لباس فرم مدارس امسال بین حدود ۳۵ تا ۳۸ درصد افزایش قیمت داشته است.

لباس فرم مدارس ۳۵درصدگران شد/دریافت پورسانت ۱۰درصدی سازمان دانش آموزی ازلباس فرم/ تشکلهای صنفی کنارگذاشته شدند

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: چند سالی است که دانش آموزان با لباس ها و فرم های با رنگ یکسان سال تحصیلی جدید را آغاز و به پایان می برند. هر چند این موضوع برای برخی خانواده های نیازمند مشکلاتی را ایجاد می کند که با وجود تنگناهای مالی فراهم آوردنش خیلی آسان نیست.

وضعیت نامناسب مراکز عرضه

«زهرا- م» مادر دانش آموز مقطع دبستان ضمن ابراز نارحتی از وضعیت نامناسب مرکزی که برای تهیه لباس به آنجا مراجعه کرده است می گوید: بعد از اینکه زمان برگه های نوبت دهی تهیه فرم مدرسه رسید به یکی از مکان ها مراجعه کردم ولی متاسفانه لباس فرم فرزندم آماده نبود بعد از کلی معطلی، لباس ها را از تولیدی مورد نظر آوردند بعد حتی یک جای کوچک برای اینکه فرزندم بتواند لباس را بپوشد وجود نداشت. یک مکان آلوده و شلوغ. خیلی از خانواده ها مثل من تا رسیدن لباس های فرم منتظر بودند و جالب تر اینجا که لباسها اصلا بر اساس سایز مرتب نبود و ما باید از بین لباس هایی که روی هم ریخته شده بود اندازه مناسب را پیدا می کردیم.

یکی از دیگر از والدین به نام «ز - عبادی» می گوید : متاسفانه بعضی از این لباس ها از پارچه های نا مرغوب تهیه شده تا جایی که بعد از یکی دو ماه استفاده دیگر نه رنگ دارد و نه جانی برای استفاده و کاملا نخ نما شده است. خیلی کم پیش می آید لباس فرمی سایز دانش آموزی باشد من خودم بارها مجبور شده ام لباس را به خیاط بدهم تا لباس را اندازه فرزندم کند.

 دخالتی در تولید نداریم

اما در همین خصوص سید مهدی لسان طوسی رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد که هر ساله متولی تهیه و توزیع لباس فرم مدارس مشهد بوده است  گفت: وضعیت لباس فرم مدارس و ساماندهی آن را از سالها پیش اتحادیه فروشندگان پوشاک پیگیر بوده است  و تمام هدفش هم در همه این سالها این بوده که این رانت ها و تمام هزینه های اضافی را که بابت مدارس و افرادی که به عنوان دلال می گیرند حذف کند و کارها را از نظر کمی و کیفی به درجه ای برساند که هم رضایت والدین را به همراه داشته باشد و هم تولید کننده به اهدافش که اشتغال زایی است برسند.

وی افزود:ولی متاسفانه با توجه به شرایطی که امسال ایجاد شد و مطالبه درصدی از بهای لباس فرم،   از سوی آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی عملا کار را برای تولید کننده سخت کرد و همه اینها باعث شده که امسال تعاملی از این نظر با آموزش و پرورش نداشته باشیم.

طوسی ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش می گوید باید بعضی از هزینه های مدارس توسط اولیا تامین شود در همه این مدت با توجه به اینکه ازهمان ابتدا ضمانت نامه ای را مبنی بر دریافت ده درصد از کل مبلغ هزینه لباس فرم ها از واحدهای تولیدی فعال در این زمینه دریافت می کنند. این در حالی است که هنوز لباسی دوخته و تحویل داده نشده است و اصلا معلوم نیست ما بتوانیم آن تعدادی که قرار داد بسته ایم را تحویل اولیا بدهیم باید قبل از آن ۱۰درصد ضمانت نامه را به آموزش و پرورش بپردازیم که از این مبلغ سه درصد سهم سازمان دانش آموزی است. همین عامل باعث شده که خیلی از این تولید کنندگان نسبت به موضوع معترض باشند. ما قرار بود با کمترین هزینه هم تولید کننده را راضی نگه داریم  و هم دانش آموز را ولی عملا به این خواسته نرسیدیم به همین دلیل اتحادیه امسال دخالتی در تولید فرم مدارس ندارد در حالیکه این مورد باید به دست اتحادیه سپرده می شد و جایی برای دخالت بقیه وجود ندارد چون آموزش و پرورش هیچ تجربه ای در این خصوص ندارد و این قضیه می تواند هم به ضرر مشتری و هم به ضرر تولید کننده تمام شود.

لباس فرم مدارس گران شد

همچنین، علی محمد یونسی مدیر سازمان دانش آموزی خراسان رضوی  گفت: ما امسال با تعامل با اتحادیه خیاطان و البته سازمان صنعت معدن و تجارت تولید و ارائه فرم مدارس را از ابتدای سال قبل به عهده گرفتیم و قضیه هم از این قرار است که در برج دوازده سال ۹۷ فراخوانی با هماهنگی سازمان صنعت و معدن و تجات مبنی بر اینکه تولید کنندگان متقاضی فرم مدارس برای تهیه فرم دانش آموزی می توانند مراجعه کنند که تعداد ۱۴۰ تولید کننده مراجعه کرده اند و همه این تولیدی ها توسط سازمان صنعت و معدن بازدید شده و از این تعداد ۱۱۴ تولیدی از سوی این سازمان تایید و به آموزش و پرورش معرفی شدند.

یونسی ادامه داد: با وجود همه اینها اردیبهشت امسال از سوی وزیر آموزش و پرورش ساماندهی به فرم دانش آموزان رسما به سازمان دانش آموزی واگذار شده و اقدامات برای تولید فرم مدارس اغاز شد و نمونه کاری هایی توسط همه این چند تولیدی در نمایشگاهی در سازمان دانش آموزی ارائه کار داده اند وبا حضور نمایندگانی از صنعت و تجارت، نماینده سازمان دانش آموزی، نماینده هنرستان های فنی و حرفه ای و البته کمیته قیمت گذاری با توجه به وضعیت نوسانات بازار توسط قیمت گذاری شدند و قیمت مقطوع شد. البته نا گفته نماند که در همان زمان تولیدی خود می توانست ناحیه پیشنهادی خود را اعلام کند تا بعد از تایید به ناحیه مورد نظر معرفی شود. البته با همه اینها که گفتم بازهم تاکید می کنم که تهیه فرم دانش آموزی کاملا اختیاری است و اجباری برای تهیه آن برای والدین نیست.

مدیر سازمان دانش آموزی خراسان رضوی اضافه کرد :هیچ مبلغی از محل هزینه این فرم ها به جیب آموزش و پرورش نمی رود و سازمان دانش آموزی به عنوان عمومی نهاد دانش آموزی غیر دولتی با توجه به دستور العمل وزارتی می تواند تا ۱۰ درصد از محل فروش سود انبوه بین ۴ تا ۸ درصد به این سازمان پرداخت می شود. که از این مبلغ حدود ۷۰ درصد به حساب مدارس جهت تامین هزینه های فرهنگی و ۳۰ درصد دیگر برای انجام مسائل نظارتی از جمله سامانه، فراخوان روزنامه و ناظرانی که در این خصوص فعالیت داشته اند از این محل تامین می شود.

یونسی در خصوص افزایش قیمتی فرم های مدارس در سال جاری گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی هزینه فرم مدارس امسال بین حدود ۳۵ تا ۳۸ درصد افزایش قیمت داشته است و توزیع این فرم ها هم از ۱۰ مرداد آغاز شده و تا روزهای پایانی شهریور ماه ادامه خواهد داشت. و در این مدت نماز خانه مدارس برای اینکه خانواده ها بتوانند هر چه راحت تر فرم دانش آموزان را تهیه کننده توسط تولید کنندگان تجهیز شده تا خانواده ها حتی المکان با مشکلات کمتری مواجه شوند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.