مدیر عامل شرکت کشت و صنعت اسفراین تابعه سازمان اقتصادی رضوی از تولید محصول استراتژیک کلزا در اراضی شور این موسسه خبر داد.

تولید محصول استراتژیک کلزا در اراضی شور کشت‌ و صنعت اسفراین

به گزارش قدس آنلاین، حمید برکی بیان کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۷، کلزا در مساحت ۸ هکتار کشت شد که مجموع تولید سال جاری ۱۹ هزار و ۲۸۰ کیلوگرم با عملکرد ۲ هزار و ۴۱۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته نیز ۳۷ تن کلزا با راندمان ۲ هزار و ۱۷۶ کیلوگرم در واحد سطح از مزارع این کشت و صنعت برداشت شده است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت اسفراین با اشاره به خرید تضمینی کلزا تصریح کرد: خرید این محصول تضمینی بوده و به شرکت‌های تعاونی کشاورزی استان فروخته خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کلزا جزء محصولات استراتژیک می‌باشد، چنانچه سیاست‌های حمایتی دولت با نرخ‌گذاری مناسب این محصول اعمال شود، امکان افزایش سطح زیر کشت آن متناسب با کیفیت منابع آب و خاک شرکت وجود دارد.

برکی، مبارزه به موقع با آفات، بیماری‌ها و علف هرز را یکی از اقدامات موثر برای افزایش راندمان تولید در سال جاری دانست و گفت: برای جلوگیری از گسترش آفات، ابتدا شناسایی آفات انجام سپس به موقع با آن مبارزه شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، رعایت تاریخ کشت و تغذیه برگی نقش مهمی در افزایش تولید امسال داشته است.

برکی با اشاره به آبیاری این مزارع به صورت نشتی بیان کرد: با توجه به شوری بالای آب و خاک مزارع کشت و صنعت اسفراین، به منظور شست و شوی املاح از کنار طوقه و ریشه و نیز کاهش تراکم نمک در ناحیه فعال ریشه گیاه از این روش استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در کشت سال جاری کلزا از رقم اوکاپی به دلیل مقاوم بودن به شرایط آب و خاک شور و سازگاری با اقلیم منطقه اسفراین استفاده شده است.

برکی از تغذیه برگی با توجه به آنالیز خاک و برگ مزارع شرکت کشت و صنعت اسفراین به عنوان یکی از اقدامات مهم برای بهبود تغذیه گیاهی در مزارع کلزا یاد کرد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت اسفراین درباره روش برداشت این محصول نیز خاطرنشان کرد: با توجه به تأثیر نوع کمباین بر افت و ضایعات گندم در حین برداشت، جمع‌آوری کلزا از سطح مزارع با استفاده از کمباین نیو هلند که ریزش دانه را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد، انجام شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.