تحلیل‌ها درباره تبعات ترور سردار شهید سلیمانی در حالی که بر مجموعه‌ای از آثار و اقداماتی همچون اخراج نیروهای آمریکایی‌ها توسط مردم منطقه، افزایش تنش‌ها، تزلزل جایگاه همپیمانان آمریکا، سقوط دلار و اقتصاد این کشور تاکید دارد که اخراج آمریکا از عراق محتمل‌ترین گزینه است. چنانکه «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی و دیپلمات سابق آمریکایی در یک پیام توییتری نوشت: «یکی از نتایج قطعی حمله آمریکا، این است که عصر همکاری آمریکا-عراق به پایان رسیده است. حضور دیپلماتیک و نظامی آمریکا به پایان خواهد رسید زیرا عراق از ما می‌خواهد از این کشور خارج شویم یا اینکه حضور ما تحت نظر قرار می‌گیرد یا هر دو اینها اتفاق می‌افتد».

اشتباه محاسباتی ترامپ و نگرانی شدید آمریکایی‌ها

قدس آنلاین: در حالی رئیس جمهور آمریکا با دستپاچگی در اظهاراتی از عدم تعلق خاطر مردم به سردار شهید سلیمانی سخن گفته بود که مراسم پرشور تشییع شهدا از سوی مردم برگزار شد و بدین ترتیب ادعاهای واهی دونالد ترامپ نتیجه عکس داد.

خبر شهادت سردار سلیمانی همچنان در صدر اخبار رسانه های منطقه و بین المللی است و بسیاری از چهره های سیاسی و بین المللی نیز در حال واکنش نشان دادن به این جنایت هستند. نمایندگان مجلس در اولین روز کاری در این هفته، همگی یکدست در محکومیت این حادثه سیاه پوش شدند و در بیانیه ای بر برخورد جدی با عاملان این حادثه تروریستی و تصمیم‌گیرندگان اصلی آن تاکید کردند.

رئیس جمهور آمریکا که تصور نمی کرد ابعاد ترور سردار سلیمانی برای دولت وی تا این میزان گسترده شود، در راستای سلسله رفتارهای تهاجمی و پیش دستانه خود بامداد امروز در پیامی توییتری علیه ایران مدعی شد: در صورتی که ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکا حمله کند، آمریکا ۵۲ سایت در داخل ایران (به نمایندگی از ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش به گروگان گرفته بود) حمله خواهد کرد که برخی از آن‌ها بسیار سطح عالی و مهم برای ایران و فرهنگ ایران است و این اهداف و خود ایران بسیار سریع و خیلی سخت مورد هدف قرار خواهند گرفت.

دونالد ترامپ همچنین ساعاتی پس از آن در ادامه توئیتهای زنجیره ای و ادعاهای خود نوشت: آمریکا اخیرا 2 تریلیون دلار خرج تجهیزات نظامی کرده است. ما بزرگترین ارتش و با اختلاف بهترین در جهان هستیم. اگر ایران به یک پایگاه آمریکایی حمله کند یا به یک (شهروند)آمریکایی، ما برخی از این تجهیزات زیبا و جدید را به سمت آنها ارسال می‌کنیم، بدون تامل.

پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است

اما فرمانده کل سپاه پاسداران در واکنش به ادعاهای ترامپ اظهارکرد که قطعاً اقدامی سخت در انتظار آمریکایی ها خواهد بود.

همچنین وزیر امور خارجه نیز در واکنش به این ادعای ترامپ گفت: هدف گرفتن مکان‌های فرهنگی یک جرم جنگی است. خواه با لگد یا فریاد، پایان حضور شرورانه آمریکا در غرب آسیا آغاز شده است.

پیش بینی محمد جواد ظریف بر پایان حضور تجاوزگرانه آمریکایی ها در منطقه در حالی است که روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»  نیز این موضوع را تایید کرده و آورده است: شهادت سردار سلیمانی احتمالاً به خروج نظامیان آمریکایی از عراق تسریع می‌بخشد.

تحلیل ها درباره تبعات ترور سردار سلیمانی در حالی که بر مجموعه ای از آثار و اقداماتی همچون اخراج نیروهای آمریکایی ها توسط مردم منطقه، افزایش تنش ها، تزلزل جایگاه همپیمانان آمریکا، سقوط دلار و اقتصاد این کشور تاکید دارد که اخراج آمریکا از عراق و در پی آن خروج از منطقه محتمل ترین گزینه است. چنانکه «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی و دیپلمات سابق آمریکایی در یک پیام توییتری نوشت: «یکی از نتایج قطعی حمله آمریکا، این است که عصر همکاری آمریکا-عراق به پایان رسیده است. حضور دیپلماتیک و نظامی آمریکا به پایان خواهد رسید زیرا عراق از ما می‌خواهد از این کشور خارج شویم یا اینکه حضور ما تحت نظر قرار می‌گیرد یا هر دو اینها اتفاق می‌افتد».

دست و پا زدن ترامپ برای توجیه رفتار جنایتکارانه‌اش

گرچه ترامپ که امروز در ادامه مشروعیت بخشی به سیاست های خود تنهاتر از همیشه است و سعی دارد با بزرگ جلوه دادن تهدید ایران برای افکار عمومی داخل آمریکا و سایر نقاط جهان به نوعی رفتار جنایتکارانه خود را توجیه کند و از سوی دیگر با ادامه لاف زنی های خود علیه کشورمان به نوعی از شدت پاسخ ایران بکاهد و آنرا در موضعی انفعالی قرار دهد، اما در مقابل آن تمامی مقامات سیاسی و دیپلماتیک کشورمان بصورت واحد از لزوم اقدام قاطع ایران در برابر اقدامات آمریکایی ها سخن می گویند و این حادثه موجب نزدیکی تمامی گروه ها و جریانات شده است.

انتقاد نسبت به اقدامات تحریک آمیز رئیس جمهور آمریکا در داخل این کشور نیز شدت گرفته است و رئیس مجلس نمایندگان آن بامداد یکشنبه هشدار داد که اقدام نظامی تحریک‌آمیز دولت آمریکا علیه ایران موجب شده جان آمریکایی‌ها و متحدان این کشور در خطر قرار بگیرد.

البته با وجود واکنش های جهانی نسبت به اقدام تروریستی ترامپ، به نظر می‌رسد مقامات نظامی آمریکا همچنان سعی دارند از ادعای کاخ سفید، درباره اینکه ترور سردار قاسم سلیمانی در واکنش به تهدیدهای فوری ایشان علیه منافع آمریکا صورت گرفته است، دفاع کنند. این در حالی است که رسانه های داخلی این کشور همچون سی ان ان صراحتاً اعلام کردند که فقدان ارائه شواهد و مدارک به کنگره و افکار عمومی تردیدهایی درباره اینکه این حمله متناسب بوده است یا خیر به وجود آورده است.

وزیر دفاع: تقاص پس خواهید داد

سکوت برخی کشورها همچون دولت انگلیس و ترکیه نسبت به اقدام تروریستی آمریکا که می تواند نشانه ای از رفتار دو گانه آنان در مبارزه با تروریسم باشد، در حالی است که وزیر دفاع در واکنش به این نوع رفتارها گفت: از آنهایی که به گونه ای تائیدآمیز در این باره صحبت می‌کنند باید بدانند که اقدامات‌شان در اذهان مردم ثبت می‌شود. بعد از اینکه سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند و علیه ملت ما استفاده کردند و در ذهن مردم ثبت شد. آنهایی که این حمایت را انجام دادند می‌دانند که تقاص آن را پس خواهند داد.

حمایت ها و اقدامات سازنده سردار سلیمانی علاوه بر اینکه در مناطقی همچون سوریه، عراق ، یمن و گروه های محور مقاومت پیگیری شد، حمایت‌های ایشان از روند صلح افغانستان و برقراری ثبات منطقه ای موجب شد تا گروه طالبان نیز به در واکنش به ترور سردار سلیمانی در بیانیه ای اظهار کردند: ترور سردار سلیمانی ماجراجویی بزرگ آمریکایی‌ها بود و این گروه نسبت به عواقب آن هشدار می‌دهد.

آمریکا ناتوان‌تر از هر زمانی است

طالبان در این بیانیه آورده است: برخورد آمریکا پس از قتل ژنرال سلیمانی و وحشت ترامپ از به عهده گرفتن مسئولیت این قتل نشان می‌دهد که آمریکا ناتوان‌تر از هر زمانی است.

اکثریت تحلیلگران و سیاستمداران که به تحلیل رفتارها و اظهارات رئیس جمهور آمریکا می پردازند بر این نکته اذعان دارند که وی دارای شخصیتی گستاخ، تکرو و بی اعتنا به آداب دیپلماتیک است و دستور به ترور شهید سلیمانی بدون اطلاع کنگره نیز به نوعی تک روی و زورگویی ترامپ را به اثبات می رساند. گرچه بسیاری از افراد رفتارهای یکجانبه و غیر قابل پیش بینی او را رفتاری نمایشی برای پیش بردن سیاست های آمریکا و عدم پایبندی به قوانین و حقوق بلین الملل می دانند، اما همین رفتارهای یکجانبه نیز موجب انتقاداتی شده است.

به اذعان بسیاری از رسانه ها ، اقدام ترویستی ترامپ پایه های دیپلماسی و چهره دروغین آزادی خواهی آمریکا را مخدوش کرد، چنانکه مجله آمریکایی آتلانتیک نیز واکنشی انتقادی نسبتاً تندی به تصمیم ترامپ داشته و از او به عنوان فردی نامتعادل یاد کرده است. نویسنده این مقاله می نویسد که از نظر آقای ترامپ همه افراد یکبار مصرف هستند او حتی به حرف نزدیکانش هم گوش نمی دهد، رئیس جمهوری آمریکا 3 سال است به مردم دروغ می گوید و حالا هم برای توجیه این تصمیم احمقانه اش به دروغ متوسل شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.