درحالی که شمارش معکوس برای تشکیل کابینه جدید عراق به ریاست «محمد توفیق علاوی» آغاز شده است، همزمان فشارهای سیاسی خارجی به ویژه از سوی سردمداران تروریست آمریکایی نیز به چشم می‌خورد.

شمارش معکوس برای تشکیل کابینه جدید عراق/ فشارهای سیاسی واشنگتن

قدس آنلاین؛ شمارش معکوس برای تشکیل کابینه جدید عراق آغاز شده است. پیشتر قرار بود امروز دوشنبه نمایندگان پارلمان عراق برای رسیدگی به مسأله تشکیل کابینه و اعطای رأی اعتماد به آن تشکیل جلسه دهند که این اتفاق رخ نداد.

در همین ارتباط، منابع پارلمانی عراقی از تعویق نشست ویژه پارلمان این کشور برای بررسی کابینه علاوی به روز چهارشنبه خبر دادند. «حسن کریم الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق اعلام کرد که جلسه ویژه پارلمان این کشور برای بررسی کابینه محمد توفیق علاوی به جای دوشنبه به چهارشنبه موکول شده است. بنابراین، روز چهارشنبه آخرین موعد اعلام شده توسط پارلمان برای بررسی کابینه نخست وزیر مکلف عراق محسوب می‌شود.

پیشتر نیز «هشام السهیل» رئیس فراکسیون پارلمانی الوطن در عراق از محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف این کشور خواست گفتگوها را با اقشار مختلف جامعه از سر بگیرد. وی در این زمینه تأکید کرد: «ما در مرحله سختی به سر می بریم و همگان باید در شرایط کنونی متوجه اوضاع حساس کشور باشند». السهیل تصریح کرد: «ملت عراق در جریان اعتراضات اخیر این کشور به صحنه آمد تا دولتی تشکیل شود که حامی منافع تمام اقشار ملت عراق بدون هیچ استثنایی باشد».

این درحالی است که آخرین اخبار و گزارش‌ها در خصوص روند معرفی کابینه به پارلمان عراق حاکی از آن است که اغلب اعضای کابینه نهایی شده اند و نخست وزیر مکلف آماده معرفی آنها به نمایندگان عراقی است. با این حال، برخی اختلافات سیاسی مانع از رونمایی کابینه جدیدی عراق به ریاست محمد توفیق علاوی شده است.

عدم رونمایی از کابینه جدید عراق در حالی است که مرجعیت عالیقدر شیعیان این کشور خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر آن شده است. درهمین ارتباط، «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالی عراق پیشتر بارها ضمن تأکید بر لزوم تسریع در تشکیل دولت جدید این کشور، اعلام کرده است: «دولت می‌بایست هرچه سریع‌تر تشکیل شود و توان بازگرداندن آرامش به کشور را داشته باشد و همچنین اصلاحات مد نظر تظاهرات کنندگان را نیز اجرا نماید».

بر این اساس، پیش بینی می‌شود که روند معرفی کابینه جدید عراق به پارلمان در روز چهارشنبه نهایی شده و اختلافات سیاسی پیرامون معرفی برخی افراد به عنوان متصدی وزارتخانه‌ها پایان یابد. نمایندگان پارلمان عراق تأکید دارند که کابینه علاوی باید یک کابینه فراجناحی و به دور از سیستم و نظام سهمیه بندی باشد تا بتواند به مطالبات و خواسته‌های مردمی جامه عمل بپوشاند؛ خواسته‌ای که البته توسط مرجعیت عراق نیز مطرح شده است.

در این میان، اما نمی‌توان فشارهای سیاسی خارجی علیه بغداد در طولانی شدن روند معرفی کابینه جدید این کشور نادیده گرفت. ایالات متحده آمریکا فشارهای سیاسی خود بر علاوی را کلید زده است و تلاش می‌کند تا از این رهگذر در عرصه تشکیل کابینه توسط وی مانع تراشی کند. حدود دو هفته پیش بود که وزارت خزانه داری آمریکا معافیت عراق درخصوص واردات انرژی از ایران را به مدت ۴۵ روز تمدید کرد؛ این درحالی است که پیشتر این معافیت به صورت ۹۰ روزه تمدید می‌شد.

این اقدام آمریکا در واقع اعمال سیاست فشار سیاسی بر علاوی در زمینه تشکیل کابینه و همچنین فاصله گرفتن از جمهوری اسلامی ایران است. عامل دیگری که روند تشکیل کابینه را با خلل مواجه ساخته، همانطور که گفته شد، اختلافات سیاسی است. درهمین ارتباط، «علاء الخطیب» فعال عراقی و از شخصیت‌های نزدیک به نخست‌وزیر مکلف عراق اعلام کرد که حزب دموکرات کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» بر ضرورت انتخاب اسامی پیشنهادی آن برای کرسی‌های وزارتی کابینه جدید، اصرار داشت اما علاوی زیر باز این مسأله نرفت.

این شخصیت عراقی همچنین گفت: «علاوی اسامی پیشنهادی حزب دموکرات کردستان در کابینه را رد و تاکید کرد که شخص او باید اسامی وزرای کابینه را مشخص کند و خود مسئول این امر است». بنابراین، همین اختلافات سیاسی و اصرارها برای قرار گرفتن برخی اسامی خاص بر مسند وزارتخانه‌های مختلف یکی از عوامل اصلی عدم رونمایی از کابینه محمد توفیق علاوی محسوب می‌شود.

بدون تردید، اگر تلاش‌ها برای سهمیه خواهی به این صورت ادامه پیدا کند، روند معرفی کابینه با تأخیر بیشتری مواجه خواهد شد؛ مسأله ای که هیچیک از اقشار مختلف عراق خواستار آن نیستند. نکته دیگر در خصوص کابینه جدید عراق این است که نمایندگان پارلمان، شرط اصلی در اعطای رأی اعتماد به کابینه نخست وزیر مکلف این کشور را تضمین اخراج نظامیان خارجی به ویژه آمریکایی‌ها از خاک عراق معرفی کرده اند.

نمایندگان عراقی تأکید کرده اند: «حضور نظامی آمریکا اکنون بزرگترین چالش امنیتی عراق به شمار می‌رود، بنابراین، خروج آنها مانع بهانه جویی برای دخالت‌های خارجی در امور کشور می شود». برهمین اساس، می‌توان گفت که مهمترین مأموریت علاوی و کابینه‌ای که معرفی خواهد کرد، ارائه سازوکار مناسب در راستای اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نظامیان متجاوز و تروریست آمریکایی خواهد بود.

البته علاوی در این زمینه نیز با چالش‌هایی مواجه است که ازجمله آن می‌توان به برخی حمایت‌های طرف‌های داخلی در عراق از بقای نظامیان تروریست آمریکایی در این کشور، اشاره کرد. به عنوان نمونه، حدود ۱۰ روز پیش بود که «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

پس از آن، دفتر نخست وزیری اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «بارزانی در این دیدار بر لزوم باقی ماندن نظامیان آمریکایی در چارچوب ائتلاف بین المللی ضد تروریسم تأکید کرده است. اصرار مسرور بارزانی بر بقای نیروهای آمریکایی در عراق درحالی است که پارلمان این کشور مصوبه اخراج بیگانگان را تصویب کرده است و اقشار مختلف عراق نیز خواستار خروج فوری آمریکایی‌ها هستند.

بر اساس آنچه که گفته شد، می‌توان از برخی مواضع داخلی در حمایت از بقای تروریست‌های آمریکایی در خاک عراق به عنوان مهمترین چالش‌های علاوی و کابینه آتی آن در این کشور اشاره کرد. هرچند که با توجه به موضع قاطعانه اقشار مختلف عراقی از مرجعیت گرفته تا پارلمان و مردم این کشور، اخراج تروریست‌های آمریکایی به امری گریزناپذیر تبدیل شده است و کسی نمی‌تواند مانع از تحقق آن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.