جواد شیخ‌الاسلامی: سومین همایش از سلسله همایش‌های «چالش‌های کتاب کودک و نوجوان» با عنوان «بحران و برون‌رفت» از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، امروز اول بهمن ماه در محل این انجمن برگزار می‌شود.

بستری برای عرضه تجربه‌های فعالان کتاب کودک

در این همایش که با حضور ناشران، نویسندگان و فعالان حوزه نشر کتاب کودک و نوجوان برگزار می‌شود دو موضوع «ترویج کتاب و کتاب‌خوانی» و «ابعاد ترجمه کتاب کودک و نوجوان» مورد بررسی قرار می گیرد. سیدعلی کاشفی خوانساری، دبیر علمی این همایش در گفت‌وگو با قدس درباره پیشینه برگزاری این نشست‌ها گفت:انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک، قدیمی‌ترین نهاد مدنی و صنفی در حوزه کتاب کودک است که حدود 30 سال از فعالیت آن می‌گذرد. این انجمن در دوران‌های مختلف برنامه‌هایی را با موضوع بررسی کتاب کودک داشته و ما در دوره جدید فعالیت این انجمن تصمیم گرفتیم نشست‌های ماهیانه‌ای را با موضوع بررسی وضعیت کتاب کودک و نوجوان و ارائه پیشنهادهای عملی و راهکارهای اجرایی در این زمینه برگزار کنیم.

ترجمه؛ مهم‌ترین مسئله کتاب کودک

وی در تشریح موضوعات مورد بحث در سومین همایش«چالش‌های کتاب کودک و نوجوان» بیان کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی در کشور ما زیاد شده و خوب است ناشران از ظرفیت مروجان و فعالیت‌های ترویجی در حوزه نشر بیشتر استفاده کنند. ترجمه هم یکی از مسائل جدی کتاب کودک است. درصد کتاب‌های ترجمه در نشر کودک و نوجوان روز به روز در حال بیشتر شدن است و آمار فروش کتاب‌های ترجمه بیشتر از کارهای تألیفی است. اینکه ناشران باید چگونه در این حوزه حرکت کنند تا فعالیتشان مورد تأیید باشد، موضوعی است که باید نسبت به آن بیشتر فکر، تحقیق و هم‌افزایی کرد. به همین دلیل در همایشی که امروز برگزار می‌شود به موضوع ترویج کتاب، کتاب‌خوانی، مروجان کتاب‌خوانی و نقش آن‌ها در چرخه نشر کتاب کودک و نوجوان و ترجمه کتاب کودک، وضعیت کتاب‌های ترجمه، راهکارها و سیاست‌هایی که لازم است ناشران کتاب کودک و نوجوان در حوزه کتاب‌های ترجمه به آن توجه کنند، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

دبیر علمی همایش چالش‌های کتاب کودک و نوجوان درباره بازخوردهایی که از سمت فعالان این حوزه دریافت کرده‌اند، گفت: ما در این مدت از سمت شرکت‌کنندگان، ناشران و مخاطبان همایش پیشنهادهای عملی بسیار خوبی شنیده‌ایم و بازخوردها نشان می‌دهد که آن‌ها از بحث‌های ارائه شده راضی بوده‌اند. یکی از دلایل استمرار این همایش‌ها همین نکته بوده و ما سعی می‌کنیم با توجه به بازخوردها، هر همایش نسبت به همایش قبلی تغییراتی داشته باشد و بعضی مسائل اصلاح شود.

انتقال تجربه فعالان کتاب کودک

کاشفی خوانساری در پایان با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد این سلسله همایش‌ها هم‌افزایی و انتقال تجربه بین فعالان کتاب کودک است، بیان کرد: اینکه ناشران و مخاطبان شرکت‌کننده هر کدام در مسیر فعالیت خودشان به راه‌حل‌ها و پیشنهادهای عملی حوزه فعالیت خودشان می‌رسند و متوجه می‌شوند که باید چه تغییرات و اصلاحاتی در کسب و کارشان داشته باشند تا بر بحرانی که در حوزه نشر و فعالیت‌های اقتصادی در کشورمان با آن مواجه هستیم غلبه کنند، از مهم‌ترین دستاوردهای این همایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.