۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 686828

شهادت سردار سلیمانی واکنش‌های زیادی را در میان مردم و دولت‌ها در سراسر جهان و به‌ویژه در منطقه برانگیخته است. در این میان واکنش‌ها در افغانستان، کشوری که سردار شهید سلیمانی سال‌ها درگیر مسائل آن بود و با بیشتر سیاستمداران آن ارتباط و آشنایی نزدیک داشت، بیش از همه جلب توجه می‌کند. در این راستا دو طیف از واکنش‌ها را در افغانستان شاهد بوده‌ایم. نخست اشخاص و سیاستمدارانی که هم اکنون در خارج از چارچوب دولت و مناصب حکومتی قرار دارند؛ اظهارنظرهای این اشخاص آزادانه و به‌دور از قید و بندها و ضوابط دولتی انجام گرفته است و عموماً نیز بر نقش برجسته و تأثیرگذار سردار شهید در افغانستان تأکید داشته‌اند. بر همین اساس حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین با تقبیح و محکومیت شدید این عمل آمریکایی‌ها، سردار سلیمانی را فردی معرفی می‌کند که خواهان تأمین صلح و ثبات در افغانستان بود. حنیف اتمر، مشاور سابق امنیت ملی افغانستان نیز با یادآوری همکاری‌های دو کشور در دوران خدمتش، از حمایت جدی سردار سلیمانی برای بهبود امنیت و تقویت روند صلح قدردانی می‌کند. افراد دیگری چون عبدالطیف پدرام، محقق و اسماعیل خان نیز ضمن محکوم کردن اقدام آمریکایی‌ها در ترور شهید سلیمانی، از او به عنوان همیار مهم مردم افغانستان در دوران جهاد و مقابله با تروریسم و افراط گرایی یاد کرده‌اند. اما در میان همه این‌ها شاید توییت پسر قهرمان ملی افغانستان شهید احمد شاه مسعود، بیش از همه جلوه‌گری می‌کند: «چو شیرمردان بمیرند جامه‌ها باید درید، کی نشینیم تا دگر شیری چنین آید پدید».

اما طیف دوم واکنش‌ها به سیاستمداران و دولتمردان کنونی افغانستان تعلق دارد؛ همان‌ها که سال‌هاست در منگنه میان منافع مردم افغانستان و نابخردی‌های سیاستمداران آمریکا گرفتار شده‌اند. اعلامیه‌ای که اشرف غنی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی صادر کرد مصداق کاملی از همین موضوع است. او ضمن یادآوری روابط نزدیک افغانستان با هر دو طرف، توصیه به خویشتنداری و گفت‌وگو می‌کند. با این حال پیام تسلیت او و عبدالله عبدالله خطاب به مردم و مقامات ایران را شاید بتوان روشن‌کننده مکنونات قلبی آن‌ها دانست.علاوه بر این تأکید رئیس جمهور افغانستان بر این نکته که اجازه نخواهد داد این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله به کشور ثالث مورد استفاده قرار گیرد، خود گویای تلاش او برای دور کردن افغانستان از تبعات حماقت‌ها و تصمیمات نابخردانه آمریکایی‌هاست.

در این شرایط شهادت سردار سلیمانی نگرانی دیگری را نیز در میان مردم و سیاستمداران افغانستان رقم زده است؛ نگرانی درباره تبعات منفی این ترور بر پیشبرد فرایند صلح و ثبات در این کشور. سردار سلیمانی تنها همیار جنگ و جهاد در افغانستان نبود بلکه همان‌گونه که رئیس جمهور پیشین این کشور یادآوری کرده است، او از حامیان و هواخواهان صلح و ثبات در افغانستان بود. در ماه‌های اخیر و در فرایند گفت‌وگوها میان طالبان و دولت و گروه‌های سیاسی افغانستان، سردار سلیمانی نقش مؤثری در نزدیکی و ارتباط میان آن‌ها ایفا کرده بود.

بیانیه طالبان در محکومیت اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی و هشدار نسبت به تبعات و عواقب این اقدام را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

در نهایت باید گفت مردم افغانستان و حتی دولتمردان این کشور به شدت نگران پیامدهای اقدامات و سیاست‌های غلط اینچنینی بر کشورشان هستند و دقیقاً به همین دلیل است که هر روز نیز بر اجماع نظر آن‌ها نسبت به بیرون راندن این مداخله‌گران و جنجال‌آفرینان آمریکایی افزوده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.