رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: امروز با توجه به احداث این نیروگاه های خورشیدی و تدابیری که همکاران ما در این زمینه در این منطقه انجام داده اند رشد بهره وری رقبات و موقوفات در این زمینه ها نسبت به گذشته قابل قیاس نیست و افزایش یافته است.

بهره‌وری موقوفات کشور از انرژی خورشیدی افزایش یافته است/ افتتاح همزمان ۲۶ پروژه نیروگاه خورشیدی در بقاع متبرکه خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، ظهر امروز در مراسم افتتاح همزمان ۲۶ پروژه نیروگاه خورشیدی در بقاع متبرکه و موقوفات خراسان رضوی در مجتمع موقوفه عبدالله رضوی ضمن تبریک هفته گرامیداشت بسیج، بیان کرد: امروز با توجه به احداث این نیروگاه‌های خورشیدی و تدابیری که همکاران ما در این زمینه در این منطقه انجام داده‌اند رشد بهره‌وری  رقبات و موقوفات در این زمینه ها نسبت به گذشته قابل قیاس نیست و این مسئله باعث شده که نسبت به اجرای این طرح ها در سایر موقوفات و رقبات نیز برنامه ریزی هایی انجام شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه باهمکاری وزارت نیرو و تصویب مجلس شورای اسلامی در جهت احداث نیروگاه های انرژی خورشیدی اهتمام ویژه‌ای دارد.

وی تاکید کرد: در راستای اجرای  اقتصاد مقاومتی، یکی از مهم‌ترین کارهای پیشروی ما، تولید انرژی است.

خاموشی بااشاره به گران شدن سوختف اظهار کرد: اگر بتوانیم در مورد تبدیل سوخت فکر کنیم به‌عنوان مثال ماشین خود را به موتور سیکلت برقی تبدیل کنیم می بینیم که مصرف سوخت تا چه اندازه پایین آمده و در حفظ کالای گران قیمت خود تلاش داشته ایم و آن را ارزان نفروختیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: تولید انرژی بسیار مهم و تاثیرگذار است و ما علاوه بر تولید باید برای صادرات این انرژی به کشوزهای همسایه خود نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

وی با اشاره به پیشرفت علمی کشور، افزود: زمین‌هایی که زراعی نیستن و خالی از گیاه و نیازی به آب هم نیست، می توان برای تولید انرژی خورشیدی در این زمین ها اقدام کرد و از نعمت خدا دادی تابش و روشنایی روز بهره برد.

خاموشی اظهار کرد: با امکانات  قانونی و دولتی و مفاد قانونی در راستای توسعه جریان تولید انرژی می‌توانیم اقدام کنیم و باتوجه به پراکنندگی جغرافیای زمینی و مرزی  در کشورمان  به ویژه موقوفات و بهره برداری از تابش خورشید و روشنایی روز، بیشترین استفاده را در بحث تولید انرژی خورشیدی باید داشته باشیم.  

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: بحث هزینه انتقال نیرو از نیروگاه به منطقه دور با نیرگاه های احداث شده در همان منطقه ونقطه تولید را با این روش بسیار کاهش داده می شود و همچنین به ارتقای بهره وری در رقبات و موقوفات متکثر و کوچک کمک کرده‌ایم.

۷ نیروگاه خورشیدی دیگر نیز تا دهه فجر به بهره برداری می‌رسند

در ادامه این مراسم مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: در راستای فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری و تاکیدات نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف  در بحث اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، امروز به طور همزمان  ۲۶ پروژه نیروگاه با ظرفیت ۹۳۶ کیلو وات برق و با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال در بقاع متبرکه و موقوفات خراسان رضوی افتتاح شدند.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، با اشاره به اینکه ۷ نیروگاه خورشیدی دیگر نیز تا دهه فجر به بهره برداری می رسند، تصریح کرد: این ۲۶ نیروگاه افتتاح شده امروز با ظرفیت ۹۳۶ کیلو وات برق، به طور میانگین ماهانه ۱۳۸ هزار و ۳۶۶ کیلو وات ساعت تولید برق خواهند داشت.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی درآمد ماهیانه ۱۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سالانه یک میلیارد و ۶۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای موقوفات دارای این نیروگاه‌های خورشیدی و اشتغال مستقیم یک هزار و ۳۸۳ نفر روز در سال نیز  است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به عملکرد زیست محیطی این نیروگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: از قطع ۹ هزار و ۳۴۰ درخت جلوگیری می شود و تولید ۷۴۷ هزار و ۱۷۶ کیلوگرم co۲ نیز کاهش می یابد.

احمدزاده با اشاره به بهره‌برداری از ۷ نیروگاه دیگر در دهه فجر سال جاری، تصریح کرد: مجموعه نیروگاه های فعال ما در موقوفات و بقاع متبرکه خراسان رضوی به ۴۰ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت یک هزار و ۵۷۱ کیلو وات ساعت برق تولیدی است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از مجموع ۴۰ نیروگاه خورشیدی در موقوفات و بقاع متبرکه خراسان رضوی،   میزان تولید انرژی ماهیانه ۲۲۵ هزار کیلو وات ساعت برق با درآمد ۲۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سالیانه ۲ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تاکید کرد: برای ۲ هزار و ۳۳۲ نفر روز در سال اشتغال ایجاد در بحث حفظ محیط زیست نیز ۱۵ هزار و ۵۰۵ درخت حفظ می‌شوند و یک میلیون و ۲۴۰ هزار و ۱۱۸ کیلو گرم در سال تولید  co۲ کاهش می‌یابد.

احمدزاده به نیروگاه‌های افتتاح شده در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: ۷ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۳۵ کیلو وات بااعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال گذشته به بهره‌برداری رسیدند.

وی بیان کرد:  این نیروگاه ها ماهیانه ۲۸ هزار و ۵۰۰ کیلو وات تولید انرژی داشته اند که ماهیانه ۳۵ میلیون تومان  و سالیانه ۳۶۰ میلیون تومان درامد و عوائد داشته  برای موقوفاتی که در این مورد سرمایه‌گذاری داشته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: این ۷ نیروگاه  ۳۳۲ نفر روز در سال اشتغال مستقیم و غیرمستقیم داشته و عملکرد زیست محیطی آن نیز حفظ  ۲ هزار و ۲۴۵ درخت از قطع شدن و کاهش تولید ۱۷۹ هزار و ۶۱۰ کیلوگرم co۲  بوده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.