یک انجمن حقوقی در عربستان سعودی از اعتصاب غذای سه زندانی سیاسی در اعتراض به نقض حقوق‌شان خبر داده و با راه‌اندازی هشتگی، خواستار همبستگی با آنها شده است.

اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در عربستان

قدس آنلاین؛ به نقل از آناتولی، صفحه کاربری موسوم به «معتقلی الرأی»( بازداشت‌شدگان آزادی عقیده)، روز یکشنبه اعلام کرد که ۳ زندانی برجسته آزادی بیان در اعتراض به «نقض‌ گسترده حقوق‌شان» دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این صفحه کاربری افزود، «خالد العمیر» فعال سیاسی از روز یکشنبه تا زمان آزادی‌اش دست به اعتصاب غذا زده است.

العمیر در سال ۲۰۰۹ در جریان مشارکتش در تجمعی در یکی از خیابان‌های ریاض، پایتخت عربستان که در اعتراض به جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، بازداشت شد.

العمیر در پیامی گفته است: «وی در اعتراض به مدت بازداشت خودسرانه‌اش، که از مدت قانونی فراتر رفته، دست به اعتصاب غذا زده است.»

وی در این پیام بر امتناع خود از «اذعان به قانون مبارزه با تروریسم» تأکید کرده و خواستار «ملاقات فوری با نماینده حقوق بشر سازمان ملل شده است».

این زندانی سیاسی در ادامه از «تمامی بازداشت‌شدگان آزادی بیان خواسته است در کمپین اعتصاب غذا و محکوم کردن موارد نقض حقوق‌شان» مشارکت کنند.

وی اعتصاب غذا را تنها راه دستیابی به حقوق بازداشت‌شدگان آزادی بیان در عربستان سعودی خوانده است.

حساب کاربری «معتقلی الرای» همچنین اعلام کرده است که «ولید ابو الخیر» و «رائف بدوی» نیز از ۱۱ دسامبر دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

طبق اعلام منبع مذکور، این دو فعال سیاسی در اعتراض به محبوس شدن‌شان در سلول انفرادی، که تحت تدابیر امنیتی شدید است، اعتصاب غذا کرده‌اند.

این حساب کاربری هشتگی را با نام «#اعتصاب غذای زندانیان آزادی بیان، همبستگی با فعالان بازداشت‌شده» راه‌ انداخته است.

دستگاه قضایی سعودی در سال ۲۰۱۴ حکم ۱۰ سال زندان و یک‌هزار شلاق را برای رائف بدوی، موسس وب‌سایت «اللیبرالیون السعودیون»، به اتهام «مخالفتش با ارزش‌های اسلامی و تمسخر قرار دادن ارزش‌های دینی» صادر کرد.

ابوالخیر نیز که موسس دیده‌بان حقوق بشر عربستان سعودی( غیر دولتی) است از سال ۲۰۱۴ در زندان به‌سر می‌برد. او به اتهام «توطئه علیه نظام» به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

مقام‌های سعودی تاکنون اظهارنظری درباره این فراخوان‌ها نکرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.