شاعر و مداح اهل بیت(ع) با انتقاد از سبک‌های مداحی جدید گفت: متاسفانه شعر محوری در مداحی جای خودش را به آهنگ محوری داده است، مداحان بیشتر به دنبال آهنگ مناسب می‌گردند و خیلی به محتوا و شعر توجهی ندارند.

شعر محوری جای خود را به آهنگ محوری داده است/ دریافت اجرت مداحی نیاز به فرهنگسازی دارد

به گزارش قدس آنلاین، عباس دلجو  ظهر امروز در دوازدهمین همایش مداحان و شعرای مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام،کمیته مراسم اربعین و سازمان بسیج مداحان که در زائر سرای امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد که کمترین خطاها در بین اقشار مختلف اجتماع مربوط به جامعه مداحان است.

مداح و شاعر اهل بیت(ع) با اشاره به مغرضانه بودن هجمه‌ها علیه مداحان بیان کرد: ما در قوم مقدس مداحان نسبت به اقشار دیگر کمتر خطا داریم.

وی در خصوص هجمه‌هایی که علیه دادن پول و پاکت به مداحان وارد می‌شود، اظهار کرد: امام صادق(ع) حدیثی دارند که بیان می‌کند برخی از مردم با زبانشان کسب روزی می‌کنند و مداحان هم از همین قشر هستند.

دلجو تصریح کرد: کسی نگفته است که گرفتن اجرت مداحی حرام است فقط برخی از مراجع می‌فرمایند اگر مداح اجرت نگیرد ثوابش بیشتر است، نمونه‌های بسیاری از بذل و بخشش اهل بیت(ع) به مداحان و شعرا در تاریخ وجود دارد.

مداح و شاعر اهل بیت(ع) ادامه داد: امام رضا(ع) بیشترین هدایا را به دعبل می‌داد و امام صادق(ع) هم به «کمیت» شاعر آن زمان کمک‌های زیادی کرده است ولی متاسفانه به دلیل نبود فرهنگسازی این قضیه در جامعه ما دچار بدفهمی شده است.

وی در خصوص شروطی که یک مداح برای گرفتن پاداش باید داشته باشد، بیان کرد: مردم از ما مداحان فقط اخلاق می‌خواهند و نباید بین مداح و مردم فاصله‌ای وجود داشته باشد.

دلجو در خصوص اینکه عده‌ای بیان می‌کنند کسب درآمد مداحان باید از راه دیگری باشد توضیح داد: کسی که مبلغ دین است نمی‌تواند شغل داشته باشد چون که تمام وقتش را برای تحقیق و تبیین دین می‌گذارد.

مداح و شاعر اهل بیت(ع) با انتقاد از سبک‌های مداحی جدید بیان کرد: متاسفانه شعر محوری در مداحی جای خودش را به آهنگ محوری داده است، مداحان بیشتر به دنبال آهنگ مناسب می‌گردند و خیلی به محتوا و شعر توجهی ندارند.

وی در خصوص توجه به مداحان جوان و آتیه دار اظهار کرد: نسل جوان مداحی امروز را باید در آغوش بگیریم و آنها را درست تربیت کنیم.

دلجو از درجه بندی مداحان انتقاد کرد و گفت: درجه بندی در مداحی کار اشتباهی است و در شأن مداحان نیست که آنها را با شلوغی مجالس و مریدانشان مقایسه کنیم.

مداح و شاعر اهل بیت(ع) درباره آفت این نوع نگاه به مداحی بیان کرد: درجه بندی در مداحی باعث می‌شود مداح جوان امروز ما با هر رابطه و به هر طریقی که شده به دنبال شهرت و شلوغی مجالسش باشد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه خانواده در مداحی گفت: اکثر خانواده‌های مداحان معروف از شهرت همسرشان و عواقب آن می‌ترسند و مداحان نباید خانواده خودشان را نگران این مسئله کنند.

گفتنی است؛ این همایش طی امروز و فردا با سخنرانی‌هایی در حوزه خانواده، سیاست، فرهنگ و برگزاری کارگروه‌های مختلف با حضور مداحان کشوری برگزار می‌شود.

منبع: فارس 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.