مریم معین الاسلام گفت: اگر درباره حضرت زینب (س) فقط به مسائل عاشورا اشاره کنیم و مسائل شخصیتی حضرت را مورد شناسایی قرار ندهیم، در واقع ظلم بزرگی مرتکب شده ایم.

محدود کردن ویژگی های شخصیتی حضرت زینب(س) به عاشورا جفا در حق ایشان است

مریم معین الاسلام استاد دانشگاه و حوزه در گفت وگو با قدس آنلاین در خصوص عدم شناخت ما از ویژگی های حضرت زینب گفت: در ارتباط با شخصیت تاریخی حضرت زینب سلام الله علیها جفای بزرگی صورت گرفته است؛ چرا که آنچه از زندگی وشخصیت آن حضرت برجسته شده تنها مربوط به عرصه محدود اما با عظمتی به نام کربلاست؛ در واقع هر زمان که به دنبال ارائه شخصیت حضرت زینب (س)هستیم وقایع روز عاشورا و بعد از آن را مورد بررسی قرار می دهیم در حالی که به جرات  می توان گفت تمام مقاطع تاریخی زندگی حضرت زینب سلام الله علیها درس های زندگی است که باید برای زنان و مردان عالم درس آوز و  مورد توجه و عنایت قرار بگیرد.

وی افزود: تجلی شخصیت حضرت زینب (س) می تواند بر شخصیت و رفترهای زنان و مردان ما بخصوص جامعه زنان بسیار تاثیر گذار باشد؛ هر چند که ما همواره بالاترین حد تجلی شخصیت ایشان را در وقایع کربلا دیده ایم اما سایر وجوه شخصیتی ایشان باید مورد توجه قرار داده شود تا ابعاد روحی و خلقی و رفتاری زندگی آن حضرت بر همگان پیدا شود.

کارشناس مسائل خانواده و دین اظهار داشت: ایشان در طول تاریخ حیات خود مقطع های بسیار جدی در زندگی دارند که تبیین آن   مورد غفلت مسلمانان قرار گرفته است. جلوه های شخصیتی  حضرت زینب (س)  را می توان از اسامی و القاب ایشان شناخت؛ القابی که بیانگر ویژگی های شخصیتی حضرت زینب است ما را با خصوصیات فردی و خانوادگی و رفتارهای اجتماعی ایشان آشنا می کن؛ عقیله یکی از القب ایشان به  شمار می رود؛ به معنای خانمی که تصمیم گیری ها و رفتارهای او در زندگی براساس عقل و خرد است؛ در واقع ایشان زندگی خردمندانه و سرشار از عقلانیی داشتند، بنحوی که  برخورداری ایشان از عقلانیت بالا توانسته بود در مسائل زندگی برخوردهای بالایی از ایشان به منصه ظهور برساند.

مریم معین الاسلام گفت: حضرت زینب (س) در زندگی به کمال شخصیتی رسیده بودند واین کمال شخصیتی در تمام عرصه های زندگی ظهور و بروز داشت؛ از این جهت است که در سراسر زندگی ایشان ایستادگی و مبارزه در برابر ظلم دیده می شود که بالاتری حد آن در کربلا ظهور و بروز یافت. جلوه های دیگری که نشان دهنده کمال شخصیتی ایشان است امیده شدن حضرت زینب (س) به عابده آل علی است؛ حضرت زینب (س) و شخصیت همه جانبه و بی یافته‌ای بودند که همه وجود ایشان را  سراسر فضیلت؛ علم، کمال، عبودیت، بندگی و عقلانیت کرده بود؛ اگر درباره حضرت زینب (س) فقط به مسائل عاشورا اشاره کنیم و مسائل شخصیتی حضرت زینب را مورد شناسایی قرار ندهیم در واقع ظلم بزرگی مرتکب شده ایم.

وی تصریح نمود: مهمترین ویژگی حضرت زینب سلام الله علیها اتخاذ راهبردهای مهم،  اساسی و بسیار استراتژیک در بحران ها بود. حضرت زینب سلام الله علیها هنگام قرار گرفتن در بحران های شدید به لحاظ  ویژگی های شخصیتی خود  راهبردهای خوبی برای برون رفت از مشکلات ایجاد می کردند؛ شخصیت والای ایشان به عنوان یک شخصیت تاریخ‌ساز و بزرگ در جهان اسلام اگر مطرح شود می تواند در بسیاری از تصمیم گیریهای راهبردی ما مورد الگو واقع شود؛ قطعا جمع شدن همه این فضیلت ها در روح حضرت است که ایشان در کربلا چنان تاریخ ساز شدند و تمام تاریخ را معطوف به این قیام خونین کردند. بی تردید اگر ما به عنوان مسلمانان و شیعیان ویژگی های حضرت زینب را دربحرانهای زندگی بخصوص مدیریت افتصادی که بحران کنونی خانواده هاست به کار بگیریم وبا تاسی به شخصیت شکست ناپذیر آن حضرت در برابر دشمنان بایستیم و در بحران ها منفعل رفتار نکنیم و اجازه ندهیم عواطف و احساسات بر ما غلبه کند، با تاسی به الگوی رفتارهای خردمندانه آن حضرت روش ها و راه های برون رفت عقلانی اتخاذ کنیم، قطعاً در بحران ها به جای افسردگی و منفجر شدن به صورتی  فعال، کوشا و با استعداد تصمیم گیری می کنیم  و می درخشیم لذا شناساندن الگوهای رفتاری حضرت زینب برای زنان جامعه میتواند منجر به اتخاذ تصمیمات  مقتدرانه و راهبردهایی عقلانی شود.

استاد دانشگاه و حوزه در پایان گفت: حضرت زینب (س) در بحرانهای فرهنگی نیز تصمیمات و راهبردهای منطقی از خود به  نمایش گذاشتند,؛ هنگامی که جریان ضد فرهنگی در هنگامه اسارت آنها حجاب از چهره مبارکشان گشود حضرت بدون کمترین ترس وهراسی به یزید تاخت که زنان خود را دور از نامحرم و فرزندانرسول خدا را در برابر دیدگان نامحرمان قرار داده ای! ایشان در برابر خلیفه غاصب وقت با قدرت و شجاعت ایستادند و امر به معروف و نهی از منکر به زیبایی خاصی در معرض دید همگان قرار دادند؛ تاریخ گواه جملات کوبنده و محکم حضرت زینب به یزیدیان است. رفتارها و گفتارهایی که نشان دهنده اقتدار شخصیتی ایشان و اتخاذ بهترین راهبردها در زندگی است.. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.