۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 670619

یادداشت/

حالا چه کسی آرامکو را می‌خرد؟

عبدالباری عطوان / نویسنده و تحلیلگر عرب

 اینکــه آتش‌نشــانی عربســتان بتواند آتش‌سوزی‌های بی‌ســابقه را که نتیجه حمله ۱۰ پهپاد به پالایش‌گاه‌های بزرگ نفت در میادین بقیق و خریص بود، مهار کند، مسئله پیشبینی شده‌ای است، اما سؤال‌های بزرگتری که مطرح می‌شود عبارت از چگونگی رســیدن این پهپادها بــه اهداف خود و هدف قرار دادن دقیق آن در منطقه‌ای اســت که باید یکی از امن‌ترین مناطق برای عربســتان باشد؛ چراکه عامل ایجاد درآمد برای این کشور است.

سؤال دیگر اینکه چرا کوتاهی نگران‌کننده‌ای درباره عدم رصد این پهپادها وجود دارد و نیز آیا امکان همکاری طرف‌های داخلی یا منطقه‌ای در اجرای این حملات متصور است یا خیر.

 این حمله سومین حمله به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در کمتر از ۶ ماه گذشته است. نخستین حمله اواسط ماه مه انجام شد که در آن، با هفت پهپاد سه خط لوله پمپاژ نفت شرق به غرب هدف قرار گرفت.

حمله دوم به میدان نفتی الشیبه صورت گرفت که حدود نیم میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند. علاوه بر آنها، حمله روز شنبه انجام شد که در جایگاه سوم و مهم‌ترین حمله تاکنون قرار دارد.

جنبش انصارالله بخش اصلی از محور مقاومت است. هماهنگی‌ها میان طرف‌های این محور بســیار بالاســت و انصارالله ایــن واقعیت را مخفی نمی‌کند. ســفر هیئت‌های‌شان به تهران کاملاً علنی انجام شد و موجب افتخارشان است.

 اگر بخواهیم مسئله حمله به تأسیسات آرامکو را درک کنیم، باید به این دو موضوع با اهمیت توجه کنیم: اول: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی ظهر عاشورا گفت که حزب الله گزینه‌های جدیدی در قبال سیاست تحریم‌های آمریکا دارد.

 دوم: علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران تهدید کرد که اگر ایران نتواند از طریق خلیج فارس نفت خود را صادر کند، هیچ طرفی در خاورمیانه قادر به صادر کردن نفتش نخواهد بود.

 انصارالله قواعد درگیری جدیدی را ایجاد کرده و مضمون پیامی که می‌خواست از طریق حملات بقیق و خریص بفرستد، این بود: ما می‌توانیم به هر مکانی در عمق عربستان حمله کنیم تا رهبری عربستان درک کند که ادامه قتل یمنی‌ها موجب تسلیم شدن آنها نخواهد شد.

 شــاید دفاع مدنی عربستان توانسته باشد آتش‌سوزی گسترده در پالایشگاه‌ها و کارخانه پتروشــیمی در بقیق و خریص را مهار کند، اما دود گســترده ناشی از آن همچنان آسمان منطقه را پوشانده و شاید به صورت موقت بتواند تعدادی از سؤالات مربوط به نزاع و تحولات آن را نه فقط در یمن بلکه در کل منطقه مخفی نگه دارد.

در پایان باید بپرسیم با ادامه این حملات و با این شدت چه کسی سهام شــرکت آرامکو را که برای مطرح کردن آن در بازارهای جهانی تلاش میشــود، میخرد؟ حتی اگر مطرح شــود ارزش آن چقدر کاهش خواهد یافت؟ خودتان باید جواب این پرسش‌ها را بیابید.

با وجود این جواب هرچه باشد این نکته روزبه روز بیشتر روشن می‌شــود که رهبران غارهای صعده و مشاورانشان آنطور که دشمنانشان به اشتباه می‌پندارند، کودن نیستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.