از امروز ماراتن رسیدن به ۱۸ صندلی از صندلی‌های مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم در استان خراسان رضوی شروع می‌شود. ماراتنی که ۶۷۹ شرکت‌کننده دارد و داوطلبان رسیدن به کرسی وکالت در خانه ملت از ۱۲ حوزه انتخابیه این استان به مجلس راه پیدا خواهند کرد.

آغاز ماراتن انتخابات در خراسان رضوی برای رسیدن به ۱۹ کرسی

هاشم رسائی‌فر/

از امروز ماراتن رسیدن به ۱۸ صندلی از صندلی‌های مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم در استان خراسان رضوی شروع می‌شود. ماراتنی که ۶۷۹ شرکت‌کننده دارد و داوطلبان رسیدن به کرسی وکالت در خانه ملت از ۱۲ حوزه انتخابیه این استان به مجلس راه پیدا خواهند کرد.

حوزه مشهد و کلات با پنج نماینده بیشترین سهم را در بین این حوزه‌ها دارد. نیشابور و سبزوار نیز هر کدام دو نماینده به مجلس خواهند فرستاد و از ۹ حوزه انتخابیه دیگر تنها یک نفر می‌تواند جواز حضور در مجلس یازدهم را با رأی مردم بدست آورد.

همزمان با این رویداد مهم سیاسی خراسان رضوی یکی از استان‌های کشور است که برگزارکننده انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در پنجمین دوره آن خواهد بود. چهار نامزد برای تصدی یک کرسی در خراسان رضوی با یکدیگر رقابت خواهند کرد تا پس از درگذشت مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی جای وی را در جمع خبرگان رهبری پر کنند.

نکته قابل توجه در خصوص انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی این است که حزب‌ها و گروه‌های مختلف از مدت‌ها پیش خودشان را برای حضوری پرشور در انتخابات آینده آماده کردند تا بلکه سهم بیشتری در جمع راه‌یافتگان به مجلس یازدهم را از آن خود کنند.

همزمانی برگزاری انتخابات مجلس یازدهم با اجرایی شدن گام دوم انقلاب و هدفی که گام دوم در راستای مشارکت جوانان در تصمیم‌سازی و مدیریت کشور دارد نگاه‌ها را به سمتی کشانده است که جوانان فرصتی مناسب پیدا کنند تا در عرصه انتخابات برای حضور در یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیرنده نظام جمهوری اسلامی ایران نقشی پررنگ‌تر از همیشه داشته باشند. درصد قابل توجهی از نامزدهای مجلس در دوره یازدهم را جوانانی تشکیل می‌دهند که یا سال ۵۷ کودکانی چند ساله بودند یا اینکه هنوز متولد نشده بودند این گروه همان گروهی هستند که با فرصت به وجود آمده برایشان قطعاً می‌توانند با راهیابی به مجلس نقشی تعیین‌کننده در جوان‌سازی بدنه قوه مقننه داشته باشند.

بر اساس قانون داوطلبان حضور در مجلس یازدهم می‌توانند از امروز ساعت ۸ صبح تبلیغات خود را آغاز کنند و تا ۲۴ ساعت مانده به برگزاری انتخابات یعنی ساعت ۸ صبح روز اول اسفند به تبلیغاتشان طبق آنچه در قانون انتخابات به آن پرداخته شده است ادامه دهند.

تأیید صلاحیت ۶۷۹ نفر از داوطلبان

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان رضوی گفت: ۶۷۹ نفر از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پس از بررسی مجدد شکایت‌ها توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند.

حسن جعفری اظهار کرد: از مجموع داوطلبان پس از بررسی توسط هیئت نظارت استان، در مجموع ۲۷۳ نفر معادل ۲۶ درصد رد صلاحیت، ۲۸۴ نفر معادل ۲۷ درصد عدم احراز صلاحیت و ۴۹۷ نفر معادل ۴۷ درصد تأیید صلاحیت شدند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: پس از ابلاغ نتایج بررسی صلاحیت‌ها، داوطلبانی که به عدم تأیید و عدم احراز صلاحیت خود اعتراض داشتند، مراتب را به هیئت نظارت مرکزی اعلام کردند که پس از بررسی‌های انجام شده توسط شورای نگهبان در مجموع ۶۷۹ نفر از داوطلبان حضور در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از استان خراسان رضوی تأیید صلاحیت شدند و صلاحیت ۳۴۸ نفر رد شد.

محدوده‌ها و محدودیت‌های مالی نامزدها

رئیس ستاد انتخابات استان خراسان رضوی همچنین گفت: نامزدها تا فردا(امروز) فرصت دارند شماره حساب و نماینده مالی‌ خود را به ستاد انتخابات معرفی کنند.

حسن جعفری افزود: همه امکانات و منابع تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی نامزدها، باید از طریق اسناد بانکی و شماره حساب صورت گیرد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: دارایی شخصی، کمک‌های گروه‌های سیاسی و اشخاص حقیقی و امکانات عمومی (مثل جایگاه‌های نصب تبلیغات) چهار منبع تعیین ‌شده در قانون شفافیت مالی نامزدهاست.

ایجاد سقف برای هزینه‌های انتخاباتی نامزدها

همچنین مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: هزینه کاندیداها برای تبلیغات بنا به شرایط حوزه انتخابیه نباید از رقم خاصی افزایش پیدا کند و از ورود پول‌های کثیف به انتخابات جلوگیری خواهد شد.

محمدعلی نبی‌پور در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که در این دوره از انتخابات اجرایی خواهد شد قانون شفافیت در نظارت بر تأمین مالی منابع فعالیت‌های انتخاباتی است که در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا ابلاغ شد.

وی تصریح کرد: در این قانون به مباحث مالی تبلیغات انتخاباتی پرداخته شده و نکته بسیار مهمی که در این قانون به آن اشاره شده این است که هزینه کاندیداها برای تبلیغات بنا به شرایط حوزه انتخابیه نباید از رقم خاصی افزایش پیدا کند که با مصوبه هیئت مرکزی و وزارت کشور طی فردا ابلاغ خواهد شد.

دبیر ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: یکی از نتایج بسیار مهم اجرای این قانون، جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات و تبلیغات کاندیداهاست. بر اساس این قانون وزارت کشور و هیئت نظارت با توجه به وسعت حوزه انتخابیه و فعالیت‌های تبلیغاتی که باید صورت بگیرد سقف خاصی را لحاظ خواهد کرد و در صورت هزینه تبلیغات بیشتر از این سقف تخلف محسوب می‌شود و طبق قانون با آن‌ها برخورد صورت خواهد گرفت.

منع قانونی برای شام و ناهار دادن نامزدها

وی در مورد راستی‌آزمایی ادعای افراد در مورد هزینه تبلیغاتی نیز گفت: در این قانون بیان شده است که کاندیداها باید حسابی را افتتاح کنند و شماره این حساب را به فرمانداری‌ها و هیئت نظارت اعلام کنند و تمام پرداخت‌ها و دریافت‌های آن‌ها باید از طریق این حساب صورت بگیرد و بر مبنای این قانون هزینه‌های انتخاباتی باید تنها در چهار مورد؛ ایجاد و فعالیت ستادهای انتخاباتی، برپایی تجمعات انتخاباتی، هزینه تبلیغات مجاز و حق‌الزحمه نیروهای اجرایی در ستاد صرف شود و مواردی نظیر برپایی سفره شام و ناهار منع قانونی خواهند داشت.

نبی‌پور با اشاره به اینکه کاندیداها باید حداکثر ۲۰ روز پس از رأی‌گیری، اسناد و مدارک مالی هزینه‌های تبلیغاتی خود را به فرمانداری‌های مرکز حوزه انتخابیه اعلام کنند، افزود: همچنین بر مبنای ماده ۵ این قانون افراد نمی‌توانند از اشخاص حقوقی به غیر از احزاب کمک بگیرند و هر گونه کمکی از سوی اشخاص حقیقی نیز باید فقط به شماره حساب اعلام شده صورت بگیرد و کد ملی و تراکنش مالی فرد نیز مشخص باشد.

دبیر ستاد انتخابات خراسان رضوی افزود: اگرچه اجرای این قانون تا حدود زیادی مانع از صرف هزینه‌های مالی گزاف برای تبلیغات انتخابات خواهد شد اما ممکن است هنوز به طور کامل امکان نظارت بر هزینه‌های تبلیغاتی افراد میسر نباشد.

نبی‌پور گفت: در مورد رفع مشکل قانونی اعضای علی‌البدل شوراها که برای انتخابات پیش رو نیز کاندیدا شدند تاکنون موضوعی به ما ابلاغ نشده است و در مورد اینکه آیا این افراد می‌توانند در چرخه انتخابات حضور داشته باشند یا خیر، تاکنون موضوعی مطرح نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.