال یک شخصیت محبوب سینمایی برای بچه‌ها نساخته‌ایم با وجود شخصیت‌هایی مانند رستم، سهراب، سمک عیار و ... که می‌توانند الگو باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.