همزمان با روز جهانی تغذیه با شیر مادر، نخستین بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف استفاده نوزادان نارس و یا نوزادان بیمار در بیمارستان ام البنین(س) راه اندازی می شود.

راه اندازی نخستین بانک شیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد

به گزارش قدس آنلاین، مدیر اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مواردی که به هر دلیل شیر مادر بیولوژیک خود نوزاد در دسترس نباشد شیر اهدائی آماده شده در بانک های شیر مادران بهترین گزینه بعدی خواهد بود.

فریده فرخی فرخانی با اشاره به اینکه مصرف شیرهای مصنوعی نوزادان را با بروز عوارض متعددی از جمله انتروکولیت نکروزان، عدم دریافت مواد ایمنی زا موجود در شیر مادر، سپسیس (عفونت خون) دیررس و مرگ ومیر بالاتر مواجه می کند، اظهار کرد: ریسک ابتلا به چاقی و سایر سندرم های متابولیک در سال های بعد در این نوزادان بالاتر است و این شیرخواران از نظر تکاملی نسبت به دریافت کنندگان شیر مادر تفاوت خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه بانک شیر مادر، محلی است که به گردآوری و فرآوری صحیح شیر اهدائی مادران می پردازد، بیان کرد: هدف اصلی از ایجاد بانک های شیر مادر حمایت همه جانبه از تغذیه نوزادان و شیرخواران با شیر مادر است.

مدیر اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: آموزش مادران برای شیر دهی به فرزند خودشان و تهیه و آماده سازی و ذخیره کردن شیر مادر اهدائی جهت استفاده نوزادان نارس یا بیماری که در بیمارستان ها بستری و از شیر مادر محرومند، از جمله وظایف بانک های شیر مادران است.

فرخی با اشاره به اینکه بانک شیر مادر بیمارستان ام البنین (س) با هزینه ۱۵۰ میلیون تومان  تجهیز شده و  آماده بهره برداری و جمع آوری و پاستوریزه نمودن شیرهای اهدایی مادران است، بیان کرد: تبلیغات و اطلاع رسانی عمومی نقش مهمی در ترغیب مادران برای اهدای شیر دارد.

اول تا هفتم اوت (دهم تا هفدهم مردادماه) هر سال هفته جهانی تغذیه با شیرمادر نامگذاری شده است.

منبع: صداو سیما

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.