رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ۱۱ میلیارد متر مکعب کسری مخازن زیرزمینی در سال داریم که‌ به نگرانی عمده ما تبدیل شده است.

۱۱ میلیارد متر مکعب در سال کسری مخازن زیرزمینی داریم

به گزارش قدس آنلاین، محمد تقی دستورانی امروز در هشتمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این همایش به دنبال این است که ایده‌ها، نظرات، یافته‌های علمی و تجارب اجرایی وکارشناسی را در کنار هم قرار داده و به راهکارهای مناسب برسیم تا گره از آب کشور باز شود.

وی با بیان اینکه ما در کشوری هستیم که وضعیت بیلان آبی با نقاط دیگر دنیا متفاوت است، عنوان کرد: در کشور ما بارش کم و شرایط تبخیر این مقدار بارش مهیا است. عطش تبخیر به اندازه‌ای بوده که اگر آب بارش مدیریت نشود، از دسترس خارج می‌شود. از ۴۰۰ میلیارد مترمکعب حجم بارش، ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیارد متر مکعب بدون استفاده تبخیر می‌شود که باید به دنبال کاهش این مقدار باشیم.

دستورانی بیان کرد: سامانه‌های سطوح آبگیر باران به دنبال این است که بخشی از این آب تبخیری را به چرخه تولید برگردانده و فشار بر منابع دیگر آبی را کاهش دهد. اگر بتوانیم تنها ۴ درصد را به تولید برگردانیم، این نگرانی بزرگ برطرف می‌شود. ۱۱ میلیارد متر مکعب کسری مخازن زیرزمینی در سال داریم که‌ به نگرانی عمده تبدیل شده است.

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این همایش‌ها در این جهت است که بتواند بخشی از آب را به چرخه تولید برگرداند. مقالات متعددی با محورهای متفاوت به دبیرخانه همایش رسید و تلاش شد داوری مناسب انجام شود. هر مقاله را سه نفر مطالعه کردند و بعد از این فرایند داوری‌ها ۹۷ مقاله پذیرفته شد.

وی ادامه داد: تلاش کردیم این همایش صرفا ارائه مقاله نباشد، تعداد مقالات شفاهی را محدود کردیم و برنامه‌ریزی نمودیم که در کنارش پنل و کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم. کارگاه آموزشی بسیار مفصل در رابطه با مدیریت و پخش سیلاب و دو پنل دیگر نیز داریم. ۸۲ پوستر داریم که در دانشکده منابع طبیعی و ‌محیط زیست در سالن عمومی نصب شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.