مراسم ترحیم آیت الله سید مهدی موسوی خلخالی در حرم مطهر امام هشتم(ع) برگزار شد.

برگزاری مجلس ترحیم آیت الله سیدمهدی موسوی خلخالی در حرم رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مراسم ترحیم آیت الله سیدمهدی موسوی خلخالی از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و  تولیت آستان قدس رضوی شامگاه دوشنبه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام هشتم (ع) برگزار شد.

در این مراسم که با حضور آیت الله  سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، استاندار خراسان رضوی، علمای اعلام، مدیران و مسئولان استانی، نظامی، لشکری و آستان قدس رضوی و خانواده مرحوم آیت الله سیدمهدی موسوی خلخالی برگزار شد، قاریان قرآن مجید به قرائت این کتاب آسمانی پرداختند و حاضران برای این مرحوم از خداوند متعال طلب آمرزش کردند و در ادامه متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی قرائت و حجت الاسلام والمسلمین رجایی خراسانی به ایراد سخنرانی و سید مهدی میرداماد به نوحه و روضه خوانی پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی خراسانی در این مراسم با اشاره به روایاتی که دلالت بر فضیلت و جایگاه تفقه در دین و عالم دارد، اظهار کرد: علمای دین مرزدارانی هستند که بر مرزهای اعتقادی و فقه جامعه در برابر شیطان به مرزداری می‌پردازند. آیت الله موسوی خلخالی نیز از دسته علمایی بود که زحمات زیادی برای تبلیغ و تبیین دین به ویژه فقه و اصول شیعه متحمل شد.

وی افزود: امام حسن عسکری(ع) در روایتی می‌فرمایند: «یتیم کسی است که از پدر و مادر خود جدا می‌شود و یتیم‌ترین یتیم کسی است که از امام خود جدا شده و ارتباطش با امام زمانش قطع است و به احکام دینی خود آگاهی ندارد، پس هر یک از شیعیان ما که کفالت این گونه یتیم‌ها را بر عهده گیرند به این ترتیب که علوم و احادیث ما را به ایشان تعلیم دهند و آنها را هدایت کنند با ما در طبقات مرتفع بهشت هم درجه و همسایه خواهند بود».

این استاد سطح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: دشمن به خوبی جایگاه عالم دینی را شناخته و چون صدها بار در طول تاریخ از علمای دینی ضربه خورده و طی فرآیند آگاه سازی مردم توسط علما، سیاست آنان ناقص مانده و به هدف نرسیده است، لذا صدها رسانه علیه علما تاسیس کردند.

وی افزود: آیت الله سید محمد مهدی خلخالی از اساتید برجسته فقه و اصول حوزه علمیه مشهد مقدس و از شاگردان مبرز آیت الله العظمی خویی بودند، ایشان مباحث اصولی و فقهی آیت الله خویی را به رشته تحریر در آورده‌اند و کتاب‌های مختلفی از جمله کتاب فقه الشیعه و حاکمیت در اسلام را تالیف کردند.

رجایی خراسانی خاطرنشان کرد: ایشان با ‌آیت الله شهید شیخ مرتضی بروجردی و با بزرگانی چون حضرات آیات سیستانی، وحید خراسانی، میرزا علی فلسفی، میرزا جواد تبریزی، شهید صدر و سیدعلی شاهرودی هم دوره و هم درس بوده‌اند.

شایان ذکر است آیت‌الله حاج سید محمد مهدی موسوی خلخالی، از اساتید فقه و اصول حوزه علمیه مشهد شامگاه شنبه ۳۰ آذر ماه در سن ۹۵ سالگی در مشهد مقدس به دیار ابدی شتافت.

منبع: استان نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.