آن طور که در کتاب‌های تاریخی آمده، ورود اسلام به هند از اواخر قرن اول هجری و با فروپاشی امپراتوری «ساسانی» آغاز شده است.

کرونای افراط درسرزمین گاندی

آن طور که در کتاب‌های تاریخی آمده، ورود اسلام به هند از اواخر قرن اول هجری و با فروپاشی امپراتوری «ساسانی» آغاز شده است. پیشینه گسترش اسلام در هند اما برمی‌گردد به دوران محمود غزنوی و تصرفات او در پنجاب. در سال ۱۹۴۷ میلادی چندین ایالت مسلمان‌نشین به رهبری محمدعلی جناح استقلال خود را از مستعمره بریتانیایی هند اعلام کرده و جمهوری اسلامی پاکستان را تأسیس کردند تا جمعیت مسلمانان این کشور رو به کاهش برود، اما بخش زیادی از مسلمانان هند همچنان در این کشور زندگی می‌کنند. هند اگرچه نخستین کشور جهان از لحاظ تنوع مذهبی و نژادی به حساب می‌آید اما معمولاً گروه‌های مختلف مذهبی و نژادی هرطور که شده با هم کنار می‌آیند و کمتر از گذشته دست به خشونت علیه همدیگر می‌زنند. این قانون البته تا زمانی صدق می‌کند که پای مسلمان‌ها در میان نباشد! هندی‌های افراطی و به‌خصوص هندوهای دوآتشه، هرچقدر هم بتوانند پیروان ادیان و مذاهب دیگر مثل مسیحیان و یهودی‌ها را تحمل کنند اما آبشان اصلاً با مسلمان‌ها توی یک جوی نمی‌رود. این را می‌شود از قتل‌عام‌های متعددی فهمید که سالانه گریبانگیر مسلمانان می‌شود. جدیدترین نمونه‌اش هم به خاک و خون کشیدن حدود 50 مسلمان هندی که در اعتراض به سفر ترامپ به این کشور و همچنین تصویب قانون تبعیض مذهبی علیه مسلمانان، به خیابان‌ها آمده بودند.

پاسخ با گلوله و گاز اشک‌آور

ماجرا در اصل برمی‌گردد به حدود دو ماه پیش؛ یعنی زمانی که دولت هند در اقدامی عجیب ابتدا ۲ میلیون نفر را که بیشتر آن‌ها مسلمان بودند به بهانه مشکوک بودن تابعیتشان، سلب تابعیت کرد. دولت هند پس از این هم قانونی را به تصویب رساند که طبق آن فقط غیر مسلمان‌ها می‌توانستند تابعیت هند بگیرند! مسلمانان بعد از تصویب این قانون، به طور پراکنده در شهرهای مختلف هند به خیابان‌ها آمدند که با شدت زیادی توسط نیروهای امنیتی سرکوب شدند.

هفته گذشته اما پس از سفر ترامپ به هند موج جدید اعتراض‌ها آغاز شد. اعتراض‌ها اگرچه از دانشگاه‌های هند آغاز شده بود اما کم کم کار به خیابان‌ها کشید و مسلمان‌ها در 127 شهر این کشور به طور گسترده به خیابان‌ها آمدند. کار حتی به جایی رسید که بزرگ‌ترین زنجیره انسانی تاریخ توسط مسلمانان هندی در پلواری شریف تشکیل شد که البته پاسخ نیروهای امنیتی به این اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مسلمانان، گلوله و گاز اشک‌آور بود!

پشت کردن به دموکراسی

پس از رسانه‌ای شدن ابعاد مختلف سرکوب مسلمانان در هند، موج انتقادهای جهانی آغاز شد. رسانه‌های غیررسمی چپ و راست گزارش می‌دادند ده‌ها مسلمان توسط نیروهای امنیتی قتل عام شده‌اند اما دولت هند این آمار را مورد قبول نمی‌دانست.

کاربران فضای مجازی در اولین اقدام، هشتگ #مسلمانان_هند_در_خطر_هستند را در توییتر داغ و رئیس جمهور آمریکا را مسئول کشتار مسلمانان و تبعیض نژادی در هند معرفی کردند. یکی از کاربران درباره این موضوع نوشته بود: «ترامپ در دورترین نقاط دنیا که هیچ ربطی به او ندارند دخالت می‌کند اما در سفر به هند حرفی از سرکوب مسلمان‌ها، سلب تابعیت از آن‌ها و تصویب قانون تبعیض مذهبی نمی‌زند!»

کاربر دیگری هم نوشته بود: «آمریکا به همین شکل می‌خواهد دموکراسی را در جهان توسعه دهد؟ ما نمی‌توانیم هرجا به نفعمان است دست به دامن دموکراسی شویم و هرجا منافعمان به خطر افتاد، به آزادی پشت کنیم».

پلیس در کنار افراطی‌هاست

روز گذشته اما تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که دنیا را تکان داد. تصاویری تکان‌دهنده که نشان می‌دهد یک خانواده مسلمان از ترس هندوهای افراطی که خانه‌شان را به آتش کشیده‌اند، در گوشه‌ای پنهان شده‌ و دست به دعا برده‌اند.

آن‌طور که رسانه‌های محلی اعلام کرده‌اند، این هندوهای افراطی، با حمایت پلیس هند دست به قتل عام مسلمانانِ معترض زده‌اند. «کنت رات» مدیر سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر سیاست‌های نارندرا مودی‏، نخست‌وزیر هند را عامل جری شدن هندوهای افراطی دانسته است. کنت رات در توییتی نوشته است: «از آنجا که تعداد زیادی از نیروهای پلیس هند برای تأمین امنیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به این کشور اعزام شده بودند، پلیس دهلی‌نو برای مقابله با خشونت‌های فرقه‌ای با کمبود نیرو روبه‌رو شد».

از آن طرف خبرنگار فرانس 24 هم در واکنش به آتش زدن یک بازار در منطقه مسلمان‌نشین دهلی نو، در توییترش نوشته است: «در شمال شرقی دهلی‌نو از بازار مسلمانان خاکستر باقی مانده است. این بازار به مدت دو روز در آتش سوخت و در نهایت آتش‌نشانان صبح امروز توانستند در محل حضور یابند. ساکنان محل فرار کردند. بازسازی این منطقه ماه‌ها طول خواهد کشید. مردی مسلمان به من گفت کسانی که به ما حمله کردند شعارهای هندو سر می‌دادند. من پیش از این آن‌ها را ندیده بودم. آن‌ها برای این محله نبودند».

این خبرنگار در ادامه، در واکنش به آتش زدن یک مسجد در هنگام اقامه نماز و سوزاندن امام جماعت این مسجد، به نقل از یک مسلمان دیگر در توییتر نوشته است: «یک مرد پلیس در کنار هندوهاست. آن‌ها به سوی ما سنگ پرتاب می‌کردند و پلیس فقط نگاه می‌کرد. زمانی که نمایندگان ما تلاش کردند با پلیس تماس بگیرند تا به کمک ما بیاید هیچ کس پاسخ ما را نداد. نتیجه این شد که مسجد ما در آتش سوخت».

نمایشِ پایان انسانیت

طبق آخرین آمار غیررسمی، حدود 50 مسلمان در درگیری‌های اخیر کشته شده و تقریباً 20 هزار نفر هم دستگیر شده‌اند. تصاویری که روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد به‌خصوص فیلم زنده به گور کردن یک مادر و فرزند مسلمان، یک‌بار دیگر بهانه‌ای شده تا کاربران هشتگ‌های #مسلمانان_هند_در_خطر_هستند و #مسلمانان_مظلوم_هند را در توییتر ترند کنند. کاربری نوشته است: «اتفاقاتی که داره توی هند رقم می‌خوره از جنایات داعش هم وحشتناک‌تره! این رسماً نمایش پایان انسانیته! نه فقط از این لحاظ که با چراغ سبز آمریکا، دولت هند افراطی‌ها رو به جون مسلمونا انداخته، بلکه به این لحاظ که بقیه دولت‌های دنیا، حتی دولت خودمون روزه سکوت گرفتن».

کاربر دیگری هم نوشته است:«پیامبر(ص): هر کس ندای استغاثه‌ مسلمی را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست. امروز نه فقط یک نفر، که یک ملت صدا به استغاثه برداشته و ما سکوت کردیم. آقایون مسئول، مسلمان نیستید؟ انسان هم نیستید؟ ندیدید زنده به گور کردن مادری با فرزندش رو؟»

بیدی نیستند که با این بادها بلرزند

دولت هند در واکنش به بالا گرفتن قتل عام مسلمانان در گوشه و کنار هند اما اعلام کرده قصد ندارد قانون جدید تابعیت را لغو کند. از آن طرف موجِ قتل عام مسلمانان به قدری بالا گرفته که بسیاری از فعالان حقوق بشری نگرانند که فجایع سال‌های گذشته مثل قتل عام سال 1992 میلادی یک‌بار دیگر در هند تکرار شود. در قتل عام سال 1992 یک گروه هندو به یک مسجد قدیمی در ایودیا با ادعای اینکه این مسجد در محل تولد «لرد رام» یکی از شخصیت‌های مقدس نزد هندوها ساخته شده است، حمله کردند. در این حمله بیش از 2 هزار مسلمان در اقدامات خشونت‌بار که در پی تخریب مسجد 26 ساله بابری انجام شد، کشته شدند. همزمان با آن، نزدیک به 150 هزار نفر به مسلمانان در همان شهر حمله و پاساژها و مغازه‌ها را غارت کردند و 18 نفر را کشتند.

این البته تنها قتل عام مسلمانان در هند نیست. تاریخ این کشور را که زیر و رو کنید، متوجه خواهید مسلمانان بارها زیر تیغ تبعیض افراطیون رفته‌اند. اگرچه این‌بار هم مثل قتل‌عام‌های گذشته، موجی از اعتراض‌های جهانی علیه اعمال تبعیض‌ مذهبی در هند راه افتاده است اما به نظر نمی‌رسد افراطی‌ها بیدی باشند که با این بادها بلرزند و طبق آخرین اطلاعات، سرکوب معترضانِ قانون تبعیض مذهبی حالا تبدیل به بهانه‌ای برای قتل‌عام جدید مسلمانان شده و بخش زیادی از مسلمانان از ترس قتل‌عام، خانه‌هایشان را ترک کرده و در گوشه و کنار هند آواره شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامران ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 0
    کجان اونایی که دم از آزادی مذهب تو هند میزدن؟
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
    0 0
    کاری که عربستان سعودی و و هابیت و تکفیری های سعودی داعشی کردند باید هم این اتفاقا بیفته