در حالی فرایند نام‌نویسی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح امروز آغاز می‌شود که بناست این دوره از انتخابات در دوم اسفند ماه در بیش از ۲۰۰ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور برگزار و تکلیف ۲۹۰ کرسی پارلمان ملت تعیین شود.

بهارستان از مسیر «مدرس»

قدس آنلاین:  در حالی فرایند نام‌نویسی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح امروز آغاز می‌شود که بناست این دوره از انتخابات در دوم اسفند ماه در بیش از ۲۰۰ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور برگزار و تکلیف ۲۹۰ کرسی پارلمان ملت تعیین شود.

بر همین اساس، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، با بیان اینکه فرایند انتخابات وارد مرحله اجرایی شده است، گفت: نزدیک به ۲ هزار نفر از فرمانداران و بخشداران مستقل را آموزش داده‌ایم و البته همه مراحل حقوقی آموزش داده شده است.

احتمال حضور 7 هزار نفر در انتخابات مجلس

همچنین جمال عرف افزود: فرمانداران کل کشور تا پایان آبان، اسامی حدود 7 هزار نفر از افرادی که  احتمال حضورشان در انتخابات مجلس زیاد است را برای وزارت کشور ارسال کرده‌اند که از این تعداد 26 درصد اصلاح‌طلب،34 درصد اصول‌گرا و 40 درصد مستقل است.

در حالی رئیس ستاد انتخابات کشور از آمار حضور احتمالی 7 هزار نفر در انتخابات مجلس سخن به میان آورده که تعداد بالای ثبت نام کنندگان کماکان یکی از انتقادات جدی است که در هر دوره از انتخابات مطرح و بر ضرورت رفع این مسئله از طریق قانون انتخاباتی تأکید می‌شود.

این در حالی است که در دور قبلی انتخابات نیز، آمارها رشد ۶۰ درصدی داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره دهم را مطرح می‌کردند که بسیاری از این افراد صلاحیت لازم را از سوی شورای نگهبان بدست نیاوردند و تنها هزینه های سنگین انتخاباتی را به کشور تحمیل کردند.

معاون سیاسی وزیر کشور در همین باره تصریح کرد: امروز ما موظف به اجرای قانون هستیم. دولت با چند سال کار کارشناسی، لایحه جامع انتخابات را تهیه و به مجلس ارسال کرد که همزمان شد با طرح نمایندگان مجلس و لایحه کنار گذاشته شد، اما طرح مجلس هم فعلاً مانده است و این طرح به انتخابات امسال نمی‌رسد. اگر مجلس لایحه را در دستور کار می گذاشت، شاید بخشی از مشکلات فعلی اجرای انتخابات برطرف می شد، اما اکنون باید قانون فعلی را اجرا کنیم.

البته براساس گفته عرف، قرار است امسال تنها از کسانی که دارای مدرک فوق لیسانس هستند، نام‌نویسی صورت بگیرد و این موضوع می‌تواند فیلتری برای عدم ورود افراد با مدارک تحصیلی پایین باشد.

بدین ترتیب، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز در مصاحبه‌ای گفته بود اگر مصوبات مرتبط با طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس تأیید و اجرایی شود، مطمئن باشید که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد از حضور داوطلبان بدون صلاحیت کاهش می‌یابد و بررسی صلاحیت واجدان شرایط در دستور کار قرار می‌گیرد.

قانون جامع انتخابات قطعاً به این دوره نمی‌رسد

در حالی این روزها، آغاز به کار ستاد انتخابات کشور از یکسو و برگزاری همایش‌ هیئت‌های نظارت در مناطق مختلف کشور از سوی شورای نگهبان، تنور انتخابات مجلس را گرم‌تر کرده است که بسیاری از کارشناسان معتقدند برای برگزاری هرچه بهتر انتخابات مجلس و شفاف سازی آن، باید اصلاح قانون انتخاباتی هر چه زودتر تعیین تکلیف شود. اما لایحه جامع انتخاباتی همچنان بلاتکلیف مانده و در آخرین تغییرات نیز طرح استانی شدن انتخابات از آن حذف شده است. موضوعی که رئیس ستاد انتخابات کشور نیز دیروز در بخشی از اظهارات خود اشاره کرد که قانون جامع انتخابات قطعاً به این دوره نمی‌رسد.

آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز هفته گذشته با انتقاد از کنار گذاشتن اصلاحیه قانون انتخابات از دستور کار مجلس تأکید کرد: از مجلس گلایه دارم که چرا اهتمام ویژه‌ای برای تصویب و به سرانجام رساندن این طرح ندارد، در حالی که در صورت تصویب این طرح بخش قابل توجهی از مشکلات و نواقص فعلی قانون انتخابات حل می‌شود.

برگزاری الکترونیکی انتخابات مجلس، موضوع دیگری بود که رئیس ستاد انتخابات به آن اشاره کرد. گرچه سخنگوی شورای نگهبان پیش از این در پاسخ به خبرنگار قدس، از آمادگی کامل این شورا برای اجرای الکترونیکی انتخابات خبر داده و گفته بود مسلماً احراز هویت افراد در انتخابات پیش روی مجلس به صورت الکترونیکی خواهد بود، اما بر اساس گفته‌های دیروز رئیس ستاد انتخابات کشور، تنها احراز هویت افراد در شعب به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و گرچه وزارت کشور به دنبال استفاده از صندوق‌های الکترونیکی است، اما هنوز با شورای نگهبان به جمع‌بندی نرسیده‌ است.

تبلیغات زودرس را رصد می‌کنیم

اما مقابله با فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی از سوی برخی نامزدهای احتمالی، بخش دیگری از سخنان رئیس ستاد انتخابات کشور بود و وی در این باره  تأکید کرد: به هر گزارشی که درباره تخلفات انتخاباتی معتبر و مستند باشد، رسیدگی می‌کنیم. تبلیغات زودرس را نیز رصد کرده و اگر تخلفی انجام شود، با آن برخورد می‌کنیم.

به نظر می‌رسد با اینکه هنوز زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدها آغاز نشده، اما در همین مدت برخی افراد اقدامات تبلیغاتی را کلید زده و سعی دارند با حضور فعال در فضای مجازی یا اظهارات تند به نوعی از این فضا به نفع خودشان استفاده کنند.

چنان‌که سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان نیز در مصاحبه‌ای با قدس گفت: ما در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس همانند این دوره شاهد تبلیغات زودهنگام نبودیم. برای این دوره از انتخابات، نزدیک به یک سال و نیم است که برخی از افراد علاوه بر برگزاری جلسات به تبلیغ در شبکه‌های مجازی اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.