وزیر نیرو اعتبار 2/2 میلیارد دلاری روسیه را بخشی از وام 5 میلیاردی کم بهره این کشور به ایران عنوان کرد و گفت: وزیر نیرو گفت: طرحهای راه آهن زاهدان- بیرجند، نیروگاه برق آبی گتوند، تامین هزار واگن قطار برای کلان شهرها و بازسازی نیروگاه رامین اهواز با وام دولتی روسیه در آغاز سال میلادی جدید انجام می‌شود.

 امکان تغییر کاربری پروانه چاه‌های کشاورزی و شرب فراهم شد/ اجرای 4 طرح عمرانی ملی با وام روسیه

قدس آنلاین: رضا اردکانیان در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغ مصوبه شورای عالی اداری توسط رییس جمهوری در زمینه‌ شرکت‌های یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری، اظهار کرد: امروز هیأت وزیران در جلسه این موضوع را به تصویب رساند تا در جهت داشتن یک شرکت به جای دو شرکت در هر استان برای آب و فاضلاب روند یکپارچه سازی وظایف این دو شرکت را دنبال کنیم.

وی افزود: امروز عصر به مناسبت سفر رئیس جمهوری به استان آذربایجان شرقی بزرگترین نیروگاه بادی کشور با ظرفیت بیست توربین دو و نیم مگاوات در شهرستان میانه افتتاح می‌شود که ۹۶۰ میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است و ساخت و طراحی بخش عمده‌ای از آن داخلی است.

وزیر نیرو با اشاره به پویش ‹الف - ب ایران» و ادامه آن در شهرستان داراب اظهار کرد: این طرح در استان فارس به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد:‌ هفته آینده میزبان دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا خواهیم بود و وزرای مربوط به این دبیرخانه برای برگزاری همایشی با حضور بخش خصوصی ایران در تهران حضور خواهند داشت.

اردکانیان اظهار داشت:‌ اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با کشور تاجیکستان پس از چندسال وقفه با حضور وزیر آب و انرژی تایجیکستان و نمایندگان دولت تاجیستگتان در تهران برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ شورای حکام مرکز منطقه ای آب را با حضور تعدادی از وزرای آب کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی انتهای هفته آینده در تهران برگزار خواهیم کرد.

وزیر نیرو با اشاره به مدیریت منابع آب در فصل پربارش گفت:‌ در خصوص بارش ها بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی فصل پاییز امسال نرمال خواهد بود، یعنی بارش ها به طور متوسط بارندگی 35 ساله است و آنچه تاکنون اتفاق افتاده این بوده که ما تا چهارم آذرماه بیش از 32 درصد از متوسط بلند مدت بارش بیشتری داشتیم، البته باید گفت که حدود 40 درصد از پارسال کمتر بود.

وی ادامه داد:‌ ما آمادگی لازم را در پذیرش سیلاب های محتمل داریم و کار روی مهندسی رودخانه،‌ لایروبی و کناره بندی هایی که باید صورت بگیرد، انجام شده است. همچنین 1100 کیلومتر رودخانه های اصلی را در داخل کشور در اولویت داریم تا پایان امسال کارهای مهندسی اش را انجام دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد:‌ بالاخره پس از بررسی های متعدد موفق شدیم اصلاحیه ای بر نحوه اجرای مواد 27 و  28 قانون توزیع عادلانه آب را تدوین و آن را به همه شرکت ها ابلاغ کنیم. به این معنا که در مناطق کم آب و خشک ما خیلی از کشاورزان درخواست تبدیل به کاربری چاه کشاورزی و پروانه اش را داشتند و در آن مقطع امکانش نبود اما امروز این امکان فراهم شده تا در مناطقی که به دلایلی پروانه موجود است، اما امکان استفاده از آب در آن زمین وجود ندارد تغییر کاربری داده شود تا کشاورزان بتوانند از محل آن پروانه برای مصارف صنعت و کشت گلخانه ای استفاده کنند.

وی ادامه داد:‌ تعدادی از چاه های آب شرب به دلیل شورشدن کیفیت مناسب برای شرب ندارند و تا کنون اجازه تغییر کاربری نبود اما از امروز می توانند از آن پروانه ها و از چاه برای مصارف صنعتی استفاده کنند یا پروانه را از دشتی به دشت دیگر انتقال دهند.

اردکانیان اظهار داشت:‌ ترتیبات مناسب داده است و انتظار داریم گشایش قابل توجهی در تعدادی از استان های کشور در حل مشکل بهره برداران ایجاد شود و سرمایه گذارانی که در  جهت ایجاد اشتغال و استفاده بهنیه از آب متوسط مجوز قانونی این بودند، از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/



وزیر نیرو با اشاره به تکمیل فرایند برداشت از وام پنج میلیارد دلاری دولتی روسیه، تأکید کرد: اخیراً با پیگیری های که شد موفق شدیم برای ۲.۸ میلیارد دلار باقی مانده طرح هایی را به توافق برسیم که چهار طرح به طور مشخص به توافق رسیده که یکی از آنها راه آهن زاهدان- بیرجند، دیگری نیروگاه برق آبی گتوند و سومین مورد هم تامین هزار واگن قطار برای کلان شهرها است و مورد آخر نیز بازسازی نیروگاه رامین اهواز و افزایش ظرفیت آن به میزان ۱۶۰ مگاوات که تبدیل توافق به قرارداد در آغاز سال میلادی جدید انجام می‌شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.