قسمت بیست‌وسوم برنامه تلویزیونی «شوکران» با حضور دکتر منصوره اتحادیه بانوی ۸۶ ساله تاریخ ایران دوشنبه ۱۸ آذر ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

«بانوی تاریخ ایران» در شوکرانِ بیست‌وسوم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما،دکتر منصوره اتحادیه از برجسته‌ترین مورخان ایرانی، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و مؤسس و مدیر «نشر تاریخ ایران» است و در شوکران بیست‌وسوم پیرامون درس‌های تاریخ برای ایران امروز، تئوری تاریخ مردمی و نظریه تاریخ نو، توهم توطئه در تاریخ‌نگاری معاصر، فهم تازه از تاریخ مشروطه، قهرمان و ضدقهرمان در تاریخ، آگاهی‌های کاذب تاریخی و... با پیام فضلی‌نژاد، سردبیر شوکران گفتگو کرده و به ارزیابی جامعی از وضع تاریخ و مورخان در ایران کنونی پرداخته است.

دکتر منصوره اتحادیه، هشتم اسفند سال ۱۳۱۲ در خانواده‌ای که از طرف پدر به تجار آذربایجان و از مادر به خاندان قاجار می رسید، متولد شد، دوران کودکی‌ اتحادیه در سال‌های اشغال ایران در جنگ جهانی دوم گذشت، او در آن سال‌ها با معلم سرخانه، تحصیل را دنبال کرد و سپس برای گذراندن دوره متوسطه به انگلستان رفت، تحصیلات عالی دانشگاهی را با انتخاب رشته تاریخ در اسکاتلند پشت سر گذاشت و موفق به اخذ درجه فوق لیسانس و دکترای تاریخ از دانشگاه ادینبورگ بریتانیا شد.

اتحادیه پس از بازگشت به ایران در دانشگاه تهران، واحدهای درسی مختلفی از جمله تاریخ قاجاریه، جنبش‌های یکصد ساله اخیر و تاریخ خاورمیانه را تدریس کرد و در سال ۱۳۶۲ با تأسیس «نشر تاریخ ایران» فعالیت‌های علمی و تاریخی خود را گسترش داد که این مؤسسه تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده است.

از جمله آثار او می‌توان به تدوین و تالیف کتاب‎هایی چون «پیدایش نشر تاریخ و تحول احزاب سیاسی در مجلس سوم»، «تاریخ غفاری با همکاری سیروس سعدوندیان»، «خاطرات و اسناد حسینقلی‌خان نظام السلطنه مافی»، «گزیده‌ای از مجموعه اسناد عبدالحسین میرزا فرمانفرما با همکاری سیروس سعدوندیان»، «نامه‌های یوسف مغیث السلطنه»، «سیاق عشیرت در عصر قاجاریه»، «آمار دارالخلافه تهران: اسنادی از تاریخ اجتماعی تهران در عصر قاجار»، «خاطرات تاج‌السلطنه با همکاری سیروس سعدوندیان»، «پیدایش و تحول احزاب سیاسی مشروطیت، دوره‌های یکم و دوم مجلس شورای اسلامی»، «شیوه تاریخ نگاری»، «حکومت کرمانشاهان، به همراه اعظم غفوری» و«اینجا طهران است»(مجموعه مقالاتی درباره ی طهران ۱۳۴۴–۱۲۶۹ه‍.ق) اشاره کرد.

در فصل جدید برنامه «شوکران» که از آبان ۹۸ روی آنتن شبکه چهار سیما رفته است، اندیشمندان برجسته داخلی و خارجی از جمله سیدحسین نصر، احمد مهدوی دامغانی، شیرین هانتر، منصوره اتحادیه، آیت‌الله سیدمحمد مهدی میرباقری، کریم مجتهدی، حاتم قادری، مهدی محسنیان‌راد، باقر ساروخانی، لوریس چکناواریان، ابوالحسن تنهایی به همراه دیگر دانشوران برجسته ایرانی حضور دارند.

«شوکران» که به اساسی‌ترین مسایل فکری کشور می‌پردازد، به تهیه‌کنندگی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد، محصول مشترک شبکه چهارسیما و حوزه هنری است.

بازپخش «شوکران» روزهای سه‌شنبه ۱۰ صبح، جمعه ۱۴ ظهر، شنبه ۱ بامداد است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.