رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: بسیاری از کشورها در حال بهره‌گیری از مدل بسیج هستند و از بسیاری از کشورها مهمان داریم تا با این نوع فعالیت مردمی آشنا شوند.

تلاش شبکه‌های حیازدای ماهواره‌ای برای ضربه به حجاب/بسیاری از کشورها به دنبال بهره‌گیری از بسیج هستند
به گزارش قدس آنلاین، مینو اصلانی در نشست خبری سازمان بسیج جامعه زنان استان خراسان رضوی در سالن جلسات سازمان بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی اظهار کرد: نقش رسانه در گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم بسیار اساسی است و این بیانیه باید میان نخبگان و عموم مردم آنقدر رایج شود که در بخش‌های جاری و ساری شود.
وی افزود: در بیانیه گام دوم نقش زنان بسیار قابل توجه است. از سال 42 تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران زنان نقش‌های زیادی از جمله حضور و تقویت و ترغیب خانواده در پیروزی انقلاب بر عهده داشته‌اند وتعداد زیادی از بانوان در طی انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند. همچنین از جمله برکات انقلاب اسلامی در حوزه حضور زنان و خانواده می‌توان به تدوین نظام‌نامه‌ها، سندهای متقن بالادستی در حمایت از زن و خانواده اشاره کرد، تاکنون نیز قریب بر 200 قانون برای حمایت از زن و خانواده تصویب شده است.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور بیان کرد: همچنین منشور حقوق و مسئولیت‌های زن مسلمان به عنوان یک قانون متقن در شان کرامت زن مسلمان در مجلس تدوین شده است و به بیش از 20 زبان دنیا ترجمه و در اختیار دیگر کشورها قرار گرفته است، یکی از دستاوردهای مهم در حوزه زنان، ستاد عالی خانواده است که ریاست آن بر عهده ریاست جمهوری است و 16 وزیر در این ستاد عضویت دارند که شاید در دنیا بی‌نظیر است.
اصلانی خاطرنشان کرد: در حوزه زنان نظام‌سازی رخ داده و تمام وزارت‌خانه‌ها جایگاهی تحت عنوان امور زنان و خانواده را تعریف کرده‌اند. شورای فرهنگی و اجتماعی زنان نیز جایگاه جمعی از زنان دستگاه‌های اجرایی، نخبگان و زنان حوزه علمیه است و سه قوه کشور در این شورا نماینده دارند و سیاست‌های کلان حوزه زن و خانواده در این شورا تدوین و سایر سیاست‌ها با آن تطبیق داده می‌شود.
وی اضافه کرد: زمانی که منشور حقوق و مسئولیت‌های زن مسلمان در دنیا ترجمه شد، بازخوردهای خوبی داشت. این منشور از بسیاری از قوانین بین‌المللی که به اسم دفاع از زن، بر علیه زن عمل می‌کنند بهتر بوده و کاملاً قابل دفاع است و بسیاری از کشورها نیز از این منشور الگوبرداری کرده‌اند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد: همچنین سند ملی آموزش و پرورش نیز در موضوع تعلیم و تربیت در طی چهار دهه بسیار به حوزه خانواده کمک می‌کند، زیرا تعلیم و تربیت ذکر شده در این سند بسیار عمیق و بر مبنای فطرت و تفاوت‌های تکمیلی و تشریحی میان دختران و پسران است. برای اولین بار است که این موضوع در قانون ملی مورد توجه قرار گرفته است.
اصلانی با بیان این‌که نقش جوانان در این بیانیه بسیار مهم است، افزود: دختران جوان به خود می‌بالند که می‌توانند عرصه‌هایی را برای فعالیت خود انتخاب کنند. برای نمونه در حالی که در حوزه ورزشی قبل از انقلاب تنها دو تا سه مربی ورزشی زن فعالیت می‌کردند، اما هم‌اکنون 38 هزار مربی زن ورزشی تخصصی در رشته‌های مختلف در سطح بین‌المللی با افتخار مشغول به فعالیت هستند. این موضوع سبب شده است که زنان در دیگر کشورهای مسلمان نیز جرئت پیدا کنند و با حجاب در فعالیت‌های ورزشی مشغول به فعالیت شوند. این خود یک جریان عمیق عفاف‌گرایانه در حوزه حجاب را ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: همچنین در حوزه دانشگاه زمانی که افرادی مانند پرفسور حقیرالسادات با حجاب و پوشش مناسب خود در محافل علمی دنیا ظاهر می‌شوند، در واقع یک جریان عفیفانه را در محیط‌های علمی رقم می‌زنند.
اصلانی تأکید کرد: در حال حاضر 270 کانال حیازدای ماهواره‌ای فارسی‌زبان در حال تلاش برای ضربه به حجاب هستند، اما جوانان همچنان پای ارزش‌های خود ایستاده‌اند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 96 درصد زنان با سواد هستند، گفت: بسیج جامعه زنان یکی از پدیده‌های انقلاب اسلامی ایران است. امروز در 20 هزار پایگاه مقاومت بسیج در کشور ساختار علمی و فراگیر داریم. 20 هزار پایگاه مقاومت توسط زنان وجود دارد و 9 میلیون نفر در تشکیلات بسیج خواهران حضور دارند و قریب بر 300 گردان کوثر وجود دارد که زنان در این گردان‌ها انواع آموزش‌های رزمی، دفاعی و امنیتی را گذرانده و آماده هستند تا در حوادث غیرمترقیه به کمک مردم بشتابند. همچنین بیش از هزار گروه جهادی دختران جوان در بسیج عضویت دارند.
وجود بیش از سه هزار بانوی کارآفرین در کشور
اصلانی مطرح کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار بانوی کارآفرین در کشور وجود دارد که می‌توان از ظرفیت آنان برای آموزش‌های اشتغال خانگی و کمک به اقتصاد خانواده استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها در حال بهره‌گیری از مدل بسیج هستند و از بسیاری از کشورها مهمان داریم تا با این نوع فعالیت مردمی آشنا شوند.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور یادآور شد: هفت هزار شهید زن در کشور وجود دارد که سالانه یکی از آنان به عنوان شهید شاخص معرفی می‌شود.
وی با اشاره نیازمندی‌های بسیج، افزود: در موضوع نظام شغلی برای استفاده از ظرفیت خانم‌ها نیازمند ایجاد نظام‌های شغلی نیمه وقت، تمام وقت، پاره وقت، دورکاری و پروژه‌ای و بازخوانی نظام‌های شغلی و تعلیم و تربیت هستیم. همچنین نیازمند بازنگری در نظام‌های مشاوره‌ای تحکیم خانواده هستیم و در این طمینه گام‌های زیادی برای تحقق تمدن نوین اسلامی برنامه‌ریزی شده است.
30 درصد حوزه مدیریتی یک وزات‌خانه باید برعهده زنان باشد
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور در خصوص علت حضور کمرنگ زنان در مدیریت‌های کلان کشوری، اظهار کرد: در این خصوص به شکل رسمی، قانونی و رویکری قانونی وجود ندارد که مشخص کند که مسولیت یک مدیریت باید برعهده یک مرد یا یک زن باشد و یک نظام شایسته‌سالاری وجود دارد که افراد بر اساس خلاقیت و نوآوری انتخاب می‌شوند.
وی ادامه داد: همچنین در ادارات رویکرد منفی نسبت به حضور زنان وجود ندارد، اما روش نادرستی در حال شکل‌گیری است که براساس آن به جای اینکه خانم‌ها را در حوزه کاری خود توانمند کند، اقدام به سهمیه‌بندی بر اساس تساوی جنسیتی شده است و بر اساس آن 30 درصد حوزه مدیریتی یک وزات‌خانه باید برعهده زنان باشد که به نوعی تحقیر زنان است.
49 درصد کارمندان ادارات دولتی استان خراسان رضوی را بانوان تشکیل می‌دهند
اصلانی بیان کرد: سهمیه‌بندی صورت گرفته با نظام شایسته‌سالاری و توانمندی مغایرت دارد و کار درستی نیست و به جای آن باید کارگاه‌های آموزشی و توانمندسازی برای بانوان ایجاد کنیم تا بتوانند قدمی بردارند.
وی بیان کرد: در حال حاضر 49 درصد کارمندان ادارات دولتی استان خراسان رضوی را بانوان تشکیل می‌دهند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات بسیج زنان در رابطه با حجاب در دانشگاه‌ها، اضافه کرد: من تاکنون این موضوع را نشنیده‌ام، جبهه معاند با انقلاب همچون بی‌بی‌سی از رویداد هفته عفاف و حجاب بسیار ضربه خوردند و علی‌رغم تبلیغات زیاد خود عیله حجاب به نتیجه‌ای نرسیدند، طبیعی است که شروع به شایعه‌سازی کنند و این موضوع نیز جزو شایعات است و نیازمند افزایش سواد رسانه‌ای است تا صحت اخبار را تشخیص دهیم. حجاب یک ارزش برای جامعه است و مردم همچنان پای این ارزش‌ها هستند.
اصلانی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز شایعاتی همچون ممنوعیت بستنی خوردن زنان، عقد دختران با شهدا و... وجود دارد، تصریح کرد: بحث ممنوعیت خوردن بستنی توسط زنان را به بنده نسبت داده‌اند که کذب است و این شایعات بسیار سخیف و غیر عقلانی است و علت آن ضعف پیوست رسانه‌ای است. تلاش ما در بسیج ارتباط با اعضای رسانه است تا مردم را نسبت به این موضوعات افزایش دهیم.
وی ادامه داد: در اروپا 60 اندیشکده در اروپا در زمینه افکار عمومی کار می‌کنند و غول‌های رسانه‌ای در دست آنان است و هیچ خط قرمزی ندارند اما در رسانه‌های ما خط قرمزی به نام دروغ وجود دارد. اولا نیازمند تقویت رسانه‌ها هستیم و باید شبکه ملبی اطلاعات و شبکه‌ای اجتماعی داخلی را تقویت کنیم و بیشتر امکانات در اختیار سایر شبکه‌های اجتماعی داخلی است.
تولیدکنندگان چادر ایرانی توان رقابت با مافیای تولید چادر را ندارند
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور در خصوص علت گرانی چادر، گفت: متاسفانه قیمت چادر بسیار افزایش پیدا کرده است و در تلاش می‌کنیم از چادر ایرانی دحمایت کنیم و چادرهای تولیدی در
 شهرکرد کیفیت بالایی دارد و در تمام استان‌ها معرفی شده است، اما ظرفیت تولید آنان محدود است و متراژهای زیادی از آن در کشور نیاز است و نمی‌توانند با مافیا چادر رقابت کنند و در این زمنیه وزارت صمت باید ورود کنند و به جای امتیاز به واردات چادر به گسترش کارخانجات تولید چادر کمک کنند در حال حاضر دو کارخانه در کرمانشاه و شهرکرد به تولید چادر مشغول هستند.
اصلانی در رابطه با نقش سلبریتی‌ها در ترویج حجاب، عنوان کرد: هنرمندان جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارند و باید به این ارزش‌ها احترام بگذارند و متاسفانه شاهد زیرپا گذاشتن برخی از ارزش‌ها توسط برخی هنرمندان هستیم و قابل قبول نیست که هنرمندانی که از سرمایه‌ اجتماعی مردم استفاده کردند به آن پشت پای بزنند و درخواست داریم که اگر اعتقادی به این ارزش‌ها ندارند حداقل به آن احترام بگذارند. در این زمنیه وزارت ارشاد مقصر است و باید اگاه‌سازی برای آنان ایجاد کند برخی سلبریتی‌ها ظرفیت شهرت را دارند و وزارت ارشاد وظیفه دارد که در برابر آنان احساس مسئولیت کند و دوره‌های آموزشی برای آنان ایجاد کند.
ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.