دولت ترامپ برخلاف دولت قبلی آمریکا می‌کوشد با تولید سلاح های هسته‌ای جدید و نوسازی زرادخانه هسته‌ای و موشکی و در عین حال خروج از معاهدات مهم خلع سلاح موشکی و هسته‌ای و توسعه پدافند موشکی در فضا، رویکرد نظامی‌گری آمریکا را آشکارتر از قبل به رخ قدرتهای رقیب بکشد.

ویژگی‌های کلاهک جدید هسته‌ای آمریکا و اهداف ترامپ از تولید بمب‌های اتمی کوچک

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، درست زمانی که آمریکا ایران را به دروغ متهم به ساخت تسلیحات هسته‌ای می‌کند و شدیدترین تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال می‌شود، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دستور تولید کلاهک‌های کوچک هسته‌ای(low-yield) موسوم به W۶۷-۲ را صادر کرده است.

بر اساس گزارش اتحادیه دانشمندان نگران،(The Union of Concerned Scientists)، این کلاهک‌ها قابلیت نصب روی موشک‌های ترایدانت قابل پرتاب از زیردریایی هسته‌ای آمریکا را خواهند داشت. علی رغم مخالفت برخی از سناتورهای آمریکایی از دو حزب دمکرات و جمهوریخواه که لوایحی را برای جلوگیری از درخواست رئیس جمهور آمریکا برای تولید و کاربرد این تسلیحات هسته ای، ترامپ در نهایت موفق شداجازه کنگره را برای تولید انبوه این سلاح بگیرد.

ماجرای تولید این کلاهک‌های کوچک جدید نخستین بار بر اساس خبری به نقل از اداره امنیت ملی هسته‌ای آمریکا که در قالب یک ایمیل ارسالی به وبسایت Exchange Monitor و یک نشریه بازرگانی صنعتی به اشتراک گذاشته شد و بعد از آن بود که سند بررسی موضع هسته ای NPR نیز مجبور به تأیید این سند شد.

بر اساس این سند، تولید سلاح جدید هسته‌ای موسوم به W۶۷-۲ که تولید آن در مجتمع هسته‌ای پانتکس واقع در منطقه پانهندل ایالت تگزاس آغاز شده است. نوع دیگری از سلاح هسته‌ای موسوم به W۶۷-۱ است که درواقع خوراک اصلی و سلاح هسته‌ای اصلی قابل پرتاب به وسیله زیردریایی های نیروی دریایی ایالت متحده نیز محسوب می‌شود.

ویژگی‌های سلاح جدید هسته‌ای

کلاهک هسته‌ای جدید W۶۷-۱ یک بمب است با قدرت انفجاری معادل ۱۱۱ کیلو تن ماده منفجره تی‌ان‌تی(TNT) است این در حالی است که طبق این سند گفته شده است که قرار است قدرت انفجاری سلاح W۶۷-۲  تا ۵ الی ۶ کیلو تن تی‌ان‌تی(TNT) محدود شود.

طبق این گزارش، تنوع تسلیحات حال حاضر ایالات متحده به گونه‌ای است که در زرادخانه هسته ای این کشور بمب‌هایی با قدرت انفجاری و تخریبی ۵۰ برابر کمتر از بمبی که در جنگ دوم جهانی روی شهر هیروشیما استفاده شد تا بمب‌هایی با ۸۰ برابر قدرت بمب (پسر کوچک-Little Boy) ساخته می‌شود؛ البته باید یادآوری کنیم که بمب «پسرکوچک» که در بمباران هیروشیما مورد استفاده قرار گرفت دارای قدرت انفجاری معادل ۱۵ کیلو تن تی‌ان‌تی بود.

در واقع، کلاهک W۶۷-۱ یک سلاح هسته‌ای از نوع هیدروژنی است که انفجار آن در طی دو مرحله صورت می‌پذیرد، ابتدا بخش اولیه بمب منفجر می‌شود که دارای قدرت انفجاری محدودی است، سپس در اثر انفجار اولیه، پوسته بمب که دارای قدرت انفجاری تا ۱۱۱ کیلو تن است، منفجر می‌شود. در سلاح جدید W۶۷-۲ فقط از بخش اولیه استفاده می‌شود و انفجاری با قدرت ۵ تا ۶ کیلو تن صورت می‌پذیرد.

سال گذشته دولت ترامپ خبر از تولید یک سلاح هسته‌ای کوچک داده بود که می‌توان آن را از زیردریایی پرتاب کرد. این دولت در سندی موسوم به بررسی موضع هسته‌ای آمریکا مدعی شد که روسیه دارای تسلیحات هسته‌ای کوچکی است که به آن کشور در یک درگیری نظامی برتری می‌بخشد.

براساس این سند، کلاهک‌های کوچکتر می‌تواند به آمریکا در موازنه قوا با روسیه کمک کند. ولی برخی کارشناسان، از جمله هانس کریستنسن در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند که کلاهکهای کوچک جدید وقوع جنگ هسته‌ای را نسبت به قبل محتمل‌تر میکند، زیرا کلاهک W۶۷-۲ را نیز همان موشک ترایدنت حمل خواهد کرد که درحال حاضر کالهکW۶۷-۱ را حمل می‌کند، با این تفاوت که کلاهک دوم دارای کارایی بازدارندگی بود، ولی کلاهک جدید بیشتر یک سلاح تاکتیکی با قدرت تخریب محدود است و می‌تواند در یک جنگ محدود منطقه‌ای به کار گرفته شود.

به همین دلیل سلاح جدید مقامات آمریکایی را برای استفاده پیش‌دستانه از آن ترغیب می‌کند و می‌تواند راهبرد هسته‌ای آمریکا را به جانب استفاده نخست سوق دهد.

علی رغم این مسئله دولت ترامپ براین باور است که بزرگ بودن بیش از حد سلاح احتمال استفاده از آن را تاحدودی ناممکن میکند و این به بازدارندگی طرف مقابل برای دست زدن به تهاجم هسته‌ای لطمه می‌زند و در اختیارداشتن سلاح‌های کوچک هسته‌ای بازدارندگی را تقویت خواهد کرد.

بحث تولید کلاهک‌های کوچک هسته‌ای در دهه اخیر توجه زیادی را در میان سیاستمداران و نظامیان آمریکایی به خود معطوف کرده است. بسیاری از منتقدان بر این باورند که فرض عدم محاسبات اشتباه در میان مقامات آمریکایی در این زمینه سناریوی خوشبینانه‌ای است.

سناریوهای دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد اگر یک رئیس جمهور آمریکا پیدا شود که با افتخار این پرسش را مطرح کند، چرا نباید از سلاح هسته ای استفاده کنیم؟ چه پیش خواهد آمد؟ واکنش دشمنان آمریکا چه خواهد بود؟ چه تضمینی وجود دارد که آنها به عمل تلافی‌جویانه و با ابعاد بزرگتر دست نزنند؟

با توجه به تصمیمگیری‌های خلق‌الساعه و پیش‌بینی نشده و حتی ابراز نظرهای شفاهی دونالد ترامپ در زمینه موضوعات مهم و حتی راهبردی، سناتور دمکرات الیزابت وارن و سناتور جمهوریخواه آدام اسمیت با هدف حصول اطمینان از این که ایالات متحده آغازکننده استفاده از سلاح هسته‌ای، نباشد در اوایل فوریه سال ۲۰۱۲ لایحه‌ای را تقدیم مجلس سنای ایالات متحده  کردند که به موجب آن سیاست رسمی آمریکا عدم استفاده نخست از سلاح هسته‌ای خواهد شد.

به عقیده این قانونگذاران آمریکایی منع عدم استفاده نخست از سلاح هسته ای احتمال محاسبات اشتباه هسته ای را کاهش خواهد داد. علاوه براین سناتور دمکرات ادوارد مارکی و سناتور جمهوریخواه تدلئو نیز لایحه‌هایی را تقدیم سنا کردند که براساس آن رئیس جمهور آمریکا بدون کسب اجازه از کنگره نخواهد توانست دستور استفاده نخست از سلاح هسته‌ای را صادر کند.

دولت دونالد ترامپ برخالف دولت قبلی ایالات متحده، که مجدانه در تالش برای کاهش بودجه دفاعی و کاهش تسلیحات هسته ای آمریکا بود، می‌کوشد با تولید سلاح‌های هسته‌ای جدید و نوسازی زرادخانه هسته‌ای و موشکی و در عین حال خروج از معاهدات مهم خلع سلاح موشکی و هسته‌ای از یک سو  و توسعه پدافند موشکی در فضا، اقتدار نظامی ایالت متحده را به رخ قدرت‌های بزرگ رقیب بکشد.

این وضعیت می تواند جهان را به آستانه بروز یک جنگ هسته‌ای نزدیک کند، با این وجود تلاش‌ها در قوه قانونگذاری آمریکا برای مهار رئیس جمهور و کوشش مجامع رسمی و غیررسمی بین المللی می‌تواند از بروز یک فاجعه هسته‌ای جلوگیری کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.