رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: به طور کلی مشکلات عمده صادرات ایران به تمام کشورهای دنیا نداشتن متولی تجارت در ایران است.

مشکل عمده صادرات ایران نداشتن متولی تجارت است

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین روشنک اظهار کرد: به صورت عمده کالاهای صادراتی در استان خراسان به چند گروه تقسیم می‌شود، اولین گروه کالاهای کشاورزی بوده که گاهی ممکن است فرآیند صنعتی جزئی نیز روی آن انجام شود، دومین گروه کالاهای صنایع غذایی مانند رب، کمپوت، شکلات و شیرینی و لبنیات است که گاهی به آنها صنایع تبدیلی نیز گفته می‌شود. سومین گروه مصالح ساختمانی و فنی و مهندسی بوده و صنایع دستی و روستایی مانند فرش دستباف از دیگر کالاهای صادراتی به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: ما در استان خراسان صادرات صنایعی با پایه نفتی مانند پلاستیک و حتی سیم و کابل نیز داریم، آخرین گروه کالاهای صادراتی استان نیز صنعت فولاد است. با این وجود متاسفانه ما نه تنها در استان، بلکه در کشور نیز صادرات مبتنی بر صنعت و تکنولوژی مانند خودرو و موبایل نداریم.

روشنک در خصوص مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان به عراق، گفت: ما صادرات کالاهای صنعتی با تکنولوژی بالا نداریم، بنابراین صادرات در ایران و حتی استان به موقعیتی و فصلی تبدیل می‌شود، به طور مثال زمانی بیشترین صادرات ما به عراق، رب گوجه‌فرنگی،کمپوت و کنسرو بود اما صادرات صنایعی مانند فولاد به عراق را که به راحتی می‌توانیم از طریق مرزهای مشترک به ترکمنستان و افغانستان صادر کنیم، اقتصادی به نظر نمی‌آید.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به موانع تجارت با کشور عراق در شرایط فعلی، تصریح کرد: با توجه به اینکه استان خراسان دارای مرز مشترک با کشور عراق نیست، ما به اندازه استان‌های مرزی با عراق از مشکلات اصلی تجارت با این کشور آگاهی نداریم اما از مهم‌ترین مسائل مربوط به عراق، بحث ارتباطات است، به طوری که با وجود ناامنی‌های اخیر عراق هرکس بتواند ارتباطات بیشتری برقرار کند، صادرات بیشتری به این کشور دارد.

وی افزود: به طور کلی مشکلات عمده صادرات ایران به تمام کشورهای دنیا نداشتن متولی تجارت در ایران است، به طور مثال وزارت کشاورزی که وظیفه حمایت از کشاورزی را دارد، خود واردکننده جو و گندم است یا وزارت صنعت و تجارت که وظیفه دارد ما را به نقطه‌ای برساند که بتوانیم بگوییم در حال حاضر صادرات کالاهای صنعتی با تکنولوژی بالا داریم، خود را درگیر تجارت کرده، در نتیجه مشکلات ما هم در مرزهای شرقی و هم در مرزهای غربی، نداشتن مدیریت اقتصادی و سازماندهی در حوزه تجارت است.

روشنک در خصوص تاثیر ناامنی‌های اخیر کشور عراق بر صادرات استان، گفت: زمانی که در کشوری امنیت نباشد، در تجارت با آن کشور نیز امنیت نیست، در حال حاضر که در عراق امنیت داخلی وجود ندارد، تجارت با آن نیز نه تنها برای ایران، بلکه برای هیج کشوری امنیتی نیست، در نتیجه صادرات ما به عراق نیز به دلیل ناامنی مانند سایر کشورهای واردکننده کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در پاسخ به اینکه تغییر سیاست‌های اخیر و خودکفایی عراق در برخی کالاهای صادراتی ایران چه تاثیری بر صادرات استان می‌گذارد، عنوان کرد: هر کشوری در دنیا خود پایه اقتصادش را سازمان‌دهی می‌کند، به طور مثال در گذشته ما کالاهای اولیه و مواد غذایی را از اروپا وارد می‌کردیم اما در حال حاضر در این کالاها به خودکفایی رسیدیم و حتی صادرات این کالاها را به دیگر کشورها داریم، در این صورت اروپا دیگر مواد غذایی به ایران صادر نمی‌کند، بلکه کالاهایی با تکنولوژی و صنعت بالاتر و مواد اولیه کمتر مانند موبایل و عینک را صادر می‌کند.

وی اضافه کرد: اتفاقی که در کشور ما به دلیل نبود تکنولوژی لازم اتفاق نمی‌افتد، همین جایگزینی است، یعنی ما در صورت خودکفایی کشورهای واردکننده در برخی کالاها دیگر نمی‌توانیم جایگزینی برای صادرات آن کالاها داشته باشیم.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.