سرعت دستاوردهای ارتش سوریه در هفته گذشته به حدی بود که کارشناسان غافلگیر شدند؛ خسارت تروریست‌ها تنها به از دست دادن مناطق تحت سیطره خود در ریف حماه و ادلب محدود نبود بلکه عمق منطقه تحت تسلط آن‌ها را دربرگرفت.

 ترکیه بازندۀ بزرگ نبرد «خان شیخون»

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «عمرمعربونی» تحلیلگرخبرگزاری «شام تایمز» در مقاله‌ای در مورد پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در ادلب و آزادسازی منطقه خان شیخون از سیطره تروریست‌ها نوشت: هفته گذشته دستاوردهای میدانی ارتش عربی سوریه چه در ریف شمالی حماه و چه در ریف جنوبی ادلب شتاب بیشتری گرفت.

سرعت دستاوردهای ارتش سوریه در هفته گذشته به حدی بود که کارشناسان غافلگیر شدند؛ خسارت تروریست ها تنها به از دست دادن مناطق تحت سیطره محدود نبود بلکه عمق منطقه تحت سلطه آن‌ها را دربرگرفت. در این بین ترکیه بیش از همه زیان دید چرا که بزرگترین گروه تحت حمایت خود یعنی «جیش العزه» را ازدست داد.

فروپاشی سریع گروه های تروریستی طی هفته گذشته عوامل متعددی داشت که می‌توان از جمله آن به موارد زیر اشاره کرد:

نبود هماهنگی میدانی و اطلاعاتی میان گروه‌های تروریستی که موجب سلب سرعت عمل در تصمیم گیری ها و اداره عملیات شد. ابتکار عمل ارتش سوریه در کشاندن درگیری ها به چند محور که باعث از هم گسستگی گروه‌های تروریستی و ممانعت از تمرکز آنها بر محور اصلی درگیری‌ها شد.

مهمترین عامل پیروزی بخش ارتش سوریه اقدام آن در مسدود کردن راه مواصلاتی و امدادی تروریست‌ها در ریف شمالی حماه و برنامه ریزی برای مرحله مابعد آزادسازی ریف شمالی حماه و بخش هایی از ریف جنوبی ادلب بود.

پوشیده نیست که هدف از پیشروی نیروهای سوری از کفرنبوده به سمت محور غربی و منطقه تل سکیک، پیوند این نیروها در خان شیخون و محاصره تروریست ها بود

طی این مدت ترکیه برای ارسال سه گروه نظامی شامل ده‌ها خودروی زرهی و کامیون‌های حامل سلاح به مناطق درگیری تلاش کرد که برخی از آن به خان شیخون رسید ولی باقی آن توسط ارتش سوریه در منطقه معرة نعمان مجبور به توقف شد.

اکنون در سوریه شاهد شریط جدیدی هستیم؛ به گونه ای که نیروهای ارتش بر تمام مناطق ریف شمالی حماه سیطره یافته‌اند و یا آنکه تحت محاصره آن قرار دارد اما پس از آزادسازی خان شیخون معالات سیاسی و میدانی چگونه پیش خواهد رفت؟

در عرصه سیاسی قطعاً دولت سوریه از حق حاکمیت خود بر تمام سرزمین‌های سوری عقب نشینی نخواهد کرد و متناسب با موقعیت، امکانات، شرایط و مواضع مختلف سیاسی و دیپلماتیک پیش خواهد رفت چراکه جبهه سیاسی نیز به موازات جبهه نظامی خواهد بود و اهمیتی کمتر از آن ندارد.

در عرصه نظامی روشن است که ارتش سوریه در تمامی محورها ابتکار عمل را در اختیار دارد و پیش بینی نمی‌شود که در ادامه عملیات خود با دشواری و پیچیدگی چندانی مواجه باشد. آنچه در ریف شمالی حما و ریف جنوبی ادلب به دست آمد در دیگر محورها اعم از ریف حلب و ریف لاذقیه تکرار خواهد شد، اما زمان اجرای آن موضوعی است که فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی متناسب با شرایط و تحولات میدانی در مورد آن تصمیم خواهند گرفت.

بدیهی است که پیچیدگی های اساسی در میدان نبرد بیشتر از آنکه رنگ نظامی داشته باشد، رنگ سیاسی دارد و براین اساس شاهد بودیم که دولت سوریه چگونه پیامی محکم را درخصوص ضرورت توقف ماجراجویی‌های ترکیه به دولت این کشور داد و تأکید کرد که اگر به بندهای توافقنامه سوچی و آستانه پایبند نباشد ارتش سوریه عملیات خود را به پیش خواهد برد و همانطور که پس از آزادسازی شرق حلب ترکیه را مجبور به امتیاز دهی و حضور در مذاکرات آستانه کرد، این بار نیز مجبور خواهد شد تا امتیازات بیشتری تقدیم کند و این چیزی است که به زودی تحقق خواهد یافت و ترکیه برای حفظ آبروی خود از روسیه می‌خواهد تا مذاکرات تازه‌ای برگزار شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.