مهدی کاهانی مقدم

امسال نیز به روال سال‌های گذشته، همزمان با دهه فجر، صدها پروژه عمرانی، خدماتی و توسعه‌ای در شهرهای مختلف خراسان رضوی افتتاح و یا کلنگ‌زنی شده و می‌شود؛ در این راستا باز هم طبق روال سال‌های گذشته شاهد مسابقه افتتاح پروژه‌های مهم‌تر و بیشتری از سوی دستگاه‌های مختلف و تلاش ملموس مدیران برای پیشی گرفتن از یکدیگر در این زمینه هستیم.

تلاش و مسابقه‌ای که در بیشتر موارد مقدس و ستودنی است؛ چراکه در راستای توسعه و آبادانی شهر و کشورمان بوده و رفاه و آسایش مردم را به دنبال دارد. با وجود این متأسفانه در برخی از موارد این تلاش و رقابت به بهای نادیده گرفتن کیفیت پروژه‌ها و اتلاف میلیاردها ریال پول بیت‌المال دنبال شده و می‌شود.

در این بین پروژه‌های عمرانی به دلیل شرایط جوی و برودت هوا در هفته‌های منتهی به نیمه بهمن، بیشتر در معرض خطر قرار دارند؛ کافی است مسئولان دستگاه مجری برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه و رساندن آن به مراسم افتتاح در دهه فجر، به عواملی که استحکام و دوام پروژه را تهدید می‌کند -همانند بتن‌ریزی در دمای زیر صفر درجه در شب و روزهایی که گذشت- بی‌توجه باشند؛ ماحصل این بی‌توجهی را مهندسان و کارشناسان بهتر می‌توانند پیش‌بینی کنند و حتماً تأیید خواهند کرد که بتن به کار رفته در چنین شرایطی استحکام و دوام لازم را ندارد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد بروز خرابی و اشکال‌های فنی و مهندسی متعدد در پروژه مربوطه خواهیم بود.

از طرفی آنچه به تجربه دریافته‌ایم، در برخی پروژه‌ها نیز به منظور کاستن از هزینه‌ها برای تقسیم اعتبارات موجود بین چند پروژه، مصالح بی‌کیفیت به کار گرفته شده و به منظور سرعت بخشیدن به کار، بسیاری از مراحل و جوانب عملیات اجرایی رعایت نمی‌شود؛ در نتیجه هر چند پروژه در فهرست افتتاح شده‌ها قرار می‌گیرد اما ساختار و ماهیت آن با استانداردها فاصله دارد.

ایراد دیگری هم که می‌توان بر این شیوه عملکرد گرفت، صوری و کاغذی بودن پروژه‌هایی است که در برخی دستگاه‌ها البته با همان هدف اصلی آمارسازی و بالا بردن بیلان کاری، صورت می‌گیرد؛ پروژه‌هایی کلنگ‌زنی و یا افتتاح می‌شوند که هرگز در عمل به بهره‌برداری نمی‌رسند و یا با اهداف تعریف شده پروژه فاصله و مغایرت کلی دارند.

مؤید این نکته، اتفاق جالبی است که پنجشنبه گذشته در خراسان جنوبی افتاد و استاندار از کلنگ‌زنی پروژه‌ای کاغذی خودداری کرد؛ چراکه این پروژه نه پیمانکاری و نه آینده‌ای قابل پیش‌بینی داشت.

این اقدام استاندار خراسان جنوبی اما بر این واقعیت نیز تأکید دارد که بسیاری از مسئولان متعهد و دلسوز با کنترل و نظارت دقیق بر عملکرد زیرمجموعه خود و حساسیت ویژه نسبت به اموال عمومی، هر کجا که ظن تضییع حقوق ملک و ملت وجود داشته باشد، با قاطعیت و بدون اغماض و مصلحت‌اندیشی وارد عمل شده و جلو آن را می‌گیرند.

امثال این اتفاق را البته تاکنون در نقاط مختلف خطه خراسان شاهد بوده‌ایم و امیدواریم این رویه در تمامی دستگاه‌های دولتی و عمومی ساری و جاری بوده و مسئولان با احساس مسئولیت و عمل به وظیفه‌ای که قانون بر عهده آن‌ها گذاشته است، کیفیت پروژه‌ها را فدای تعجیل در کار و برنده شدن در مسابقه‌ای که حتی بردشان، باختی سنگین برای مسئولان، مردم و کشورمان است، نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.