نشست گارد ساحلی میان امارات و ایران نشان می‌دهد امارات به دنبال بهانه‌ای برای خروج از حضور در ائتلاف جنگی سعودی است ولی این عقب‌نشینی گواه بر شکست هرگونه شرط‌بندی بر حمایت آمریکا از همپیمانانش در شورای همکاری در جنگ احتمالی علیه ایران است.

 المیادین: دلیل چرخش ابوظبی به سمت تهران چیست؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، شبکه المیادین با بیان این مطلب افزود ششمین و آخرین نشست «گارد ساحلی میان امارات و ایران» به سال 2013 برمی‌گردد و تا همین چند هفته قبل کسی چنین نشستی در تهران را به دلیل تنش‌آفرینی آمریکا در آب‌های خیلج‌فارس و قرار گرفتن نام امارات و عربستان سعودی در صدر «گروه ب»، بنا به تعبیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، پیش‌بینی نمی‌کرد.

ولی دیدار هیئت نظامی امارات از تهران به بهانه «گارد ساحلی» فقط به عقب‌نشینی امارات اشاره ندارد بلکه این امر همچنین پاسخگویی ایران به تلاش‌های اماراتی، بعد از این‌که تهران درها را به روی تلاش‌های ابوظبی بست، اشاره می‌کند.

ابوظبی با تجاوز به یمن و تشویق به جنگ علیه ایران از خطوط قرمز فراتر رفت تا جایی‌که تهران در پی برخاستن پهپاد آمریکایی از خاک امارات و ساقط کردن آن، خشم خود را ابراز داشت.

در نتیجه مشارکت امارات در تجاوز مستقیم علیه ایران، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان به منظور تشویق عربستان سعودی و امارات به عقب‌نشینی از مشارکت در طرح نابودی منطقه و خدمت به تمایلات «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و اسرائیل، آنها را به «شهرهای شیشه‌ای» تشبیه کرد.

عقب‌نشینی نیروهای اماراتی از برخی مناطق یمن در وهله نخست نشان می‌دهد که امارات امید خود را از شرط‌بندی روی حمایت آمریکا در جنگ با ایران از دست داده است. ولی ابوظبی، که تکمیل کردن روند چرخش خود به تهران را با تاخیر انجام داد، سعی کرد پیام‌های محرمانه‌ای را از «اشخاصی که درباره صلح سخن می‌گویند»، به ایران ارسال کند.

در راستای شکست شرط‌بندی روی حمایت آمریکا، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد نیز برای نخستین بار از آمادگی ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران پس از اقدام طرف سعودی به آزادسازی یک فروند کشتی ایرانی، خبر داد. این کشتی ایرانی، که در نزدیکی سواحل عربستان دچار نقص فنی شده بود بعد از دو ماه و نیم توقیف، آزاد شد. اطلاعات درز شده به بیرون، حاکی‌ است که ریاض از طریق سفارت سوئیس در تهران پیام‌هایی به طرف ایرانی ارسال می‌کند.

در مقابل، تلاش‌های آمریکا برای ایجاد «ائتلاف حمایت از آزادی ناوبری در خلیج‌فارس» موفق نبوده است. دعوت «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از ژاپن، کره‌جنوبی، فرانسه و آلمان برای حفاظت از کشتی‌های خود در آب‌های خلیج‌فارس نتایج ملموسی نداشته و باعث شده است پامپئو اعلام کند «تشکیل ائتلاف در تنگه هرمز زمانی بیشتر از حد پیش‌بینی‌ها را می‌طلبد». به ویژه این‌که وزیر خارجه آلمان تمایل کشورش را برای کاهش تنش و جست‌وجو برای دستیابی به راه‌حل‌های دیپلماتیک ابراز کرده است.

انگلیس، که با ارسال ناوشکن «اج ام اس دانکن»، حداقل به دعوت پامپئو علنا پاسخ داد، تعمدانه درباره ادعاهایی نامعتبر درباره حفاظت از کشتی‌ها مبالغه می‌کند. این موضوع را سپاه پاسداران مورد تأکید قرار داد که نفت‌کش انگلیسی «استنا ایمپرو»، که توسط ایران توقیف شده است، توسط یک ناو جنگی اسکورت می‌شد.

علاوه بر این، برخی از کارشناسان تأکید دارند، ناوشکن انگلیسی که وارد آب‌های خلیج‌فارس شد، قرار بود جایگزین ناوچه شود. این امر گواه بر آمادگی انگلیس برای حفاظت از کشتی‌هایی که پرچم انگلیسی دارند آن‌گونه که وزیر دفاع این کشور ادعا می‌کند، نیست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.