روزگاری در واشنگتن از لابی صهیونیستی «آیپک»(AIPAC ) به عنوان "مؤثرترین" گروه لابی یاد می شد، اما امروزه این لابی صهیونیستی نه فقط نفوذ خود را از دست داده است بلکه حتی حامیانش را در میان دو حزب جمهوری خواه و به ویژه دموکراتها از دست رفته می بیند.

از «مؤثرترین گروه در راستای منافع عمومی» تا «گروه نفرت»/«آیپک» حمایت کنگره آمریکا را از دست می‌دهد

به گزارش خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین؛ کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به «آیپک»، همواره خود را به‌عنوان یک تشکل دوحزبی (شامل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) با هدف حفظ حمایت از اسرائیل در میان همه طیف‌های سیاسی آمریکا معرفی کرده است. رؤسای جمهور جمهوری‌خواه و دموکرات از این گروه تمجید کرده‌اند و برخی از تدابیر این کمیته، از حمایت دو حزب اصلی آمریکا برخوردار بوده است.

آیپک با بیش از ۱۰۰ هزار عضو، هرساله میلیون‌ها دلار خرج سرمایه‌گذاری در نفوذ بر سیاست‌های دولتی و قانون‌گذاری آمریکا می‌کند اما شرایط برای این لابی صهیونیستی در حال تغییر است. «نیوت گینگیریچ»، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا زمانی این کمیته را «مؤثرترین گروه در راستای منافع عمومی» این کشور می‌نامید اما حالا یک نماینده زن برجسته کنگره، آیپک را «گروه نفرت» نامید.

تصویر «بتی مک کالم» به همراه دیگر اعضای مجلس نمایندگان آمریکا یعنی «رشیده طالب» و «ایلهان عمر» در یک تبلیغ علیه آیپک دیده می‌شود که "رادیکال‌های حزب دموکرات" را "به فشردن گلوی مردم آمریکا" از طریق فشار برای اتخاذ سیاست‌های ضدیهودی و ضداسرائیلی متهم کردند. این تبلیغ که اکنون حذف‌ شده است، آن‌چنان تند بود که برخی، نمایندگان منتقد کنگره را به اعضای گروه دولت اسلامی که به داعش مشهور است، تشبیه کردند.

«بتی مک کالم» و رویکرد ضد صهیونیستی

«بتی مک کالم» که لایحه‌ای را با هدف جلوگیری از کمک ایالات‌متحده به اسرائیل برای زندانی کردن و سوءاستفاده از کودکان فلسطینی ارائه کرده بود، عضوی از کنگره است که این آگهی تبلیغاتی را تهیه‌کرده بود.

طبق گفته او، "آیپک از حامیان خود می‌خواهد که باور کنند لایحه من موسوم به H.R. ۲۴۰۷، برای محافظت از کودکان فلسطینی از بازجویی نشدن و مورد آزار و اذیت و حتی شکنجه قرار نگرفتن در زندان‌های ارتش اسرائیل، شرورانه‌تر از تهدید داعش است. این فقط یک لفاظی سیاسی صرف نیست بلکه سخنانی نفرت‌آمیز است."

بتی مک‌کالم، عضو کنگره آمریکا و منتقد رژیم صهیونیستی 

این پاسخ چند روز پس از آن داده شد که آیپک این تبلیغات را رد و با قاطعیت از انتشار آن‌ها عذرخواهی کرد. اما فراتر از آن، این اتفاق حاکی از کاهش اجماع دوحزبی در مورد اسرائیل است که اوباما در سال ۲۰۰۸ به آن اشاره کرده بود.

معمای آیپک

سال گذشته سران ارشد دموکرات ۳ ماه پس‌از آنکه آنها توانستند اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند،با حضور در  کنفرانس سالانه «آیپک» به این گروه اطمینان دادند که کنگره، حمایت مستمر خود از اسرائیل را ادامه خواهد داد. اما علائم هشدار دهنده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد اجماع دو حزب به نفع اسرائیل در حال از بین رفتن است. چپ‌گرایان این حزب، نفوذ را در سیاست‌های دموکرات‌ها افزایش داده و گفتگوهای مربوط به اسرائیل و فلسطین را در صدر فرایندها قرار داده‌اند.

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و «ستنی هوایر»، از اعضای ارشد حزب دموکرات به ادامه فشار برای حمایت از اسرائیل در کمیسیون‌های این نهاد تقنینی ازجمله صدور قطعنامه‌ای در محکومیت جنبش «بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل» ادامه داده‌اند. بااین‌حال، رئیس‌جمهور آمریکا با ورود به کاخ سفید، هر آنچه دولت راست‌گرای اسرائیل خواست به آن داد و کار برای دموکرات‌های ارشد به‌منظور پشتیبانی کامل از سیاست‌های کاخ سفید، دشوار شد.

در حقیقت، بسیاری از آن‌ها طرح ترامپ برای پایان بخشیدن به مناقشه اسرائیل و فلسطین از طریق انضمام همه شهرک‌های کرانه باختری به اسرائیل را که مورد حمایت آیپک هم بود، رد کردند. درعین‌حال، انتقاد سران و بزرگان حزب دموکرات از اسرائیل بیشتر از قبل هم شد.

«عمر بدر»(Omar Baddar) معاون «انستیتوی عرب‌های آمریکایی» در واشنگتن در این رابطه گفت: "آیپک با تضادی اساسی سروکار دارد. آن‌ها سیاست‌هایی را برای سکوت در مورد اسرائیل ترویج می‌کنند - چک سفیدی به اسرائیل برای انجام هر کاری داده‌اند - اما درعین‌حال می‌خواهند از حمایت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برخوردار باشند."

چگونگی حمایت از سیاست‌های یک حزب سیاسی بدون بیگانه شدن با طرف دیگر به معضلی برای ایپک بدل گشته است.

کابوس سندرز برای صهیونیست‌ها

حضور «برنی سندرز» به عنوان نامزد پیشتاز در نظرسنجی‌ها و تبلیغات آیپک علیه اعضای حزب دموکرات، حاکی از این واقعیت غیرقابل‌انکار است که حمایت حزب دموکرات به نفع فلسطینی‌ها تغییر بافته است. بااین‌حال بسیاری از دموکرات‌ها در کنگره تعهد جدی خود را به روابط ایالات‌متحده با اسرائیل و مناسبات با آیپک حفظ کرده‌اند.

«برنی سندرز» نامزد دموکرات پیش رو در انتخابات

در این بین اما مواضع «برنی سندرز» در قبال «معامله قرن» نیز قابل‌توجه است. وی در یادداشتی توئیتری در رد  این طرح نوشت: "هرگونه توافق صلح قابل قبولی باید با حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل سازگار باشد. هرگونه توافقی باید به اشغالگری اسرائیل پایان داده و حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها را در چارچوب دولتی مستقل محقق کند. طرح به‌اصطلاح صلح ترامپ این مهم را محقق نکرده و تنها مناقشه را دائمی می‌کند. این غیرقابل‌قبول است."

سندرز حتی پا را فراتر از این گذاشته و در آبان ماه طی سخنانی که در کنفرانس سالانه «جی استریت»‌ ایراد کرد گفت: «فلسطینی‌ها حق زندگی در آرامش و امنیت را دارند و بخشی از کمک‌های نظامی ۳.۸ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل باید صرف کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه شود.» وی همچنین وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات آتی آمریکا از کمک نظامی این کشور به‌عنوان اهرمی برای کنار گذاشتن شهرک‌سازی توسط اسرائیلی‌ها و ترغیب آنان برای ورود به مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها استفاده کند.

«عمر بدر»(Omar Baddar) معاون «انستیتوی عرب‌های آمریکایی» در واشنگتن که یک گروه حامی فلسطینیان است، در این رابطه گفته است: " واقعیت گفتمان سیاسی آمریکا این است که هیچ مسئولیت‌پذیری دوحزبی در مورد اسرائیل در آمریکا وجود ندارد و این مشکل ما است."

از طرفی دیگر، آیپک طی چندین توئیت، از قانون‌گذاران ارشد دموکرات به خاطر محکوم کردن اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای انتشار لیست شرکت‌هایی که روابط تجاری با شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری دارند و از نظر اکثر کشورهای جامعه بین‌المللی غیرقانونی محسوب می‌شوند، تشکر کرد.

در مواجهه با این رویداد، «مک کالم» از اعضای حزب دموکرات خواستار موضع گیری در حمایت از حقوق بشر شد و عنوان کرد که "زبان آیپک برای شیطنت کردن است؛ اتفاقی که در دوره ریاست جمهوری ترامپ روی داده و نباید معمول شود."

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.