هم‌زمان با آغاز دهه اول محرم، شبکه مستند، ویژه‌برنامه‌هایی را آماده پخش کرده که به‌صورت روزانه روی آنتن می‌روند.

ویژه برنامه‌های شبکه مستند در محرم اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین، مستند حسین سیدالشهدا (ع) به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدرائد امیری‌تهرانی مجموعه مستندی است که از روز یکشنبه ۱۰ شهریور روی آنتن رفته است، این مستند در ۱۳ قسمت تولید و در آن با بیش از ۴۰ شخصیت دینی و مذهبی از سراسر جهان مصاحبه شده است.

حسین سیدالشهدا (ع) در گفت‌وگو باشخصیت‌های جهان و اساتید حوزه و دانشگاه مانند حجت‌الاسلام طائب، حجت‌الاسلام جاودان، شیخ خالد الملا اسلام‌شناس عراقی، لزلی هزلتون نویسنده و روانشناس و .. به بررسی ابعاد مختلف قیام عاشورا می‌پردازد. این مستند ۱۳ قسمتی هر روز ساعت ۱۸ از شبکه مستند پخش می‌شود.

در ایام محرم بسته تصویری ساعت ۲۰ شبکه مستند نیز به پخش مستندهای عاشورایی اختصاص داده  شده است این بسته مناسبتی ویژه یکشنبه ۱۰ شهریور با پخش مستند «مردم خیال» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جواد تقوی آغاز شده است. این مستند به زمینی شدن تدریجی درخت سرو و جایگاه آن در عزاداری‌های مذهب تشیع پرداخته است.  

 مستند «مردم خیال» تغییرات فرمی و ذهنی و خاستگاه سرو در ۱۲ مکان ازجمله شهرستان‌های کاشمر و نیشابور، مسجد گنبد سنگان در خواف، امام زاده سلطان احمد درگناباد، مدرسه میرزا جعفر در مشهد، دوره پوش ضریح امام رضا(ع) در دوره قاجار، تعدادی فرش در موزه آستان قدس رضوی، تخته فرش‌هایی در نیشابور، گورستانی در نغندر، علم عزاداری نیشابور و ... را بررسی و به مخاطب معرفی می‌کند.

مستند «ترکیب‌بند» به کارگردانی امیر آذین دوشنبه ۱۱ شهریور ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود. این مستند در یک قسمت ۲۶ دقیقه‌ای با موضوع مروری بر آثار محتشم کاشانی و علل ماندگاری ترکیب‌بند مشهور وی در رثای امام حسین(ع) ساخته‌ شده است.

مستند «دار و دل» اثر محمد صفا نیز چهارشنبه (۱۳ شهریور ) ساعت ۲۰ در جدول پخش این شبکه قرار گرفته است؛ این مستند روند بافتن فرش اذن دخول حرم حضرت عباس(ع) توسط یک فرش‌باف تبریزی را روایت خواهد کرد.

مستند «اسب سفید سرزمین من»به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس مهاجران از تولیدات شبکه مستند سیما و روایتی است از اسب سفیدی که در روستایی کویری در جنوب خراسان نگهداری می‌شود، اسبی که برای مراسم عاشورا خریداری‌شده است و در طول سال نگهداری و تیمار می‌شود تا چندساعتی مرکب تعزیه‌خوان‌ها شود و نقش ذوالجناح را بازی کند. این مستند پنجشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۲۰ پخش می‌شود.

مستند «نخل شمیران» اثر علی نیک‌بخت نیز جمعه (۱۵ شهریور) ساعت ۲۰ در جدول پخش این شبکه قرار گرفته است؛ این مستند به مراسم محرم در تکایای منطقه شمیران تهران می‌پردازد.

«ماجرای تایلند»  به کارگردانی مشترک آقایان «مجتبی رضوانی» و «محسن رضوانی» هم پنجشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۱۵ از شبکه مستند پخش می‌شود؛ این مستند تلاش و همت چند جوان برای تأسیس انجمن محبین ولایت‌فقیه تایلند، انجام امور عام‌المنفعه و خیریه برای مردم این کشور، تأسیس شبکه تلویزیونی و ... را به تصویر کشیده است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.