مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۲۸ درصد مناطق کشور در معرض سیل قرار دارد، بنابراین سازمان جنگل‌ها طرحی در جهت کاهش مخاطرات سیل بر کانون جمعیت شهری و روستایی تدوین کرده است.

 ۲۸درصد مناطق کشور در معرض سیل قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، ابوالقاسم حسین پور امروز در هشتمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه آبخیزداری و آبخوانداری در گذشته مردمی بوده است، اظهار کرد: هدف این است که مردم را بیش از گذشته با فعالیت دولت که در این زمینه انجام می‌دهد، ارتباط دهیم و کار را پیش ببریم.

وی در خصوص اقداماتی که در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری کشور انجام شده است، افزود: در حال حاضر در ۱۲ میلیون هکتار از حوزه آبخیزداری کشور فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری انجام شده است و در یک و نیم میلیون هکتار دیگر این فعالیت‌ها در دست اقدام است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور، با اشاره به اینکه با تغییر اقلیم از شدت بارش‌ها کم شد اما شدت سیل‌ها افزایش داشته است، بیان کرد: در سال جاری ۱۲۳ مورد سیل رخ داده است.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: باید به سیل به چشم فرصت نگاه کنیم و با رویکردی جدید برای بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی کنیم.

 مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه سازمان جنگل و مراتع چند طرح در خصوص بهره‌برداری از سیل تدوین کرده است، تصریح کرد: از جمله این طرح‌ها نفوذ آب در حوزه‌های آبخوان‌های کشور است که در قدم اول ۱۱ میلیون هکتار از اراضی کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی، وجود قنات‌ها را سرمایه ارزشمندی برای کشور دانست و عنوان کرد: اکنون ۴۱ هزار رشته قنات در کشور داریم که از این تعداد ۳۳ هزار رشته فعال است که باید در برابر سیل از آنها حفاظت شود.

حسین‌پور ادامه داد: طرح دوم سازمان جنگل‌ها جهت حفظ قنات‌ها انجام فعالیت‌های آبخیزداری در بالا دست این قنات‌ها است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: از آنجا که ۲۸ درصد مناطق کشور در معرض سیل قرار دارند بنابراین طرحی هم در جهت کاهش مخاطرات سیل بر کانون جمعیتی شهری و روستای تدوین شده است.

مسئله آب از چالش‌های مهم استان و کشور است

در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه میزان تبخیر و برداشت آب به نسبت منابع اندک استان زیاد است، گفت: با توجه به پیامدهای اقلیم و کاهش میزان بارندگی شرایط بدتری داریم در نتیجه مسئله آب از چالش‌های مهم استان و کشور است.

محمدعلایی افزود: جنس باران تغییر پیدا کرده است در نتیجه منابع آبی را به شیوه گذشته نمی‌توان مدیریت کرد و باید فکر دیگری کرد.

وی بیان کرد: به نظر من بهترین راه‌حل اینکه چالش آب را باید به درستی به مردم منتقل کرد و به آنها سپرد.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: آب منطقه‌ای خراسان رضوی تلاش کرد که چالش آب را به مردم منتقل کند، بنابراین با تشکل‌های قانونی کشاورزی و نهادهای مدنی جلساتی برگزار کردیم که منجر به تهیه و تصویب سندی شد که طبق آن میزان برداشت و همچنین آب فروشی ممنوع اعلام شد.

علایی ادامه داد: در این جلسات وقتی کشاورزان متوجه میزان بحران آب در استان می‌شوند خود بر کاهش میزان برداشت اصرار می‌کردند.

 وی گفت: انتقال بحران آب به کشاورزان و نهادهای مدنی باعث شد که ۲۶۱ میلیون متر مکعب کاهش برداشت در استان داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه در جلسه‌ای که با نهادهای مدنی و تشکل‌های کشاورزی داشته مقرر شده که طی دو سال ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب کمتر برداشت شود عنوان کرد: برای رسیدن به این امر باید آبخیزداری و آبخوانداری توجه کرد.

علایی با تاکید بر اینکه باید با طبیعت همخوان شویم و کمتر از میزان مورد نیاز آب برداشت کنیم، خطاب به مسؤولان گفت: باید توجه داشت که قدرت اشتعال اجتماعی آب از بنزین بیشتر است.

منبع: فارس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.