قرار بود بر اساس برنامه از پیش تعیین شده تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک چرمشهر مشهد حدود یک سال پیش یا حتی زودتر با ۱۸ میلیارد تومان بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده بود به بهره‌برداری برسد تا فاضلاب مرگبار این شهرک تصفیه نشده راهی کشف‌رود نشود.

آغاز بهره‌برداری از فاز یک تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر

هاشم رسائی‌فر/

 قرار بود بر اساس برنامه از پیش تعیین شده تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک چرمشهر مشهد حدود یک سال پیش یا حتی زودتر با ۱۸ میلیارد تومان بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده بود به بهره‌برداری برسد تا فاضلاب مرگبار این شهرک تصفیه نشده راهی کشف‌رود نشود.

از این رو با پیگیری رسانه‌ها به ویژه روزنامه قدس که در گزارش‌های متعددی به این موضوع پرداخت این داستان سرانجام دیروز سر و سامان گرفت. دیروز بود که از پس قول‌های چندباره مسئولان برای بهره‌برداری از این پروژه، تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر مشهد به صورت نصفه و نیمه و در قالب یک فاز به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری که تنها برای فاز اول آن ۲۲ میلیارد هزینه روی دست دولت گذاشت و تا فاز دوم تکمیل شود سر از ۳۵ میلیارد یا شاید بیشتر هم درآورد!

به هر روی دیروز فاز یک تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر به بهره‌برداری رسید تا با بهره‌برداری از این فاز مراحل سپتاژ، جداسازی، آشغال‌گیری و مواد معلق انجام شود. بعد از این باید منتظر ماند که چقدر زمان برای بهره‌برداری از فاز تکمیلی که همان فاز دوم است لازم است.

این فاز طبق اعلام مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تاکنون ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

•        دغدغه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب متمرکز

مسعود مهدی‌زاده مقدم؛ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در آیین بهره‌برداری از این طرح گفت: از مهم‌ترین دغدغه‌های این شهرک، ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب متمرکز بوده است که بر همین اساس طرح توسعه و ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک منطبق بر فناوری روز دنیا در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در راستای تحقق و اعتلای اهداف زیست محیطی در سالی که مزین به نام «رونق تولید» است شاهد بومی‌سازی و دستیابی به دانش فنی در زمینه تصفیه فاضلاب آلاینده صنعتی چرم‌سازی و دباغی و بهره‌گیری از دانش فنی متخصصان و پیمانکاران داخلی هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر با هدف تصفیه فاضلاب خاص چرم‌سازی با هزینه ۳۵۰ میلیارد ریال از تجهیزات منحصر به فرد و مکانیزه و به‌روز دنیا در فاضلاب صنعت چرم و فناوری پیشرفته فیزیکی و شیمیایی بهره گرفته است.

مهدی‌زاده مقدم افزود: اجرای طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر در دو مرحله شامل «تصفیه فیزیکی و شیمیایی» و «تصفیه بیولوژیکی و تکمیلی» از شهریور ماه سال ۱۳۹۶ آغاز شد.

وی اظهار کرد: مرحله نخست این طرح شامل تصفیه فیزیکی و شیمیایی از جمله بخش‌ها و تجهیزاتی نظیر آشغال‌گیر مکانیکی ریز و درشت، ایستگاه پمپاژ اولیه با پمپ‌های محکم در برابر خورندگی این نوع فاضلاب، دبی‌سنجی مغناطیسی و واحد متعادل‌سازی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: ساختمان و تجهیزات تزریق مواد شیمیایی، ایستگاه جمع‌آوری و پمپاژ لجن اولیه، ساختمان دپانتور سانتریفیوژ برای آب‌گیری از لجن حاصل از حوضچه‌های ته‌نشینی از دیگر بخش‌های مرحله نخست طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر است.

مهدی‌زاده مقدم افزود: هدف از طراحی و اجرای مرحله نخست طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر حذف مواد جامد درشت، مو و لجن حاصل از فرایندهای دباغی و حذف مواد معلق در فرایند ته‌نشینی با استفاده از مواد منعقدکننده است که برای اجرای آن ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: در مرحله نخست اجرای این طرح، عملیات خاکریز به میزان ۸۵ هزار مترمکعب، بتن‌ریزی به میزان ۹ هزار مترمکعب، تناژ آرماتوربندی به میزان ۸۲۰ تن و سطح قالب‌بندی به میزان ۳۶ هزار مترمکعب انجام گرفته است.

•        افزایش سه برابری ظرفیت تصفیه فاضلاب

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: در طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر ظرفیت تصفیه فاضلاب از هزار مترمکعب در روز به ۳هزار مترمکعب افزایش یافته است.

مهدی‌زاده مقدم افزود: مرحله دوم طرح توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب چرمشهر ۷۳ درصد پیشرفت اجرایی دارد و در مجموع پیشرفت اجرایی این طرح ۸۶ درصد است.

وی با اشاره به وجود هشت تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۱۴ هزار مترمکعب تصفیه در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی افزود: توسعه و ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی توس، کاشمر، سبزوار و چناران در دستور کار قرار دارد و عملیات اجرایی آن‌ها از سال آینده آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.