همزمان با روز شعر فارسی بر آن شدیم تا نقش انجمن‌های ادبی را در گفت‌وگویی با دبیر انجمن‌های ادبی استان خراسان رضوی در پیشبرد مفاهیم و مضامین شعری در این استان بررسی کنیم.

  خراسان‌رضوی یکی از استان‌های هدف گردشگری ادبی است

حمید عشقی با اشاره به اینکه انجمن‌های ادبی سابقه طولانی در ادبیات ما دارند، می‌گوید: نقش ارزنده و مفید انجمن‌های ادبی با وجود بعضی نقدها که وارد می‌دانم، بسیار پررنگ است.

وی ادامه می‌دهد: فعالیت‌های انجمن‌های ادبی می‌تواند ضامن شکوفایی و پویایی فضای فرهنگی و ادبی جامعه امروز ما باشد و قطعاً نقش بسیار ارزنده‌ای در بارورتر کردن این حوزه دارند اما متأسفانه در این راستا مشکلات و ضعف‌هایی در انجمن‌های ادبی وجود دارد که موجب عدم نتایج مطلوب این نهادهای مردمی شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: مثلاً نداشتن متولی مشخص برای نظارت، حمایت، هدفمندکردن آموزش وتدوین سند راهبردی موجب شده نتایج خوبی حاصل نشود. البته بر این باورم که حمایت‌ها باید موجب تسهیل امور انجمن‌ها شود چون از گذشته تاکنون انجمن‌هایی بوده‌اند و یا در حال حاضر فعال هستند که مستقلاً کارها و امور خود را پیگیری می‌کنند و حاضر نیستند زیر چتر نهادهای دولتی باشند.

عشقی تصریح کرد: انجمن‌های ادبی به عنوان نهادهایی که حکم «تاریخ شفاهی ادبیات» را دارند در هر یک از شهرها و حتی روستاهای کشور ظرفیت‌های بسیاری برای شکوفایی دارند که متأسفانه این ظرفیت‌ها کمتر کشف می‌شوند، بنابراین توجه به ابعاد مختلف فعالیت‌هایشان در جهت انتخاب و پرداختن به موضوعات و بسترهای بومی محلی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

دبیر انجمن‌های ادبی استان خراسان رضوی با اشاره به ضعف‌های انجمن‌ها در حال حاضر می‌گوید: توجه نکردن به ادبیات کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین ضعف‌هاست.

وی ادامه داد:همچنین نداشتن مکان مشخص برای برگزاری گردهمایی‌ها، برخورداری کم ازکتابخانه و فقرمنابع در حوزه ادبیات، حمایت نکردن از پروژه‌های تحقیقی و تألیفی باارزش انجمن‌ها و... می‌توان به دیگر ضعف‌ها اشاره کرد.

وی اظهار داشت: امروز خراسان رضوی با ثبت بیش از ۱۶۰ انجمن ادبی در حوزه شعر و داستان، مقام نخست را در کشور داراست که البته با پیشینه ادبی این استان از دیرباز تاکنون دور از انتظار نیست. خراسان رضوی یکی از استان‌های هدف گردشگری ادبی است وشاعران و نویسندگان زیادی مشتاق حضور در جلسات ادبی هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به تعاملی که با چند استان داشتیم به زودی میزبان تورهای ادبی سایر شهرستان‌های کشور خواهیم بود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.