رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: ۵.۵ درصد شرکتهای دانش‌بنیان فعال کشور در خراسان رضوی مستقر هستند.

۵.۵ درصد شرکتهای دانش‌بنیان کشور در خراسان رضوی قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، رضا قنبری افزود: هم اکنون ۲۶۰ شرکت دانش‌بنیان احراز صلاحیت شده در زیر مجموعه این پارک مشغول فعالیت است که از این حیث بعد از استانهای تهران و اصفهان رتبه سوم را داریم.

وی اضافه کرد: در زمینه فروش محصولات و گردش مالی پارک علم و فناوری خراسان پس از تهران رتبه دوم کشور را داراست.

رییس پارک علم و فناوری خراسان گفت: در این استان هم اکنون ۶۰۰ شرکت فناور نیز فعالیت دارند که از این حیث نیز استان خراسان رضوی جزء استانهای برتر کشور است.

قنبری افزود: در قالب این اکوسیستم شرکتهای فناور و دانش‌بنیان به صورت موازی اما با مولفه و ژنتیکی که تا اندازه‌ای متفاوت است فعالیت و محصولات فناور و دانش‌بنیان تولید می کنند.

وی ادامه داد: شرکتهای دانش‌بنیان به صورت ملی مدیریت و فعالیت می کنند اما فعالیت شرکتهای فناور منطقه‌ای و همگام با مقتصیات هر مرکز رشد یا پارک علم و فناوری است.

گردش مالی شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان مبتنی بر تولید محصولات فناور طی سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بود که نشان از ظرفیت بسیار در این بخش دارد.

پارک علم و فناوری خراسان در حوزه نیروی انسانی، بازار و زیرساخت معادل ۷.۵ درصد کل ظرفیت کشور در این زمینه را در اختیار دارد اما از  ۵.۷ درصد اعتبارات کشوری برخوردار است.

شرکت‌های دانش‌ بنیان، شرکت‌هایی هستند که عنصر علم و دانش، بخش جدایی‌ناپذیر آنها محسوب می‌شود. به بیان دیگر، برخلاف بسیاری از شرکت‌های تجاری، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند هیچ‌گونه مال قابل لمس و مادی نظیر زمین، ماشین آلات و دستگاه‌ها و تجهیزات تولید نداشته باشند و صرفا با ترکیب دانش، فناوری و تخصص‌های علمی و پژوهشی، فعالیت کنند.

پارک علم و فناوری خراسان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکت‌ها و موسساتی که بر پایه علم و دانش فعال هستند آغاز کرده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.