اگر بگوییم یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در ماجرای اخیر قطع اینترنت کشور افشای فعالیت برخی از کانال‌های معاند از داخل کشور بوده، سخن به گزاف نگفته‌ایم. در هفته گذشته کاربران فضای مجازی ناگهان متوجه شــدند برخی از کانال های خاص که مستقیماً جمهوری اسلامی ایران و امنیت روانی کشور را هدف قرار می‌دادند، از داخل کشور به‌روز می شده‌اند.

جنگ روانی شبکه های اجتماعی علیه امنیت مردم

 اگر بگوییم یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در ماجرای اخیر قطع اینترنت کشور افشای فعالیت برخی از کانال‌های معاند از داخل کشور بوده، سخن به گزاف نگفته‌ایم. در هفته گذشته کاربران فضای مجازی ناگهان متوجه شــدند برخی از کانالهای خاص که مستقیماً جمهوری اسلامی ایران و امنیت روانی کشور را هدف قرار می‌دادند، از داخل کشور به‌روز میشده‌اند.

کانال‌هایی مانند کلمه، فاکس‌نیوز، مملکته، جهان باســتان و حتی اسرائیل فارســی. برخی از این کانال‌ها در چند ساعت اول و برخی از آنها حتی تا چند روز بعد از قطع اینترنت کشور به‌روز نشدند و اکنون این سؤال جدی مطرح است که چرا مسئولان امنیتی کشور قبلاً متوجه حضور ادمین این کانال‌ها در داخل کشــور نشده و چطور برخی از آنها توانسته‌اند سالها داخل کشور و در لایه امنیتی کشور پنهان شده و فکر و ذهن مردم را آلوده کرده و دست به دروغ‌پراکنی بزنند.

 متأسفانه تجربه‌های گذشته نشان داده در شرایط بحران هم این شبکه‌ها هستند که با درهم آمیختن راست و دروغ، احساسات مردم را تحریک کرده و بحران‌هایی مانند اغتشاشات اخیر و حتی بحران‌های اقتصادی در حوزه ارز و ســکه را بــه وجود می‌آورند؛ شــبکه‌هایی که منابع مالی آن مستقیم یا غیرمستقیم از خارج از کشور تأمین می‌شود.

 تجربه آمدنیوز در ایجاد شبکه همکاران داخلی

علاوه بر اینها باید متوجه افرادی هم که در داخل با آنها ارتباط دارند بود. کسانی که پیش از این در پرونده ارتباط با آمدنیوز دست بســیاری از آنها رو و مشخص شــد چگونه منافع ملی را فدای اقدامات جریانی خودکرده‌اند. این همان موضوعی است که سردار رمضان شــریف، معاون روابط عمومی سپاه پاســداران نیز به آن اشــاره کرده و درباره آخرین وضعیت پرونده ادمین کانال آمدنیوز گفته است: در این پرونده مشخص شد که همکاری‌هایی از داخل و خارج از کشور با این شبکه معاند صورت گرفته که بخش عمده‌ای شناسایی و به مرور با همکاری دستگاه قضایی دستگیر می‌شوند.

 اکنــون وزارت ارتباطات باید فکر چاره جــدی کرده و به دغدغه علاقه‌مندان به سرنوشت کشور پاسخ دهد. این وزارتخانه نشان داد که می‌تواند با راه‌اندازی شــبکه ملی اینترنت مشکلات شهروندان ایرانی را حل کند، به همین دلیل باید باقدرت بیشــتر به سمت داخلی کردن اینترنت و اســتفاده از ظرفیت داخلی حرکت کند.

 شبکه‌های اجتماعی خارجی هم یا باید سرورهای خود را به داخل منتقل کرده یا با رعایت قوانین جمهوری اســامی ایران در ایران فعال شوند.

 دکتر مسلم معین، کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با قدس معتقد اســت: وزارت ارتباطات باید هرچه ســریعتر شبکه ملی اطلاعات را عملیاتی کرده و نشــان دهد عــزم جدی برای مبارزه بــا اخلال‌گران فضای مجــازی دارد. وی گفت:   مواقع بحران، در مواقع معمول هم شــهروندان ما تحت عملیات کلاه‌برداران و متخلفان فضای اقتصادی و اجتماعی در شبکه‌های مجازی خارجی هستند و این شبکه‌ها هم هیچ همکاری با دستگاه قضایی ما ندارند، به نحویکه بســیاری از مجرمان در فضــای مجازی به دلیل عدم همکاری شبکه‌های مجازی خارجی قابل کشف و ردیابی نیستند و امروز بســیاری از کالاهای ممنوعه و قاچاق و حتی مواد مخدر و روانگردان‌ها نیز در فضای مجازی به فروش می‌رسد و دستگاه قضایی به این شبکه‌ها دسترســی ندارد تا ادمین‌های متخلف و کلاه‌برداران را تحت پیگرد قرار دهد.

 خشم آمریکا از قطع اینترنت

 مهدی محمدی، کارشناس سیاســی هم در این خصوص اظهار داشت: مجلس شــورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی در این خصوص قوانین جدی دارند، اما متأســفانه عملیاتی نشده و همچنان وقتی با مشکلی در کشور مواجه می‌شویم، متخلفان آزادانه در فضای اینترنت و شــبکه‌های مجازی جولان داده و خانواده و بازار اقتصادی را متشــنج می‌کنند.

 این کارشناس فضای مجازی افزود: فضای مجازی خارجی نباید بتواند ما را فیلتر کند، همچنان که آمریکایی‌ها به تازگی به دلیل ناتوانی در برابر منطق جمهوری اســلامی ایران از شــبکه‌های مجازی خودخواسته‌اند دسترسی مقامات ایرانی به فضای مجازی را محدود کنند. این عین سانسور است و ما نباید در سیستم فیلترینگ آنها قرار بگیریم. بلکه باید سیستم خود را داشته باشیم و از فضای آزاد رسانه‌ای در جهان به نفع خود استفاده کرده و پیام‌مان را به گوش جهان برسانیم. البته آنها به خودشان هم رحم نمی‌کنند و تیغ سانسور گردن رفقای خودشــان را هم گرفتار کرده است که نمونه آن گرفتن دسترسی جان بولتون از توییتر و محدود کردن وی برای چند ماه بود که با واکنش او نیز مواجه شد و دیروز این مسئله را افشا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.