رییس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: این استان از نظر تعداد موزه‌های فعال در کشور پس از تهران رتبه دوم را در اختیار دارد.

خراسان رضوی رتبه دوم تعداد موزه‌های فعال کشور را دارد

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضا پهلوان  افزود: هم اکنون ۸۰ موزه دولتی و خصوصی در این استان فعالیت دارند که زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز آستان قدس رضوی و سایر ادارات دارای موزه تخصصی و نیز اشخاص حقیقی فعالیت می کنند.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۹۲۵ هزار و ۵۰۸ نفر از موزه‌ها،  اماکن فرهنگی و تاریخی خراسان رضوی بازدید کرده‌اند.
رییس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: بیشترین این بازدیدها از آرامگاه فردوسی و موزه توس با ۳۳۰ هزار و ۳۴۷ نفر و سپس آرامگاه و موزه نادر با ۱۵۵ هزار و ۸۶۸ نفر صورت گرفته است.

پهلوان افزود: این بازدیدها از موزه‌ها و آثار فرهنگی برجسته همچون موزه بزرگ خراسان، آرامگاه فردوسی و موزه توس، آرامگاه و موزه نادر، آرامگاه خیام، موزه نجوم، آرامگاه عطار، موزه باستان شناسی و سایت موزه شادیاخ نیشابور، موزه های باستان شناسی و مردم شناسی گناباد، سایت موزه بندیان درگز، موزه های شهرهای چناران، قوچان، کلات، تایباد، فریمان، تربت جام، سبزوار، تربت حیدریه، رشتخوار، خواف، بردسکن، موزه مردم شناسی رباط ویرانی شاندیز، برج تاریخی علی آباد کاشمر، رباط شرف سرخس و مدرسه غیاثیه خرگرد خواف انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه این آمار با توجه به بلیط فروخته شده و براساس دستورالعمل اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی بوده است ادامه داد: بر این اساس، آمار بازدید از سایر اماکن فرهنگی - تاریخی برجسته همچون آس‌بادهای نشتیفان خواف، قنات جهانی گناباد، بنای قطب الدین حیدر تربت حیدریه، مجموعه معماری مزار شیخ احمد جامی در تربت جام، آرامگاه و مزار ابوبکر تایبادی در تایباد، بنای تاریخی مصلی و خانه ملک در مشهد و خانه تاریخی دانش کاشمر به دلیل رایگان بودن بازدیدها ثبت و لحاظ نشده است.

رییس گروه موزه ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی خراسان رضوی هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ پذیرای علاقه مندان هستند و در صورت وجود تقاضا برای اماکن پر رفت و آمد، قابلیت افزایش ساعت بازدید نیز وجود دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.